Nyheter

Svenska verkstadentreprenörerna som kan bli världens främsta
AQ Group AB
Svensk Presshärdning investerar 40 miljoner för framtiden i Överum
Väderstad AB
Smart Connected Assembly från Atlas Copco
Atlas Copco Industrial Technique AB
Yaskawa-rekord för Evomatic
Evomatic AB
Örebro universitet viktig del i regeringens miljonsatsning på Artificiell Intelligens
Örebro Universitet
Mazak’s nya fabrik i Inabe har slagit upp portarna!
Ravema AB
Stålproduktionen ökar
Jernkontoret
Småindustri i större skala är smart industri
Svensk Verkstad
Volvo Cars Tech Fund investerar i fordonssensorföretaget Luminar
Volvo Personvagnar AB
Mekanotjänst och Arbetsförmedlingen inleder unikt samarbete kring integration
Mekanotjänst i Ljusdal AB
Teknikpris till ingenjörer på Volvo CC
Volvo Construction Equipment AB
Omfattande mängder marknadsbaserad vindkraft kommer att byggas i Finland
Wärtsilä Sweden AB
Grundarna av AQ Group blev delad tvåa i världsmästerskapen i entreprenörskap
AQ Trafo AB
Saab får beställning på ytterligare för GlobalEye värd 345 miljoner
Saab AB
Proplate – vältränad stålspelare med tung agenda
Proplate Oxelösund AB
Grönt koks ska ge grönt stål i Höganäs
Höganäs AB
TL MaskinPartner är nu Masentia
Masentia AB
SKF lanserar ett kraftfullt lagerberäkningsverktyg som snabbar på designprocessen
SKF Sverige AB
Volvo Cars vill använda minst 25 procent återvunnen plast i varje ny bil från 2025
Volvo Personvagnar AB
Nu ska stålproduktion bli mindre hälsovådlig
KTH Kungliga Tekniska Högskolan

Nyheter

5 tips för gratis marknadsföring i verkstadsindustrin

den 5 oktober 2016 15:14 Företagsprofil

Svårigheten med marknadsföring är alltid att producera något vettigt material som man kan skicka ut. Trots skrivkramp och prestationsångest så behöver det inte vara så svårt.

Börja med att välja en produkt eller en tjänst som ni har och skriv ca 100 till 200 ord om hur den gagnar era kunder. Alltså, inte hur förträffliga ni är utan mer om hur kunder har nytta av er produkt eller tjänst. Sätt också rimliga mål för dig själv, hur mycket hinner du skriva om ditt företag? 
Det räcker kanske med att börja med fyra enkla marknadsaktiviteter om året i stället för att försöka göra ett nyhetsbrev varje månad. Har du även bilder så hjälper det, fina bilder ökar verkligen möjligheten att folk läser det du skriver. Läs mer om hur du skriver ett pressmeddelande.

 

Nu när du har ditt marknadsbrev så kan du börja dina fem gratisaktiviteter:

1. Publicera på din hemsida
Lägg upp ditt meddelande på din egen hemsida, det plockas upp av Google och leder trafik till din hemsida. Du kan även länka dina externa meddelanden till meddelandet på din hemsida.

2. Industrinätverk
Lägg upp meddelandet på Qimtek.se så kommer det ut till din målgrupp i industrin och plockas upp av Google. Där kan du också skapa ett gratiskonto och en företagspresentation. Ditt meddelande publiceras automatiskt på qimtek.se och om det är intressant kan den även plockas upp av Svenskverkstad.se och Svensk Verkstad Magasin.

3. Egna e-post-utskick
Skapa ett gratiskonto på Mailchimp. Där kan du ladda upp din egen kunddatabas med epostadresser, upp till 2000 epostadresser är det gratis. Vi använder Mailchimp själva eftersom de är mycket noggranna med hur adresser sköts och de har bra designverktyg.

4. Publicera i magasin och nättidningar
Ta samma meddelande och lägg upp på MyNewsDesk. Tänk på att det ska skrivas helst i tredje person. På MyNewsDesk kan du registrera ett gratiskonto. Där kan ditt meddelande plockas upp av t.ex. Svenskverkstad.se, Metalsupply.se, Dagens Industri m.fl.

5. Sociala medier
Skapa ett LinkedIn konto, där kan du bjuda in dina affärsvänner och lägga upp dina meddelanden. Undvik att bjuda in familj och vänner eftersom LinkedIn handlar mycket om att man får förslag på kontakter som dina kontakter har, ju fler relevanta affärskontakter du har desto bättre förslag får du på nya kontakter.

Nu har du fått ut ditt meddelande i flera medier och lyft upp dina tjänster på Google utan att det har kostat ett öre. Att få ut sina meddelanden skapar medvetenhet i industrin om dina produkter och tjänster, det stärker även ditt varumärke bland kunder och personal vilket kan ha stor betydelse i längden när du säljer och rekryterar.

Om du inte redan abonnerar på de olika tjänsterna så var beredd på att företagen som tillhandahåller dem kommer att erbjuda betaltjänster till dig, där får du göra ett val om du tycker att det är värt att få hjälp med din marknadsföring.

 

Hör gärna av dig om du vill diskutera (kostnadsfritt!) hur du ska planera din marknadsföring.

Hans Wigart

Qimtek AB

hans.wigart@qimtek.se

Qimtek AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Qimtek-nyheter

Qimtek uppdaterar sin integritetspolicy inför GDPR
Qimtek uppdaterar sin integritetspolicy inför GDPR
På Qimtek har vi alltid värnat om din personliga integritet. Vi vill därför informera dig om en viktig förändring kring dina rättigheter i och med den nya dataskyddsförordningen som träder i kraft 25 maj. Den nya dataskyddsförordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation) är en EU-förordning som stärker..
Största lagerhållaren av speciallegeringar/80% bättre fasthållning
Hem          Sök..
Nu är enkäten för Qimteks Inköpsbarometer öppen!
..
Vinnaren av julkorgen!
Vinnaren av julkorgen!
Vem vann utlottningen av julkorgen på Elmia Subcontractor? Qimtek gjorde en enkät inför Elmia Subcontractor och lottade ut en julkorg från Hälsingland. Vinnare blev Astridh Fredriksson, inköpschef på ESAB AB i Laxå.  Stort grattis!    Bild: Micke Harrison, Svensk Verkstad Från vänster: Lena Sjöblom, Astridh..
Tio tips för att skriva ett bra pressmeddelande
Tio tips för att skriva ett bra pressmeddelande
Ett pressmeddelandes grundstruktur är densamma, även om budskapet varierar. Ett pressmeddelande ska ha en tydlig avsändare, datum, kontaktinformation, rubrik, ingress, brödtext, citat och information om pressmaterial. Ett första tips är att börja med att skriva brödtexten, skriv sedan ingressen och sist rubriken.   1. Tydlig avsändare..
Fem snabba steg som vinner fler affärer
Fem snabba steg som vinner fler affärer
Följande steg ger en enkel och effektiv plan som ger dig möjlighet till nya affärer när du använder Qimteks förfrågningar. 1. Kontakta köparen direkt (54% av inlöparna tycker responstid är den viktigaste faktorn när de väljer leverantör*). 2. Förbered ditt samtal med ett antal frågor. Genom att ställa..
Svensk Verkstads Nyhetstjänst
Svensk Verkstad - 3 nyhetskanaler direkt till Sveriges tillverkningsindustri Tre nyhetskanaler - 50 000 mottagare • Svensk Verkstad Nyhetsbrev 13 000/brev. • Svensk Verkstad Magasin 22 000 ex/utgåva. • Qimteks Marknadsplats 15 000 besökare/mån. Följande ingår i din nyhetstjänst: Tidningen Svensk Verkstad­ 6 nummer / år. Publicering..
Marknadsföringspaket Elmia Subcontractor 2015!
Marknadsföringspaket Elmia Subcontractor 2015!
Svensk Verkstad, kommer att precis som i föregående års populära mässnummer om Elmia Subcontractor, ge stort utrymme för att locka många inköpare till mässan och till er monter! Vi gör även ett starkt digitalt nyhetsbrev riktat till inköpare med en banner och presentation om ditt företag. I år har digitala..
Hur många offerter får en inköparen?
Hur många offerter får en inköparen?
Frågor & Svar Hur många offerter får en inköparen? Vi på Qimtek får ofta frågan om hur många kontakter och offerter inköpare får när de lägger ut förfrågningar på Qimtek. Man hör ibland att någon har blivit nedringd och i andra fall att de inte har fått några kontakter. För..
Att bara byta till mobilanpassad hemsida missar poängen
Att bara byta till mobilanpassad hemsida missar poängen
Googles introduktion av mobilvänlighet som en rankingfaktor i det mobila sökresultatet slår hårt mot små och medelstora företag, enligt en rapport från den digitala byrån Koozai. Enligt Koozai har 46 procent av företag med mindre än 50 anställda tappat i ranking i Google. Av dem har 41 procent tappat mer än tre positioner och i..
Qimtek lanserar ny marknadsplats för tillverkningsindustrin
Qimtek lanserar ny marknadsplats för tillverkningsindustrin
Englandsbaserade Qimtek lanserar en marknadsplats för Sveriges tillverkningsindustri, där inköpare publicerar offertförfrågningar, till vilka leverantörer lämnar offerter. Både inköpare och leverantörer kan kostnadsfritt använda Qimteks marknadsplats för att söka och skicka ut offertförfrågningar, för att marknadsföra produkter och tjänster, och för att lämna offerter. Främjar..