Nyheter

5 tips för gratis marknadsföring i verkstadsindustrin

den 5 oktober 2016 15:14 Företagsprofil

Svårigheten med marknadsföring är alltid att producera något vettigt material som man kan skicka ut. Trots skrivkramp och prestationsångest så behöver det inte vara så svårt.

Börja med att välja en produkt eller en tjänst som ni har och skriv ca 100 till 200 ord om hur den gagnar era kunder. Alltså, inte hur förträffliga ni är utan mer om hur kunder har nytta av er produkt eller tjänst. Sätt också rimliga mål för dig själv, hur mycket hinner du skriva om ditt företag? 
Det räcker kanske med att börja med fyra enkla marknadsaktiviteter om året i stället för att försöka göra ett nyhetsbrev varje månad. Har du även bilder så hjälper det, fina bilder ökar verkligen möjligheten att folk läser det du skriver. Läs mer om hur du skriver ett pressmeddelande.

 

Nu när du har ditt marknadsbrev så kan du börja dina fem gratisaktiviteter:

1. Publicera på din hemsida
Lägg upp ditt meddelande på din egen hemsida, det plockas upp av Google och leder trafik till din hemsida. Du kan även länka dina externa meddelanden till meddelandet på din hemsida.

2. Industrinätverk
Lägg upp meddelandet på Qimtek.se så kommer det ut till din målgrupp i industrin och plockas upp av Google. Där kan du också skapa ett gratiskonto och en företagspresentation. Ditt meddelande publiceras automatiskt på qimtek.se och om det är intressant kan den även plockas upp av Svenskverkstad.se och Svensk Verkstad Magasin.

3. Egna e-post-utskick
Skapa ett gratiskonto på Mailchimp. Där kan du ladda upp din egen kunddatabas med epostadresser, upp till 2000 epostadresser är det gratis. Vi använder Mailchimp själva eftersom de är mycket noggranna med hur adresser sköts och de har bra designverktyg.

4. Publicera i magasin och nättidningar
Ta samma meddelande och lägg upp på MyNewsDesk. Tänk på att det ska skrivas helst i tredje person. På MyNewsDesk kan du registrera ett gratiskonto. Där kan ditt meddelande plockas upp av t.ex. Svenskverkstad.se, Metalsupply.se, Dagens Industri m.fl.

5. Sociala medier
Skapa ett LinkedIn konto, där kan du bjuda in dina affärsvänner och lägga upp dina meddelanden. Undvik att bjuda in familj och vänner eftersom LinkedIn handlar mycket om att man får förslag på kontakter som dina kontakter har, ju fler relevanta affärskontakter du har desto bättre förslag får du på nya kontakter.

Nu har du fått ut ditt meddelande i flera medier och lyft upp dina tjänster på Google utan att det har kostat ett öre. Att få ut sina meddelanden skapar medvetenhet i industrin om dina produkter och tjänster, det stärker även ditt varumärke bland kunder och personal vilket kan ha stor betydelse i längden när du säljer och rekryterar.

Om du inte redan abonnerar på de olika tjänsterna så var beredd på att företagen som tillhandahåller dem kommer att erbjuda betaltjänster till dig, där får du göra ett val om du tycker att det är värt att få hjälp med din marknadsföring.

 

Hör gärna av dig om du vill diskutera (kostnadsfritt!) hur du ska planera din marknadsföring.

Hans Wigart

Qimtek AB

hans.wigart@qimtek.se

Qimtek AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Qimtek-nyheter

Vinnaren av julkorgen!
Vinnaren av julkorgen!
Vem vann utlottningen av julkorgen på Elmia Subcontractor? Qimtek gjorde en enkät inför Elmia Subcontractor och lottade ut en julkorg från Hälsingland. Vinnare blev Astridh Fredriksson, inköpschef på ESAB AB i Laxå.  Stort grattis!    Bild: Micke Harrison, Svensk Verkstad Från vänster: Lena Sjöblom, Astridh..
Tio tips för att skriva ett bra pressmeddelande
Tio tips för att skriva ett bra pressmeddelande
Ett pressmeddelandes grundstruktur är densamma, även om budskapet varierar. Ett pressmeddelande ska ha en tydlig avsändare, datum, kontaktinformation, rubrik, ingress, brödtext, citat och information om pressmaterial. Ett första tips är att börja med att skriva brödtexten, skriv sedan ingressen och sist rubriken.   1. Tydlig avsändare..
Qimteks Inköpsbarometer 2016
Qimteks Inköpsbarometer 2016
Varje år sammanställer Qimtek trender och förändringar i den svenska tillverkningsindustrin.   Ditt svar är mycket viktigt och strikt konfidentiellt, eventuell personlig (valfri) information kommer inte att lämnas vidare till tredje part. Enkäten är riktad mot inköpare, beställare och beslutsfattare och har 20 frågor som inte..
Svensk Verkstad digitalguide 2016
Svensk Verkstad digitalguide 2016
Svensk Verkstad lanserar en helt ny nyhetswebb och nyhetsbrev för Sveriges tillverkningsindustri inför 2016 "Nytt Nyhetsbrev & Nyhetswebb gör Svensk Verkstad komplett". säger Johan Sköldberg, mediachef på Qimtek / Svensk Verkstad. "Vi har under en längre tid velat bygga om Svensk Verkstads hemsida till en helt modern nyhetssajt, men då magasinet..
Fem snabba steg som vinner fler affärer
Fem snabba steg som vinner fler affärer
Följande steg ger en enkel och effektiv plan som ger dig möjlighet till nya affärer när du använder Qimteks förfrågningar. 1. Kontakta köparen direkt (54% av inlöparna tycker responstid är den viktigaste faktorn när de väljer leverantör*). 2. Förbered ditt samtal med ett antal frågor. Genom att ställa..
Svensk Verkstads Nyhetstjänst
Svensk Verkstad - 3 nyhetskanaler direkt till Sveriges tillverkningsindustri Tre nyhetskanaler - 50 000 mottagare • Svensk Verkstad Nyhetsbrev 13 000/brev. • Svensk Verkstad Magasin 22 000 ex/utgåva. • Qimteks Marknadsplats 15 000 besökare/mån. Följande ingår i din nyhetstjänst: Tidningen Svensk Verkstad­ 6 nummer / år. Publicering..
Förfrågningar fyrdubblas på Qimteks marknadsplats
Förfrågningar fyrdubblas på Qimteks marknadsplats
Qimteks marknadsplats får fler förfrågningar Under de senaste tre åren har antalet förfrågningar fyrdubblats på Qimteks marknadsplats.  Det är en kombination av att Qimtek har flera anställda som jobbar med inköparna, att fler inköparna börjar använda Qimtek Sourcing som ett verktyg och att nätverket av..
Marknadsföringspaket Elmia Subcontractor 2015!
Marknadsföringspaket Elmia Subcontractor 2015!
Svensk Verkstad, kommer att precis som i föregående års populära mässnummer om Elmia Subcontractor, ge stort utrymme för att locka många inköpare till mässan och till er monter! Vi gör även ett starkt digitalt nyhetsbrev riktat till inköpare med en banner och presentation om ditt företag. I år har digitala..
Hur många offerter får en inköparen?
Hur många offerter får en inköparen?
Frågor & Svar Hur många offerter får en inköparen? Vi på Qimtek får ofta frågan om hur många kontakter och offerter inköpare får när de lägger ut förfrågningar på Qimtek. Man hör ibland att någon har blivit nedringd och i andra fall att de inte har fått några kontakter. För..
Att bara byta till mobilanpassad hemsida missar poängen
Att bara byta till mobilanpassad hemsida missar poängen
Googles introduktion av mobilvänlighet som en rankingfaktor i det mobila sökresultatet slår hårt mot små och medelstora företag, enligt en rapport från den digitala byrån Koozai. Enligt Koozai har 46 procent av företag med mindre än 50 anställda tappat i ranking i Google. Av dem har 41 procent tappat mer än tre positioner och i..
Vad ger en banner för vårt företag...konkret?
Vad ger en banner för vårt företag...konkret?
Vad ger en banner för vårt företag...konkret? Många ifrågasätter värdet att annonsera med banners på hemsidor eftersom det är svårt att värdera vad man får. Egentligen borde det vara mycket lättare att värdera än en vanlig annons i en tidning men i verkligheten är det så många variablar att..
Hur går flödet med trafik på Qimteks hemsida?
Hur går flödet med trafik på Qimteks hemsida?
Hur går flödet med trafik på Qimteks hemsida? Från år till år har trafiken ökat på Qimteks hemsida, de första fem månaderna i 2015 har trafiken ökat med 28% jämfört med samma period 2014. Flödet visar att trafiken går framför allt till profilsidorna och nyhetssidorna vilket är bra nyheter..
Öka din trafik till hemsidan
Öka din trafik till hemsidan
Ett bra sätt att öka trafiken till din hemsida och Qimtekprofil är att publicera nyheter på Qimtek.se. Hur gör jag? Tänk efter om ni har något ni kan skriva om, det kan vara t.ex: - Nya maskiner, investeringar eller produkter - Ett nytt kontrakt eller ny partner - Omorganisation eller nyanställningar - Något ni gör bra som t.ex...
Qimtek lanserar ny marknadsplats för tillverkningsindustrin
Qimtek lanserar ny marknadsplats för tillverkningsindustrin
Englandsbaserade Qimtek lanserar en marknadsplats för Sveriges tillverkningsindustri, där inköpare publicerar offertförfrågningar, till vilka leverantörer lämnar offerter. Både inköpare och leverantörer kan kostnadsfritt använda Qimteks marknadsplats för att söka och skicka ut offertförfrågningar, för att marknadsföra produkter och tjänster, och för att lämna offerter. Främjar..