Nyheter

“Kunderna ska bli bättre av att jobba med oss”

den 21 maj 2015 08:52 Företagsprofil

– Vi måste vara bäst på det vi gör, annars går kunderna till nån annan.

Per Selskog, marknadschef på Mastec, sätter ord på den passion som är ett ledord för den kraftigt växande koncernen med säte i Huskvarna.

– Vår målsättning är fortsätta växa och bli den skarpaste spelaren på vårt område, säger koncernchef Henrik Carlsson.

Henrik Carlsson och Per Selskog.

I sin snygga tidning, som beskriver företaget, har Mastec valt att symbolisera sig och sin verksamhet som ett racingteam. Det fungerar bra när Per Selskog, Henrik Carlsson och Tomo Subotin, platschef på Mastec Components i Vaggeryd, berättar om koncernen igår, idag och i framtiden.

– Vår mission är att höja våra kunders konkurrenskraft. När de kommer in i vår ”depå” hjälper vi dem med det vi är bra på innan de drar vidare för att vinna sitt race. För att kunderna ska ha nån nytta av att jobba med Mastec ska de känna att vi tillför nånting.

– För att nå dit måste vi vara bäst på det vi gör, annars går de till nån annan. Byter inte vi däck snabbare på racerbilen åker de till nån annan. Därför är vår vision att vi ska vara världsledande.

STÄNDIGT VÄXANDE

Det här har länge varit en strategi för koncernen, som alltså är i ständig utveckling och ständigt växande.

Resan tog sin början 1985 när bröderna Mats och Sten Carlsson från Skillingaryd startade företaget tillsammans med sin far.

I slutet av 90-talet sålde man av stora delar av verksamheten till amerikanska Chatham, som senare sålde till Flextronic.

År 2001 fick Mastec en nystart och det var då man började växa genom att förvärva företag. Det fortsätter man med idag, men växer samtidigt organiskt.

– Under de första åren förvärvades mellan ett och två bolag per år.

Just nu pågår dessutom förhandlingar om ytterligare ett företagsförvärv, kan vi avslöja. 

Idag har koncernen sju fabriker i Sverige och sedan 2005 även en i Shanghai i Kina. Tillsammans omsätter de 700 miljoner och sysselsätter omkring 400 personer, de flesta i Sverige.

Nu har dessutom nästa generation Carlsson kommit in i bilden, då Henrik Carlsson blev koncernchef förra året.

SPECIALISERADE ENHETER

Idag sitter vi i Vaggeryd, hos Mastec Components, där man helt ägnar sig åt montering.

– På det sättet är verksamheten generellt uppdelad; olika kompetensområden i de olika enheterna, även om det finns ett visst överlapp mellan några av enheterna.

– Här i Vaggeryd är vi specialiserade på montering av moduler och komplexa produkter, men inte med jättemånga ingående komponenter, upp till 700, berättar Tomo Subotin.

I monteringsverkstaden i Partille monteras produkter med upp emot 5 000 ingående komponenter.

– Det rör sig om väldigt kundanpassade produkter med ändringar hela tiden. Verksamheten i Partille innehåller även en konstruktionsavdelning som hanterar såväl nyutveckling som unika kundanpassningar.

I Partille ligger också en enhet för svetsning och en del av resultatet från den verksamheten ser vi i de bommar som i Vaggeryd monteras på gruvborrutrustning åt Atlas Copco, en av koncernens större kunder inom entreprenad.

I Ulricehamn ligger centrum för skärande bearbetning, och där finns också en enhet för ytbehandling. I Dalstorp ligger koncernens plåtcentrum där man koncentrerar sig på plåtbearbetning. I Söderköping har koncernen en enhet för formsprutning av plast.

– I Shanghai ägnar man sig åt både skärande bearbetning och montering, och jobbar nära enheterna i Partille och Ulricehamn.

Anledningen till att man skapade en enhet i Kina föranleddes av önskemål från en kund.

– Vi tog klivet dit tillsammans med vår största kund. Vi kommer snart att finnas i flera länder och det vi gör är alltid kunddrivet, det vill säga vi väger alltid våra satsningar mot tillförd kundnytta.

– Det behöver vi komplettera den svenska verksamheten med. Gör inte vi det så gör våra konkurrenter det.

EN PLATT ORGANISATION

Alla enheter i koncernen fungerar som enskilda företag och är ansvariga för sina egna resultat men insourcing förekommer naturligtvis i ganska stor utsträckning.

– Men det sker naturligtvis bara om konkurrenssituationen tillåter det. Är det läge att handla mellan bolagen så gör vi det, annars jobbar varje enhet mot andra företag.

Det är Henrik Carlsson och koncernledningen som är den sammanhållande länken mellan de spridda enheterna.

– Vi har plattat till vår organisation ganska mycket under senaste året, säger Per Selskog. Samtliga enheter rapporterar direkt till koncernledningen för att på så sätt skapa korta pch snabba beslutsvägar.

– Därigenom blir samarbetet mellan enheterna mycket enklare.

– Det krävs att vi är snabba i vårt interagerande inom koncernen för att kunna vara snabba gentemot kunden.

– Vi fokuserar på att öka samarbetet internt mellan enheterna, säger Henrik Carlsson. Vi ska upplevas som ett Mastec.

Mastecs affärsidé är att utveckla och leverera skräddarsydda och kostnadseffektiva lösningar i små och medelstora serier till industriföretag.

Kunderna finns i flera segment; medicin, livsmedel, entreprenad, försvar, olja & gas samt övrig industri.

– Vi har valt de här segmenten eftersom kraven är ganska likartade inom de här områdena.

Läs hela bildreportaget i Svensk Verkstad

Mastec AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Paradoxen om avslöjande vid utbyte av idéer
Paradoxen handlar om att för att lyckas med öppen innovation så måste man dela med sig och därmed avslöja sin idé, som då riskerar att bli stulen, säger Ioana Stefan, forskare i industriell eknomi- Paradoxen handlar om att för att lyckas med öppen innovation så måste man dela med sig och därmed avslöja sin idé, som då riskerar att bli stulen, säger..
Ingen förnuftig verkstad vill tacka nej till företag som Volvo
Men vad gör man när det är svårt att rekrytera kompetent personal? Åsedaverkstaden anställde cobots i stället och arbetsglädjen ökade för alla.FT-Produktion använder sig av flexibla samarbetande robotar – cobotar – för att öka produktiviteten utan att anställa fler. Den nya tekniken förbättrade även arbetsglädjen genom att de dagliga rutinerna blev mer..
Ford först i världen med mirakelmaterialet grafen i sina bilar
Grafen ger betydande förbättringar vad gäller vikt, uthållighet och ljud menar biltillverkaren som räknar med att kunna producera de första bilarna redan i slutet av 2018.Som första biltillverkaren i världen implementerar Ford supermaterialet grafen i sina bilar. Tillsammans med leverantörer har Ford hittat områden där grafen kommer användas i syfte att sänka..
Okuma firar mer än hundra år av innovationer inom maskinbearbetning
CNC-maskintillverkaren Okuma, som representeras av Stenbergs i Sverige, firar sitt 120-årsjubileum. En huvudsaklig idé har funnits i företagets kärna i mer än hundra år: vänta inte på att tekniken ska komma ikapp dina idéer, utan flytta fram gränserna för vad maskiner kan göra för att uppnå önskat resultat. Den här..
Sverige och Hannovermässan - a perfect match!
Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.– Svensk ingenjörskonst är känd över hela världen. Vi anses vara det mest innovativa landet och vi har världskända startups,..
Nu kommer Ford lättaste superbil
Kolfiberhjul och en motorhuv av polykarbonat är några av hemligheterna bakom lättviktaren med wow-känsla. Nya Ford GT Carbon Series blir Fords lättaste bil inom GT-flottan, och väger drygt 18 kilo mindre än sin föregångare tack vare lättviktsinnovationer som kolfiberhjul och en motorhuv av polykarbonat. Bland tillvalen finns fyra accentfärgspaket för..
Här möter tolvhundra experter tusentals andra
Elmia Subcontractor 2018 står för dörren.Underleverantörsmässan Elmia Subcontractor växer i år. Ytterligare 30 procent fler utställande företag kommer till mässan. Dessutom flera nya inslag som vi inte sett förut. Men mässans tunga bit är utställarna. De över tusen underleverenatörerna som tillsammansLäs mer
Connecta med Japan
Just nu pågår Japans största maskinmässa JIMTOF, som uppskattas mycket av branschens deltagare från hela världen. Ett showcase som är bland de första att introducera avancerad teknik. Därför siktar många utställare som utvecklar sina nya produkter på JIMTOF. Huvudpunkterna på JIMTOF2018 – De 6 ”Connects”För närvarande arbetar den offentliga och..
Logistik- och transportbranschen på plats i Göteborg
Allt tyder på att årets mässa, 5-7 november, blir något alldeles extra och intresset bland utställarna var stort redan i början av året.Den 5, 6 och 7 november kommer logistik- och transportbranschen att vara upptagen. Då är förmodligen huvuddelen av dem i Göteborg när Logistik & Transport, Nordens ledande mässa och konferens för alla som levererar eller..
Med leveransprecision överstigande 99 procent
Hos fordonsindustrin är kraven på leveransprecision hög. Då blir ny teknologi och automationslösningar viktigt, men i Drömfabriken i Skillingaryd är det människorna som spelar huvudrollen.   – Hur ska vi ta vår verksamhet in i framtiden? Vi har fyra viktiga faktorer att jobba med och det är maskiner, kapacitet, tid och människa. Drömfabriken är en historisk..
Chalmersstudie: Kolfiber som kan lagra energi i karossen
En typ av multifunktionella material som även kan fungera som batterielektrod och lagra energi och därmed minska vikten väsentligt i framtidens flygplan och bilar. En chalmersledd studie visar att det går att lagra energi direkt i kolfiber som batterielektroder. Det öppnar nya möjligheter för så kallade strukturella batterier, där kolfibern blir en del av..
EuroBLECH bjuder in till en digital verklighet
Nu börjar den, världens största plåtmässa som täcker hela plåtbearbetningskedjan. 23-26 oktober är plåtbranschens mål återigen Hannover.– EuroBLECH är naturligtvis den allra viktigaste mässan för oss, säger Björn Ahlqvist på Salvagnini Scandinavia. Mässans fokus är, inte helt överraskande, digitaliseringen som påverkar alla branscher...
I huvudet på en produktutvecklare i Ljungby
I dag har åtminstone en miljon småhus en värmepump, men hur kommer framtidens värmepumpar att se ut och hur klimatvänliga kan de bli? – De flesta konsumenter letar efter en luftvärmepump som kombinerar det bästa när det gäller besparing, miljö och design, säger Joachim Carlsson, utvecklingschef på CTC. Med nya enklare sätt att både välja..
Närmare 10 000 besökte årets Scanautomatic och ProcessTeknik
Arrangörerna är jättenöjda och så här tyckte utställarna och besökarna.I torsdags avslutades Scanautomatic och ProcessTeknik på Svenska Mässan i Göteborg. -Vi känner oss jättenöjda! Utställarna visade många nyheter och seminarierna tog upp aktuella ämnen, något vi fått mycket uppskattning för av utställare och besökare.Läs mer
Nu öppnar dörrarna till Scanautomatic och Processteknik
När parallellmässorna Scanautomatic och ProcessTeknik genomförs 9–11 oktober är det som vanligt två genomarbetade och kunskapsspäckade mässor med ett tydligt fokus på digitalisering och ett gediget – och till och med förstärkt – seminariepaket. För Pia Nyzell, tidigare affärsansvarig - i år Senior Adviser, är det ett väldigt ovanligt event. Det är nämligen..