Nyheter

Dygnet runt maskinbearbetning av flygkomponenter till Airbus

den 2 mars 2015 14:20 Företagsprofil

KMP har en automatiserad HAAS UMC-750 som körs dygnet runt och maskinbearbetar komplexa flygkomponenter i titanium för Airbus.

I sydvästra Frankrike är det ett mycket välkänt företag som dominerar det industriella landskapet: The Airbus Group. Tillsammans med en omfattande leverantörskedja i Toulouse-området är denna europeiska jätte ensam ansvarig för en stor del av regionens ekonomi. Faktum är att under 2011, när det började ryktas om att Airbus planerade ett stort tillverkningsprogram, så beslöt entreprenörsparet Sébastien och Sonia Korczak att starta ett eget underleverantörsföretag – KMP. Avsikten var att erbjuda tjänster till de många flygindustriföretagen i området, både i andra och tredje led.

Maskinverkstäder som behöver en kostnadseffektiv lösning för skärande bearbetning av svårbearbetade material dygnet runt behöver inte leta längre – Haas har nu lanserat fleroperationsmaskinen UMC-750 för alla typer av uppgifter. Det franska företaget KMP skriver under på att maskinen är både robust och tillförlitlig.

”Innan vi bestämde oss för Haas var det andra maskinleverantörer som påstod att Haas inte klarade skärande bearbetning av hårda material”, säger Sébastien Korczak. ”De vill inte att vi skulle veta att Haas-maskinerna kan pressas dag och natt och skära i hårda material – de här maskinerna kommer inte att göra dig besviken. Dessutom är maskinerna så enkla att använda att en av mina operatörer lärde sig manöversystemet på bara en dag. Till och med min 11-årige son kan köra maskinerna!”

KMP hade inga etablerade kontakter inom flygleverantörsbranschen och de första sex månaderna var minst sagt osäkra. Men dörrknackning hos stora leverantörer inom flygindustrin ledde efterhand till en handfull beställningar på detaljer som företaget maskinbearbetade med en begagnad vertikal fleroperationsmaskin typ Haas VF-2 plus ett tvåaxligt (rotation/lutning) trunnionbord typ Haas TR160.

”Haas är ett mycket starkt varumärke i Europa, och eftersom vi hade så goda erfarenheter av vår begagnade VF-2 så ville vi ta reda på mer om deras maskiner”, säger Sébastien Korczak. ”Andra maskinleverantörer sade att Haas-maskinerna bara var bra för aluminium och plast, men deras nedlåtande kommentarer antydde att det fanns en dold sanning som de inte ville att vi skulle känna till. I början ville vi ha en femaxlig maskin för att skilja ut oss från tre huvudkonkurrenter som vi hade identifierat på marknaden. Men vi behövde hitta en bra maskin till ett bra pris, och vi hade inte råd att köpa en ny. En begagnad Haas VF-2 blev en perfekt lösning. Den har mycket hög programlagringskapacitet så vi kan använda avancerade strategier för maskinbearbetning”.
KMP hade så stora framgångar att företaget kunde byta ut sin VF-2 mot en Haas VM-2 vertikal fleroperationsmaskin med en kraftigare spindel och därefter en borr-/gängmaskin av typ Haas DT-1. De två senaste inköpen hos KMP har dock varit två stycken femaxliga fleroperationsmaskiner typ Haas UMC-750 där den ena är robotstyrd och körs normalt genom hela natten. KMP var faktiskt det första företaget i Frankrike som installerade en UMC-750.



”Vi tittade på olika alternativ, men med en vikt på åtta ton så verkade UMC-750 ha den massa som krävdes för att skära hårda material”, säger Sébastien Korczak. ”Vi hade möjlighet att titta på UMC-750 under skalet och vi övertygades av den stabila och styva maskinramen. Vi har också stort förtroende för Haas manöversystem. Faktum är att UMC-750 levereras som standard med vissa nödvändiga makron för femaxlig maskinbearbetning, i synnerhet för dynamisk återpositionering av detaljer.”

Enligt Sébastien Korczak är maskinens precision en annan unik egenskap som har hjälpt till att lösa många komponentrelaterade frågor hos KMP. Hos en viss detalj måste till exempel hål borras till en tolerans på ±3 µm. Hålen genererades med hjälp av spiralinterpolation på UMC-750, och kunden godkände detaljen vid leverans som ”rätt första gången”.

Cirka 80 procent av komponenterna hos KMP tillverkas i titanium som är mycket svårbearbetat. De flesta detaljerna går till flygindustrin och vissa detaljer används även inom motorsport. Många av komponenterna är ytterst komplexa med svepande och lutande ytor, vinklade genomgående hål och nav. Ibland kan 80 till 90 procent av det materialet i det ursprungliga arbetsstycket avverkas. Titan har inte varit något problem för Haas-maskinerna. Tack vare automation har en av UMC-750-maskinerna körts dygnet runt och bearbetat arbetsstycken i titan.


Eco-Tower 60 från Lang Technik ger en enkel introduktion till automation med många fördelar och används i regel för batchvolymer upp till 60 st. En operatör hos KMP laddar arbetsstycken i tornet, trycker på knappen och kan sedan gå iväg och komma tillbaka till en slutförd batch med precisionsdetaljer. ”Kommunikationen med UMC-750 är mycket smidig och med hjälp av en Haas-tekniker kom vi igång mycket snabbt”, säger Sébastien Korczak.

KMP avser fortsätta växa genom att lokalisera kunder som efterfrågar precisionsdetaljer som tillverkas i svårbearbetade material och stora volymer. Men företaget konkurrerar med lokala företag och med företag som drivs i ekonomier med lägre kostnadslägen, till exempel Rumänien och Tunisien.

”Vi måste vara välorganiserade och strukturerade och ha en bra timtaxa för att kunna konkurrera”, sammanfattar Sébastien Korczak. ”Det innebär att priset och driftkostnaderna för Haas-maskinerna är en enorm fördel, och vi kan bygga vidare på det.
”Vi känner oss nu tillräckligt säkra för att kunna anställa fler personer och köpa fler Haas-maskiner, i synnerhet universalmaskiner. Jag är mycket glad att vi inte lyssnade på historierna från andra maskintillverkare. Då hade vi inte varit där vi är idag. Det är viktigt att själv ta reda på vad som egentligen gäller”.

Edströms Maskin AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Vd-intervju: Han sluter cirkeln i Closed Loop Manufacturing
Med en far som var bergsingenjör hade han stål i blodet redan när han kom till världen i Grytnäs för 53 år sedan. Idag leder rumpmasen Siemens Digital Industries Softwares verksamhet i Norden.Det har runnit en hel del vatten under broarna mellan dessa två milstolpar i Mats Fribergs liv och karriär. När han växte upp följde familjen faderns arbetssituation och det..
Underhållsmässan i Göteborg fortsätter att växa
Den 10-13 mars öppnas dörrarna till norra Europas största mötesplats inom drift- och underhållsverksamhet. – Det här är den industrimässa hos oss som har vuxit snabbast de senaste åren, säger Anna Jarnö, Business Manager på Svenska Mässan i Göteborg.  Underhållsmässan räknar med minst 10 000 besökare och drygt 330..
Duon som lockar svenskarna till Düsseldorf
Mindre stressade besökare i Tyskland Med rör och tråd i fokus fortsätter parallellmässorna Tube och Wire att locka branschen till tyska Düsseldorf. Många av dem är svenskar och skandinaver. – Tube, Wire och Elmia Automation är våra viktigaste mässor, konstaterar Anders Henriksson, vd påLäs mer
Familjeföretaget investerar i personal och miljö
Att tillverka delar till flygplansindustrin kräver extremt hög precision och efter bearbetningen spred sig alltid den smutsiga oljedimman över lokalen.Med expansion och nya investeringar blev läget plötsligt akut för att hitta en lösning för att ta hand om oljedimman i lokalerna. Två stycken oljedimavskiljare från 3nine blev början till ett..
Swedish Steel Prize är inte bara en tävling utan en hyllning till gott ingenjörsskap
I november delade SSAB ut priset för tjugonde gången. Hur resonerar juryn bakom världens enda internationella tävling för framtidens stållösningar? Vi har träffat juryns ordförande, Eva Petursson, till vardags SSABs forskningschef.Som världens enda internationella utmärkelse för idéer med betydelse för framtidens stållösningar, lockar Swedish Steel Prize..
Net shape forming - Formning av komplexa karosskomponenter i ett stycke
En stor utmaning både tekniskt och kvalitetsmässigt. AP&T visar möjligheterna med nytt verktyg för varmformning av höghållfast aluminium. Med AP&T:s produktionsteknik för varmformning av aluminium kan karosskomponenter som traditionellt fogas samman av flera delar formas i ett enda steg. Tekniken möjliggör ”net shape forming” och därmed också kortare produktionstider..
Vd-intervju: Han har lyft ABUS i tio år
Svensk Verkstad talar med ingenjören från Värmland som chefar på ABUS Kransystem. Tony Wittgren kan lyft. Så pass bra att han leder ABUS Kransystems verksamhet i Sverige. Att Tony Wittgren är född och uppvuxen i Värmland undgår ingen. Dialekten är omisskänlig och man förväntar sig nästan en rolig historia när som helst... Han togLäs mer
Fingret i luften: Inköparna känner ofta förändringarna tidigt
Rapporterna om konjunkturen är varierande. När Svensk Verkstad talade med några inköpare inför 2020 lät det så här.Inköparna har alltid ett finger i luften och känner oftast förändringarna tidigt, då de har kontakt med olika branscher på daglig basis. Medan somliga inte känner ens den lättaste bris, har andra börjat känna att det drar en smula...
Han ska få maskiner och system att prata med varandra
– Kan vi skapa verktyg så att maskinerna kan översätta data per automatik så kan vi få ner kostnaden för att bygga automation och digitalisering, säger Jerker Delsing, professor vid Luleå tekniska universitet.Arrowhead Tools är ett europeiskt miljardprojekt som, enkelt sagt, genom framtagande av en öppen källkod ska få maskiner och system att förstå varandra..
Gänget som skapade Kyotech i Jönköping
Tillsammans representerar arrangörerna alla delar i produktionskedjan - resultatet blev succé. -Ett event för kunskap och inspiration. Så säger Jan Bengtsson säljchef på Kyocera, arrangör till den nya mötesplatsen Kyotech, som gick av stapeln 6 februari i Jönköping. Frågan som ställdes var; Processäker lönsamhet, hur går det..
Legoreportaget: På Svarvmekano är det lätt att göra rätt
Kärnverksamheten är skärande bearbetning i metalliska material, framförallt krävande bearbetning i rostfritt. – Kuggbearbetning är fortfarande en viktig del i verksamheten, säger Fredrik Gordon, vd på Svarvmekano i Malmö. Kugghjul har gått som en röd tråd genom Svarvmekanos historia och verksamheten har anor sedan hundra år. Det är inte dåligt..
Nästa generation maskiner och lösningar presenterades på EMO - bildextra
Industri 4.0 är inte längre bara ett diffust begrepp. Det stod klart under EMO 2019 i Hannover. Det har upprepats som ett mantra i branschen under några år, svävat över metallbearbetningsindustrin som ett väsen alla sträckt sig efter.Nu har det landat i en rad tillämpliga applikationer och smarta lösningar och har blivit en verklighet som industrinLäs mer
Hur digitaliserad är svetsning?
Vi har börjat vänja oss vid digitala verktyg i tillverkningsindustrin med en ständig tillströmning av smarta lösningar, men hur smart är svetsningen idag? Vi frågar Marcus Lyberg på Nitator Stainless Steel. – Själva svetsprocessen är inte särskilt digitaliserad, men strömkällor och framför allt kringutrustning blir allt smartare, konstaterar Marcus Lyberg,..
Vd-intervjun: 20 år som Stålgross
Företaget som i 20 år levt upp till sitt namn. Svensk Verkstad samtalar med vd Johan Helge.I 20 år har Stålgross levt upp till sitt namn och etablerat sig som en pålitlig stålleverantör till svensk tillverkningsindustri. – Från början var det ren tradingverksamhet, berättar vd Johan Helge. Idag har verksamheten utvecklats betydligt och StålgrossLäs mer
Globala jätten till Elmia Verktygsmaskiner
Inom 30 mils radie från Jönköping hittar verktygsmaskinstillverkaren 80 procent av sina svenska kunder. Därför är det en självklarhet att ställa ut på Elmia Verktygsmaskiner.– Det är en mässa som lockar många fler besökare än andra. Så har det varit sedan starten, säger Patrick Almquist, försäljningschef på DMG MORI i Sverige.Att det kommer..