Nyheter

Den flygande bussen från CSP

den 20 januari 2015 13:39 Företagsprofil

För veteranbilsentusiaster världen över finns inget mer traditionellt tyskt än en luftkyld rak fyrcylindrig VW-motor, oavsett om den driver en Karmann Ghia, en VW-bubbla, en VW-buss eller i en mer raffinerad form: en Porsche 356.

Utvecklingar och variationer av den här motorn tillverkades under 70 år efter den första lanseringen år 1936. Dessa motorer är lätta att hitta även idag. Motorns har en robust och enkel konstruktion. Den är en av de smidigaste och mest mångsidiga av alla klassiska motorer.

En magnifik VW-driven Karmann Ghia-dragster Typ 34 med 500 hk
Det finns gott om företag som tillverkar högprestandadetaljer för fordon som drivs av Volkswagens raka fyra. Vi hittar många tillverkare i både Europa och USA. Ett företag med rätt bakgrund och en tjock komponentkatalog för broms- och chassisystem är CSP (Custom and Speed Parts) som ligger i Bargteheide nära Hamburg i Tyskland.

CSP grundades år 1987 av Peter Köhmann. Företaget är välkänt bland VW-entusiasterna, inte minst för sina tävlingsframgångar där man samtidigt testar många av de detaljer som tillverkas på företagets CNC-maskiner som har levererats av Haas. Företagets magnifika VW-drivna Karmann Ghia-dragster Typ 34 står i företagets entré på fabriken, omgiven av diverse klassiska motorer på montrar.

Företagets kraftigt modifierade Typ 34 håller klassrekordet på kvartsmilen med 8,85 sekunder (251 km/tim eller 156 mph). Motorn är på 2 165 cc och ger 500 hk, vilket är tio gånger mer än vad standardbilen ger med samma motorblock och motorkåpa. Praktiskt taget alla trimningsdetaljer plus broms- och upphängningsdelar tillverkas av CSP.

”Det här är vår helgaktivitet”, säger Peter. ”Racing kräver förstås mycket tid och pengar, men det är en fantastisk provbänk för CSP-produkterna och vi får stor uppmärksamhet. Vi ville att bilen skulle vara så bra som möjligt och när vi byggde den så fokuserade vi lika mycket på kvalitet och ytfinish som på prestanda. Den lackerades om efter rekordet. Enbart lackeringen krävde 500 mantimmar!”

Tillverkas enligt sträng tysk standard
Företagets fokus på kvalitet handlar inte bara om estetik. Alla CSP-produkter tillverkas i enlighet med Tysklands stränga TÜV-standarder.

”Vi skapar och säljer detaljer som ser till att klassiska VW och Porschar går snabbare än de hastigheter de en gång konstruerades för. Därför måste vi se till att allt som vi tillverkar och säljer har certifierats och testats enligt strängaste standarder. Vi vill att våra kunder ska veta att de kan ta ut sina bilar ut på Autobahn och att bilarna är säkra. Det finns billigare produkter från kinesiska fabriker, men jag hade inte litat på dem på tyska vägar.”

 

Köpte en flerop från Haas för egen tillverkning 

Thomas Kelm är Peter Köhmanns närmaste man och han leder avdelningen för CNC-programmering och produktion.

”I början anlitade vi underleverantörer för tillverkning av detaljer”, säger han. ”Kvalitet och leveranser var minst sagt ojämna. Ett av de företag som hade tillverkat detaljer åt oss gick i konkurs över en natt. Så vi köpte en CNC-fleroperationsmaskin typ Haas VF-3 själva.

”Thomas lärde sig använda SolidWorks och CAMWorks. ”För mig handlar det mer om idéer”, säger Peter. ”Jag skissar mina idéer och Thomas tar fram CAD-modeller och genererar koden. Vi var plötsligt i ett läge där vi till slut kunde tillverka de delar som jag föreställde mig. Vi kunde utveckla dem, förfina dem och ta dem i produktion mycket snabbt. Delar som vår underleverantör tillverkade i sammansatt form kunde vi maskinbearbeta från ett enda arbetsstycke, och delarna såg dels betydligt bättre ut och dels fungerade de betydligt bättre.”

Fästet för en bakre skivbroms tillverkades tidigare på två maskiner, först en svarv, sedan en vertikal fleroperationsmaskin. Nu gör vi den delen med en enda uppsättning på vår Haas.

Peter är också en aktiv mountainbike-entusiast, och så snart den nya Haas-maskinen hade levererats började han öva genom att skapa extrautrustning till Shimanos 11-växlade kassetter. På samma sätt som med VW-detaljerna bearbetas Shimano-ringen från ett enda massivt arbetsstycke, varefter den anodiseras och får en svart yta. Det kanske inte är företaget kärnverksamhet, men det är ett exempel på hur kreativa människor alltid kommer att hitta uppgifter åt sina verktyg.

Under tiden har företagets Haas VF-3 och en Haas VF-2SS med högre spindelvarvtal gjort det möjligt att ta fram bättre prototyper av nya produkter.

”Vi använder Haas-maskinerna som 3D-skrivar”, säger Peter. ”Vi gör t.ex. en grov version av nya bromsok där vi sedan testar passformen. Slutprodukten är gjuten, men maskinbearbetning av de första prototyperna i aluminium är mycket snabbare och enklare.”

De färdiga delarna är inte autentiska, men CSP försöker hålla ett autentiskt slutligt utseende där det är möjligt. Ett av företaget bromsfästen gjorde det till exempel möjligt för en kund att ta bort originaltrumbromsarna och montera mycket kraftigare skivbromsar, samtidigt som kunden kunde behålla det traditionella hjulmuttermönstret med fem hjulbultar som var typiskt för 1960-talets VW-modeller.

Egen tillverkning av ventilkåpor nära halverade kostnaden 

Ventilkåpor – bilden nedan – är en annan huvudprodukt från CSP. Originalen tillverkades i tenn. Ventilkåporna från CSP maskinbearbetas från massiva arbetsstycken och finns i anodiserat utförande i olika färger. Den förbättrade produkten förhindrar läckor, ger bättre kylning och lägre buller. Den ser förstås helt suverän ut också! Den del som visas på fotot är ett gasreglage. Dessa tillverkades tidigare av en underleverantör och CSP betalade 9 euro per styck. Nu tillverkas de på den egna anläggningen och kostar 5 euro!

”Vi tillverkar cirka 500 av dessa och det är ovanligt många för oss. I regel kör vi 10–100 av en viss detalj för lager. Många av våra detaljer var en gång svetsade stålkomponenter – numera maskinbearbetar vi dem i ett stycke. Vi gillar också att skanna detaljer och sen bygga upp egna varianter baserat på modellerna. Det är ett mycket snabbt och effektivt sätt att få en ny detalj i produktion. Vi kommer på sikt att behöva investera i en femaxlig Haas-maskin så att vi kan ta fram topplock. Vi går i riktning mot mer komplicerade detaljer.”

Senaste projektet en VW Transporter från 60-talet 

Förutom Typ 34 innehåller CSP-verkstaden även många andra VW-drivna fordon – de flesta används för att testa produkter. Under skynken hittar vi ett par Porsche 356: en är delvis restaurerad, en är lite dammig men i originalskick och säkerligen mycket eftertraktad.

Bredvid Haas CNC-maskiner på ett stort och platt stålbord står Peters senaste projekt: en VW Transporter med delad ruta. Den ska restaureras av CSP. Än så länge är den här ”bussen” från 60-talet omålad. På sikt ska den få samma färg som dragstern och användas som teamets supportbil. Den kommer även att bli ”testbänk” för nya delar och prototypdelar. Precis som för dragstern så kommer det att gå undan.

När vi står och tittar på det senaste projektet så räcker Peter över ett bromsfäste till mig: ”Här är en sak till, en enkel sak som vi inte gjorde tidigare, men som vi gör nu”, säger han. ”Vi graverar in artikelnummer på våra produkter. Det låter inte mycket, men graveringen är mycket snabbare än stansning och det blir mycket snyggare och ser mer proffsigt ut.

Han ler: ”Ja, det är väl det hela, i princip. Haas-maskinerna har hjälpt oss förbättra alla våra produkter, vi har hittat nya detaljer vi kan tillverka, och i princip har vi kunnat förbättra allt som vi gör. Det har blivit riktigt bra.”

Mer information kan fås från:
MBMC – International Press and Publicity
+44 (0) 1603 283 601
press@mbmc-uk.com

Edströms Maskin AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Familjen Schmidt som i skärande bearbetning
När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.Schmidt betyder fritt översatt från danska "skärande bearbetning". Det måste det göra. I mer än 60 år har familjen Schmidt utvecklat och producerat..
Säljaren som blev vd
Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men vill inte detaljstyra. Mysig sommarstad men inte lika livlig på vintern. Så beskriver John Ericson sin barndomsstad Nyköping. Från Nyköping till Hölö är det inte särskilt långt. Ungefär fem mil. Men..
Allt fler inser vikten av mätning
– Vill man ha kvalité måste man mäta, menar Börje Larsson på Cascade.Att mäta blir allt viktigare – för kvaliténs skull. Mätning, som tidigare ibland betraktats som något inte helt nödvändigt, blir med rätta allt viktigare för alltfler.– Det handlar mer om kvalitetskontroll än mätning. I takt med att teknik utvecklas ochLäs mer
Edwin trivs som svetsare: “Jag vill jobba med grovarbete”
Svetsare är ett hett yrke med goda framtidsutsikter. – Jag kommer att bli kvar många år inom svetsindustrin, säger Edwin Järpenge som läser till svetsare på Yrkesgymnasiet i Huddinge.  Svetsare är ett hett yrke. Inte bara bokstavligt eller på grund av att Sveriges statsminister Stefan Löfvén har en bakgrundLäs mer
Många robot- och helhetslösningar på EMO
Smartare tillverkning är temat för dagen i Hannover. Efter en vecka på världens största mässa för metallbearbetning, kan vi konstatera att det är många robotar i montrarna på EMO. En del tycker för många, de menar att det tar bort lite uppmärksamhet från andra smarta lösningar. Men mycket handlar dockLäs mer
Folkabubblan nu som elbil
Tillsammans med eClassics presenterar Volkswagen nu ett koncept för att elektrifiera historiska Folkabubblor.Den tekniska basen för konverteringen består av utprovade komponenter från nya Volkswagen e-up!. Dessa delar serietillverkas vid Volkswagen Group Components anläggningar. Elmotorn och den 1-stegade växellådan tillverkas i Kassel och komponenterna tillLäs mer
Teknikskiftet inom fordonsindustrin
Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme i teknikskiftet förutspås gå mot en ljus..
Bli smartare i Hannover
Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover. Ingen uttryckte det så bra som Roger Cronholm på Schunk; – Vi har pratat om Industri 4.0 i flera år, men det är först nu den nya tekniska utvecklingen har satt sig och vi börjar få se applikationerna. Han är inte ensam om att sia på det sättet. Hans..
Lesjöfors goes to Hollywood
Läs om hur klockfjädrar, dragfjädrar och gasfjädrar används i smarta kamerariggar i Hollywoods största film- och tv-produktioner.Fjädrar från Lesjöfors återfinns som bekant i nästan alla hörn av samhället. Men visste du att fjädrar även har en kritisk funktion i filmskapares vardag? Läs om hur klockfjädrar, dragfjädrar och..
På IAC i Torslanda är Samhallmedarbetaren Abbe en kulturbärare
I tretton år har han haft driftledarrollen och hans förmåga att se sina kolleger har lett till både ökat engagemang och ökad trivsel på arbetsplatsen.   I nästan 13 år har Abdal Lahdou, eller Abbe, som alla kallar honom, haft rollen som drift­ledare på Samhall,  på arbetsplatsen IAC Group i Torslanda utanför Göteborg. Han är inte bara en..
Proton Technology - kunskap på yta och djup
Stefan Gustafsson Ledell leder sedan ett år tillbaka verksamheten vid Proton Technology i Bredaryd.Technology, Engineering, Finishing och Lighting – alla med prefixet Proton – utgör Proton Group, en sammansvetsad och drivande företagsgrupp. – Verksamheterna skiljer sig ifrån varandra, men vi enas kring ett gemensamt förhållningssätt som genomsyrarLäs mer
Additiv tillverkning allt vanligare i industrin
Industriell 3D-printing och additiv tillverkning växer så det knakar och skapar allt större intresse inom industrin. I takt med att tekniken utvecklas ser vi alltfler applikationer och alltfler aktörer dyker upp på marknaden. – Vi startade företaget för fem år sedan och utvecklingen har varit väldigt bra, säger Claes Sjödahl på Addema i..
Sveriges underleverantörer automatiserar i varierande utsträckning
Alltfler underleverantörer följer de stora OEM-företagen och automatiserar i allt större utsträckning, men inte alla.Sverige är i framkant när det gäller automation. Men även om alltfler underleverantörer automatiserar och viljan är god, finns det processer som många menar fortfarande inte låter sig automatiseras med lönsamhet. Det finns vita..
IoT-experten: Enklare än du tror att göra stora vinster
Allt fler företag inom den svenska industrin hittar smarta sätt att jobba med IoT.Man kommer långt med en enkel lösning och engagemang från medarbetarna, anser Magnus Mörstam, IoT-expert och vd Intelliger. Internet of Things är idag ett välkänt begrepp som det talas och skrivs en hel del om i branschen. I nio fall av tio finns redanLäs mer
Ett riktigt win-win koncept när MF Precision bjuder in branschen
Kunder, leverantörer och ”branschkollegor” minglar och diskuterar smarta produktionsnyheter samtidigt som maskinerna producerar för fullt hos MF Precision.I mitten av juni var det dags igen. För fjärde gången arrangerade legotillverkaren MF Precsion i Ljusdal sitt omtyckta öppet hus för kunder, leverantörer och ”branschskollegor”. Företag som Ravema, Schunk,..