Nyheter

Dygnet runt maskinbearbetning av flygkomponenter till Airbus

den 2 mars 2015 14:20 Företagsprofil

KMP har en automatiserad HAAS UMC-750 som körs dygnet runt och maskinbearbetar komplexa flygkomponenter i titanium för Airbus.

I sydvästra Frankrike är det ett mycket välkänt företag som dominerar det industriella landskapet: The Airbus Group. Tillsammans med en omfattande leverantörskedja i Toulouse-området är denna europeiska jätte ensam ansvarig för en stor del av regionens ekonomi. Faktum är att under 2011, när det började ryktas om att Airbus planerade ett stort tillverkningsprogram, så beslöt entreprenörsparet Sébastien och Sonia Korczak att starta ett eget underleverantörsföretag – KMP. Avsikten var att erbjuda tjänster till de många flygindustriföretagen i området, både i andra och tredje led.

Maskinverkstäder som behöver en kostnadseffektiv lösning för skärande bearbetning av svårbearbetade material dygnet runt behöver inte leta längre – Haas har nu lanserat fleroperationsmaskinen UMC-750 för alla typer av uppgifter. Det franska företaget KMP skriver under på att maskinen är både robust och tillförlitlig.

”Innan vi bestämde oss för Haas var det andra maskinleverantörer som påstod att Haas inte klarade skärande bearbetning av hårda material”, säger Sébastien Korczak. ”De vill inte att vi skulle veta att Haas-maskinerna kan pressas dag och natt och skära i hårda material – de här maskinerna kommer inte att göra dig besviken. Dessutom är maskinerna så enkla att använda att en av mina operatörer lärde sig manöversystemet på bara en dag. Till och med min 11-årige son kan köra maskinerna!”

KMP hade inga etablerade kontakter inom flygleverantörsbranschen och de första sex månaderna var minst sagt osäkra. Men dörrknackning hos stora leverantörer inom flygindustrin ledde efterhand till en handfull beställningar på detaljer som företaget maskinbearbetade med en begagnad vertikal fleroperationsmaskin typ Haas VF-2 plus ett tvåaxligt (rotation/lutning) trunnionbord typ Haas TR160.

”Haas är ett mycket starkt varumärke i Europa, och eftersom vi hade så goda erfarenheter av vår begagnade VF-2 så ville vi ta reda på mer om deras maskiner”, säger Sébastien Korczak. ”Andra maskinleverantörer sade att Haas-maskinerna bara var bra för aluminium och plast, men deras nedlåtande kommentarer antydde att det fanns en dold sanning som de inte ville att vi skulle känna till. I början ville vi ha en femaxlig maskin för att skilja ut oss från tre huvudkonkurrenter som vi hade identifierat på marknaden. Men vi behövde hitta en bra maskin till ett bra pris, och vi hade inte råd att köpa en ny. En begagnad Haas VF-2 blev en perfekt lösning. Den har mycket hög programlagringskapacitet så vi kan använda avancerade strategier för maskinbearbetning”.
KMP hade så stora framgångar att företaget kunde byta ut sin VF-2 mot en Haas VM-2 vertikal fleroperationsmaskin med en kraftigare spindel och därefter en borr-/gängmaskin av typ Haas DT-1. De två senaste inköpen hos KMP har dock varit två stycken femaxliga fleroperationsmaskiner typ Haas UMC-750 där den ena är robotstyrd och körs normalt genom hela natten. KMP var faktiskt det första företaget i Frankrike som installerade en UMC-750.



”Vi tittade på olika alternativ, men med en vikt på åtta ton så verkade UMC-750 ha den massa som krävdes för att skära hårda material”, säger Sébastien Korczak. ”Vi hade möjlighet att titta på UMC-750 under skalet och vi övertygades av den stabila och styva maskinramen. Vi har också stort förtroende för Haas manöversystem. Faktum är att UMC-750 levereras som standard med vissa nödvändiga makron för femaxlig maskinbearbetning, i synnerhet för dynamisk återpositionering av detaljer.”

Enligt Sébastien Korczak är maskinens precision en annan unik egenskap som har hjälpt till att lösa många komponentrelaterade frågor hos KMP. Hos en viss detalj måste till exempel hål borras till en tolerans på ±3 µm. Hålen genererades med hjälp av spiralinterpolation på UMC-750, och kunden godkände detaljen vid leverans som ”rätt första gången”.

Cirka 80 procent av komponenterna hos KMP tillverkas i titanium som är mycket svårbearbetat. De flesta detaljerna går till flygindustrin och vissa detaljer används även inom motorsport. Många av komponenterna är ytterst komplexa med svepande och lutande ytor, vinklade genomgående hål och nav. Ibland kan 80 till 90 procent av det materialet i det ursprungliga arbetsstycket avverkas. Titan har inte varit något problem för Haas-maskinerna. Tack vare automation har en av UMC-750-maskinerna körts dygnet runt och bearbetat arbetsstycken i titan.


Eco-Tower 60 från Lang Technik ger en enkel introduktion till automation med många fördelar och används i regel för batchvolymer upp till 60 st. En operatör hos KMP laddar arbetsstycken i tornet, trycker på knappen och kan sedan gå iväg och komma tillbaka till en slutförd batch med precisionsdetaljer. ”Kommunikationen med UMC-750 är mycket smidig och med hjälp av en Haas-tekniker kom vi igång mycket snabbt”, säger Sébastien Korczak.

KMP avser fortsätta växa genom att lokalisera kunder som efterfrågar precisionsdetaljer som tillverkas i svårbearbetade material och stora volymer. Men företaget konkurrerar med lokala företag och med företag som drivs i ekonomier med lägre kostnadslägen, till exempel Rumänien och Tunisien.

”Vi måste vara välorganiserade och strukturerade och ha en bra timtaxa för att kunna konkurrera”, sammanfattar Sébastien Korczak. ”Det innebär att priset och driftkostnaderna för Haas-maskinerna är en enorm fördel, och vi kan bygga vidare på det.
”Vi känner oss nu tillräckligt säkra för att kunna anställa fler personer och köpa fler Haas-maskiner, i synnerhet universalmaskiner. Jag är mycket glad att vi inte lyssnade på historierna från andra maskintillverkare. Då hade vi inte varit där vi är idag. Det är viktigt att själv ta reda på vad som egentligen gäller”.

Edströms Maskin AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Säljaren som blev vd
Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men vill inte detaljstyra. Mysig sommarstad men inte lika livlig på vintern. Så beskriver John Ericson sin barndomsstad Nyköping. Från Nyköping till Hölö är det inte särskilt långt. Ungefär fem mil. Men..
Allt fler inser vikten av mätning
– Vill man ha kvalité måste man mäta, menar Börje Larsson på Cascade.Att mäta blir allt viktigare – för kvaliténs skull. Mätning, som tidigare ibland betraktats som något inte helt nödvändigt, blir med rätta allt viktigare för alltfler.– Det handlar mer om kvalitetskontroll än mätning. I takt med att teknik utvecklas ochLäs mer
Edwin trivs som svetsare: “Jag vill jobba med grovarbete”
Svetsare är ett hett yrke med goda framtidsutsikter. – Jag kommer att bli kvar många år inom svetsindustrin, säger Edwin Järpenge som läser till svetsare på Yrkesgymnasiet i Huddinge.  Svetsare är ett hett yrke. Inte bara bokstavligt eller på grund av att Sveriges statsminister Stefan Löfvén har en bakgrundLäs mer
Många robot- och helhetslösningar på EMO
Smartare tillverkning är temat för dagen i Hannover. Efter en vecka på världens största mässa för metallbearbetning, kan vi konstatera att det är många robotar i montrarna på EMO. En del tycker för många, de menar att det tar bort lite uppmärksamhet från andra smarta lösningar. Men mycket handlar dockLäs mer
Folkabubblan nu som elbil
Tillsammans med eClassics presenterar Volkswagen nu ett koncept för att elektrifiera historiska Folkabubblor.Den tekniska basen för konverteringen består av utprovade komponenter från nya Volkswagen e-up!. Dessa delar serietillverkas vid Volkswagen Group Components anläggningar. Elmotorn och den 1-stegade växellådan tillverkas i Kassel och komponenterna tillLäs mer
Teknikskiftet inom fordonsindustrin
Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme i teknikskiftet förutspås gå mot en ljus..
Bli smartare i Hannover
Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover. Ingen uttryckte det så bra som Roger Cronholm på Schunk; – Vi har pratat om Industri 4.0 i flera år, men det är först nu den nya tekniska utvecklingen har satt sig och vi börjar få se applikationerna. Han är inte ensam om att sia på det sättet. Hans..
Lesjöfors goes to Hollywood
Läs om hur klockfjädrar, dragfjädrar och gasfjädrar används i smarta kamerariggar i Hollywoods största film- och tv-produktioner.Fjädrar från Lesjöfors återfinns som bekant i nästan alla hörn av samhället. Men visste du att fjädrar även har en kritisk funktion i filmskapares vardag? Läs om hur klockfjädrar, dragfjädrar och..
På IAC i Torslanda är Samhallmedarbetaren Abbe en kulturbärare
I tretton år har han haft driftledarrollen och hans förmåga att se sina kolleger har lett till både ökat engagemang och ökad trivsel på arbetsplatsen.   I nästan 13 år har Abdal Lahdou, eller Abbe, som alla kallar honom, haft rollen som drift­ledare på Samhall,  på arbetsplatsen IAC Group i Torslanda utanför Göteborg. Han är inte bara en..
Proton Technology - kunskap på yta och djup
Stefan Gustafsson Ledell leder sedan ett år tillbaka verksamheten vid Proton Technology i Bredaryd.Technology, Engineering, Finishing och Lighting – alla med prefixet Proton – utgör Proton Group, en sammansvetsad och drivande företagsgrupp. – Verksamheterna skiljer sig ifrån varandra, men vi enas kring ett gemensamt förhållningssätt som genomsyrarLäs mer
Additiv tillverkning allt vanligare i industrin
Industriell 3D-printing och additiv tillverkning växer så det knakar och skapar allt större intresse inom industrin. I takt med att tekniken utvecklas ser vi alltfler applikationer och alltfler aktörer dyker upp på marknaden. – Vi startade företaget för fem år sedan och utvecklingen har varit väldigt bra, säger Claes Sjödahl på Addema i..
Sveriges underleverantörer automatiserar i varierande utsträckning
Alltfler underleverantörer följer de stora OEM-företagen och automatiserar i allt större utsträckning, men inte alla.Sverige är i framkant när det gäller automation. Men även om alltfler underleverantörer automatiserar och viljan är god, finns det processer som många menar fortfarande inte låter sig automatiseras med lönsamhet. Det finns vita..
IoT-experten: Enklare än du tror att göra stora vinster
Allt fler företag inom den svenska industrin hittar smarta sätt att jobba med IoT.Man kommer långt med en enkel lösning och engagemang från medarbetarna, anser Magnus Mörstam, IoT-expert och vd Intelliger. Internet of Things är idag ett välkänt begrepp som det talas och skrivs en hel del om i branschen. I nio fall av tio finns redanLäs mer
Ett riktigt win-win koncept när MF Precision bjuder in branschen
Kunder, leverantörer och ”branschkollegor” minglar och diskuterar smarta produktionsnyheter samtidigt som maskinerna producerar för fullt hos MF Precision.I mitten av juni var det dags igen. För fjärde gången arrangerade legotillverkaren MF Precsion i Ljusdal sitt omtyckta öppet hus för kunder, leverantörer och ”branschskollegor”. Företag som Ravema, Schunk,..
Sommarläsning: Så greppar du digitaliseringen
Vad menas med en smart fabrik? Johan Bengtsson, lärare vid Göteborgs Tekniska College, reder ut begreppen. – En smart fabrik är målet. – Digitalisering är metoden. – Smarta komponenter, smarta maskiner, smarta mjukvaror och smarta system är verktygen.– Smarta människor är förutsättningen. En av dessa smarta människor som realiserar idéer, pressar..