Nyheter

Den flygande bussen från CSP

den 20 januari 2015 13:39 Företagsprofil

För veteranbilsentusiaster världen över finns inget mer traditionellt tyskt än en luftkyld rak fyrcylindrig VW-motor, oavsett om den driver en Karmann Ghia, en VW-bubbla, en VW-buss eller i en mer raffinerad form: en Porsche 356.

Utvecklingar och variationer av den här motorn tillverkades under 70 år efter den första lanseringen år 1936. Dessa motorer är lätta att hitta även idag. Motorns har en robust och enkel konstruktion. Den är en av de smidigaste och mest mångsidiga av alla klassiska motorer.

En magnifik VW-driven Karmann Ghia-dragster Typ 34 med 500 hk
Det finns gott om företag som tillverkar högprestandadetaljer för fordon som drivs av Volkswagens raka fyra. Vi hittar många tillverkare i både Europa och USA. Ett företag med rätt bakgrund och en tjock komponentkatalog för broms- och chassisystem är CSP (Custom and Speed Parts) som ligger i Bargteheide nära Hamburg i Tyskland.

CSP grundades år 1987 av Peter Köhmann. Företaget är välkänt bland VW-entusiasterna, inte minst för sina tävlingsframgångar där man samtidigt testar många av de detaljer som tillverkas på företagets CNC-maskiner som har levererats av Haas. Företagets magnifika VW-drivna Karmann Ghia-dragster Typ 34 står i företagets entré på fabriken, omgiven av diverse klassiska motorer på montrar.

Företagets kraftigt modifierade Typ 34 håller klassrekordet på kvartsmilen med 8,85 sekunder (251 km/tim eller 156 mph). Motorn är på 2 165 cc och ger 500 hk, vilket är tio gånger mer än vad standardbilen ger med samma motorblock och motorkåpa. Praktiskt taget alla trimningsdetaljer plus broms- och upphängningsdelar tillverkas av CSP.

”Det här är vår helgaktivitet”, säger Peter. ”Racing kräver förstås mycket tid och pengar, men det är en fantastisk provbänk för CSP-produkterna och vi får stor uppmärksamhet. Vi ville att bilen skulle vara så bra som möjligt och när vi byggde den så fokuserade vi lika mycket på kvalitet och ytfinish som på prestanda. Den lackerades om efter rekordet. Enbart lackeringen krävde 500 mantimmar!”

Tillverkas enligt sträng tysk standard
Företagets fokus på kvalitet handlar inte bara om estetik. Alla CSP-produkter tillverkas i enlighet med Tysklands stränga TÜV-standarder.

”Vi skapar och säljer detaljer som ser till att klassiska VW och Porschar går snabbare än de hastigheter de en gång konstruerades för. Därför måste vi se till att allt som vi tillverkar och säljer har certifierats och testats enligt strängaste standarder. Vi vill att våra kunder ska veta att de kan ta ut sina bilar ut på Autobahn och att bilarna är säkra. Det finns billigare produkter från kinesiska fabriker, men jag hade inte litat på dem på tyska vägar.”

 

Köpte en flerop från Haas för egen tillverkning 

Thomas Kelm är Peter Köhmanns närmaste man och han leder avdelningen för CNC-programmering och produktion.

”I början anlitade vi underleverantörer för tillverkning av detaljer”, säger han. ”Kvalitet och leveranser var minst sagt ojämna. Ett av de företag som hade tillverkat detaljer åt oss gick i konkurs över en natt. Så vi köpte en CNC-fleroperationsmaskin typ Haas VF-3 själva.

”Thomas lärde sig använda SolidWorks och CAMWorks. ”För mig handlar det mer om idéer”, säger Peter. ”Jag skissar mina idéer och Thomas tar fram CAD-modeller och genererar koden. Vi var plötsligt i ett läge där vi till slut kunde tillverka de delar som jag föreställde mig. Vi kunde utveckla dem, förfina dem och ta dem i produktion mycket snabbt. Delar som vår underleverantör tillverkade i sammansatt form kunde vi maskinbearbeta från ett enda arbetsstycke, och delarna såg dels betydligt bättre ut och dels fungerade de betydligt bättre.”

Fästet för en bakre skivbroms tillverkades tidigare på två maskiner, först en svarv, sedan en vertikal fleroperationsmaskin. Nu gör vi den delen med en enda uppsättning på vår Haas.

Peter är också en aktiv mountainbike-entusiast, och så snart den nya Haas-maskinen hade levererats började han öva genom att skapa extrautrustning till Shimanos 11-växlade kassetter. På samma sätt som med VW-detaljerna bearbetas Shimano-ringen från ett enda massivt arbetsstycke, varefter den anodiseras och får en svart yta. Det kanske inte är företaget kärnverksamhet, men det är ett exempel på hur kreativa människor alltid kommer att hitta uppgifter åt sina verktyg.

Under tiden har företagets Haas VF-3 och en Haas VF-2SS med högre spindelvarvtal gjort det möjligt att ta fram bättre prototyper av nya produkter.

”Vi använder Haas-maskinerna som 3D-skrivar”, säger Peter. ”Vi gör t.ex. en grov version av nya bromsok där vi sedan testar passformen. Slutprodukten är gjuten, men maskinbearbetning av de första prototyperna i aluminium är mycket snabbare och enklare.”

De färdiga delarna är inte autentiska, men CSP försöker hålla ett autentiskt slutligt utseende där det är möjligt. Ett av företaget bromsfästen gjorde det till exempel möjligt för en kund att ta bort originaltrumbromsarna och montera mycket kraftigare skivbromsar, samtidigt som kunden kunde behålla det traditionella hjulmuttermönstret med fem hjulbultar som var typiskt för 1960-talets VW-modeller.

Egen tillverkning av ventilkåpor nära halverade kostnaden 

Ventilkåpor – bilden nedan – är en annan huvudprodukt från CSP. Originalen tillverkades i tenn. Ventilkåporna från CSP maskinbearbetas från massiva arbetsstycken och finns i anodiserat utförande i olika färger. Den förbättrade produkten förhindrar läckor, ger bättre kylning och lägre buller. Den ser förstås helt suverän ut också! Den del som visas på fotot är ett gasreglage. Dessa tillverkades tidigare av en underleverantör och CSP betalade 9 euro per styck. Nu tillverkas de på den egna anläggningen och kostar 5 euro!

”Vi tillverkar cirka 500 av dessa och det är ovanligt många för oss. I regel kör vi 10–100 av en viss detalj för lager. Många av våra detaljer var en gång svetsade stålkomponenter – numera maskinbearbetar vi dem i ett stycke. Vi gillar också att skanna detaljer och sen bygga upp egna varianter baserat på modellerna. Det är ett mycket snabbt och effektivt sätt att få en ny detalj i produktion. Vi kommer på sikt att behöva investera i en femaxlig Haas-maskin så att vi kan ta fram topplock. Vi går i riktning mot mer komplicerade detaljer.”

Senaste projektet en VW Transporter från 60-talet 

Förutom Typ 34 innehåller CSP-verkstaden även många andra VW-drivna fordon – de flesta används för att testa produkter. Under skynken hittar vi ett par Porsche 356: en är delvis restaurerad, en är lite dammig men i originalskick och säkerligen mycket eftertraktad.

Bredvid Haas CNC-maskiner på ett stort och platt stålbord står Peters senaste projekt: en VW Transporter med delad ruta. Den ska restaureras av CSP. Än så länge är den här ”bussen” från 60-talet omålad. På sikt ska den få samma färg som dragstern och användas som teamets supportbil. Den kommer även att bli ”testbänk” för nya delar och prototypdelar. Precis som för dragstern så kommer det att gå undan.

När vi står och tittar på det senaste projektet så räcker Peter över ett bromsfäste till mig: ”Här är en sak till, en enkel sak som vi inte gjorde tidigare, men som vi gör nu”, säger han. ”Vi graverar in artikelnummer på våra produkter. Det låter inte mycket, men graveringen är mycket snabbare än stansning och det blir mycket snyggare och ser mer proffsigt ut.

Han ler: ”Ja, det är väl det hela, i princip. Haas-maskinerna har hjälpt oss förbättra alla våra produkter, vi har hittat nya detaljer vi kan tillverka, och i princip har vi kunnat förbättra allt som vi gör. Det har blivit riktigt bra.”

Mer information kan fås från:
MBMC – International Press and Publicity
+44 (0) 1603 283 601
press@mbmc-uk.com

Edströms Maskin AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Sverige måste bli bättre på att skapa bra team kring produktidéer
Det menar Hans Bergmark som skapat en plattform för att stötta idéägare och affärsrådgivare att hitta lämpliga samarbetspartners inom industrin.Samarbete ger svenska innovationer mer muskler. Skiftnyckeln, kylskåpet, dynamiten, pacemakern, kullagret, respiratorn, blixtlåset, ångturbinen... Ja, Sveriges historia dräller av framgångsrika uppfinnare som skapat innovationer..
Nya eldrivna Merca-vanen till Sverige
Mercedes-Benz satsar enorma belopp på elektrifiering av sitt utbud. Nu svensk säljstart för nästa modell på tur - en elektrisk storkombi.Nu är det svensk säljstart för den andra helt eldrivna modellen i Mercedes-Benz EQ-familj. Det är den eldrivna versionen av åttasitsiga V-Klass som med ett batteri på 100 kWh får en räckvidd på upp till ca 38 mil..
Coronakrisen utbildar oss i hållbarhet
Är vi korkade eller kommer vi skapa robusta system? Experten från Göteborgs Tekniska College ser två alternativ.– Hållbarhet är inte bara ekologi och miljö. Det måste man jobba med på alla plan; ekologi, socialt och ekonomiskt. Vi måste skapa robusta system, säger Johan Bengtsson, lärare på Göteborgs Tekniska College och motorn bakom..
Microprecision kör med full styrka i krisen
Men framtiden är oviss. Microprecision i Kungsängen är kanske, som vd Rade Paunovic säger, ett ganska atypiskt företag i dessa kristider. – Vi har inte dragit ner personal-styrkan utan kör för fullt, säger han. I nästa andetag måste han dock konstatera att visst påverkas manLäs mer
Investeringsvilja finns – men företagen avvaktar
Nu är det blivit spridda skurar...säger Matts Spångberg SVMF- branschorganisationen för importörer och leverantörer av verktygsmaskiner, plåtbearbetningsmaskiner, verktyg, test- och mätverktyg samt automation och robot i Sverige I en artikel i Svensk Verkstad Magasin i slutet av april kom kunniga röster till tals angående läget om industrins investeringar inom maskin- och..
Från ånglok till Sveriges första inhemska tillverkare av militära flygmotorer
Ett undertecknat kontrakt blev avgörande för företagets framtida inriktning. Den 28 april fyller spjutspetsföretaget i Trollhättan 90 år - läs om företagets resa.Den 28 april är det 90 år sedan ånglokstillverkaren Nohab i Trollhättan undertecknade kontraktet som gjorde dem till Sveriges första inhemska tillverkare av militära flygmotorer. Idag heter företaget..
Från minuter till sekunder – en effektivare mätrutin för bockade rör
Det svenska verkstadsföretaget minskar cykeltiderna för rörmätning till mindre än tio sekunder.Lösningen stavas inspektionssystemet TubeInspect P16 och mjukvaran BendingStudio. Blomberg & Stensson AB i Katrineholm driver en flexibel produktion som tillverkar allt från prototyper till serieproduktion i små och medelstora serier. De erbjuder ävenLäs mer
Snart kommer temaveckorna: Allt som skulle visats på Produktionsmässorna 2020
Svensk Verkstad Media kommer tillsammans med Qimtek att ha två digitala temaveckor med Elmia Produktionsmässor - maskinerna, verktygen och automationslösningarna. Så håll utkik!Under de två temaveckorna får du presentera de maskiner, verktyg och automationslösningar eller något annat som ni tänkte visa på mässan. Missa in den här unika..
Det är svårt att inte ha kul på jobbet säger vd:n
Jag gör inte revolution som ny vd för företaget. Conny Erixon tillhör den kategori vd:ar som lärt sig organisationen från grunden och arbetat sig till sin plats i ledningen. – Jag gillar att vara chef, säger han. Man får en helhetssyn och får möjlighet att driva sina idéer. Förra året tog han överLäs mer
Kunskapstest online - en hit för svensk industri
-Det finns en stor kunskapstörst inom svensk industri, säger grundaren Hans Bergmark, som själv har en bakgrund inom verkstadsindustrin. Svensk industri törstar efter kunskap. Det är en helt ovetenskaplig men ändå väl underbyggd slutsats vi drar sedan Manufacturing Guides Industri-Quiz varit online i omkring ett halvår. – Efter nio månader har 33 000..
Vattenskärning förvandlar avfall till mervärde
Genom att använda vattenskärningtekniken för att skära ut hål istället för att borra dem, kan restmaterialet sparas, formas och återanvändas.Vid bearbetning av dyra material är det viktigt att minimera avfallet. I detta exemplet visar vi hur man kan producera Inconel-cylindrar och spara material i bearbetningsprocessen. Genom att använda vattenskärningtekniken för att..
Så kan 3D revolutionera underhållsbranschen
På Volvo Cars utvecklas det smarta underhållet på alla fronter. En viktig del av detta är 3D-skrivarna.De ser inte mycket ut för världen. Små, vita plastlådor med ett roterande föremål i mitten. Men de håller på att skapa en revolution inom underhåll.  Mohamad Abosh ansvarar för utvecklingen av det smarta underhållet på Volvo Cars...
Nu öppnar Underhållsmässan - som planerat
Besökare som besökt riskområden för coronavirus de senaste två veckor ombeds stanna hemma. I övrigt finns beredskap på plats och mässan bjuder övriga besökare på fullspäckat program i vanlig ordning.Två år går fort......och det är faktiskt redan dags för ännu en Underhållsmässa på Svenska Mässan i Göteborg. Globalt har några större..
Tranemo Metal växlar upp
Efter en stor investering tappade legoföretaget en stor kund, men nu har man kavlat upp ärmarna och tänker nytt.Efter en tuff tid kavlar Tranemo Metal upp ärmarna, tänker nytt och bygger om organisationen för att ta sig an marknaden med förnyade krafter.– Det är fortfarande en utmaning, men nu känns det som vi är på rätt spår, säger..
Vd-intervju: Han sluter cirkeln i Closed Loop Manufacturing
Med en far som var bergsingenjör hade han stål i blodet redan när han kom till världen i Grytnäs för 53 år sedan. Idag leder rumpmasen Siemens Digital Industries Softwares verksamhet i Norden.Det har runnit en hel del vatten under broarna mellan dessa två milstolpar i Mats Fribergs liv och karriär. När han växte upp följde familjen faderns arbetssituation och det..