Nyheter

Haas F1 Team debuterar och blir det första amerikanskledda F1-teamet på 30 år

den 7 maj 2015 14:26 Företagsprofil

Haas F1 Team är på rätt spår att göra sin debut i världsmästerskapet i Formel 1 år 2016 och blir det första amerikanskledda F1-teamet på 30 år.

Det har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.


Som ett komplement till Haas F1 Teams bas i Kannapolis, North Carolina i USA, har man nyligen köpt en anläggning i Banbury, Oxfordshire i Storbritannien. Byggnaden på 3 655 kvadratmeter kommer att användas som europeisk bas för Haas F1 Team. Det innebär att man får lättare och snabbare åtkomst till internationella leverantörer och enklare logistik när teamet reser till Formel 1-anläggningar i Europa.

Arbetet är i full gång med att bygga teamets utrustning, från transportanordningar till depå- och verkstadsutrustning. När all utrustning är färdig kommer den att finnas på Haas F1 Teams anläggning i Banbury.

Viktig personal har även anlitats, i synnerhet Dave O’Neill som teamchef, Rob Taylor som chefsdesigner och Ben Agathangelou som aerodynamikchef.

O’Neill kom till Haas F1 Team från Marussia F1 Team, ursprunget till Manor GP där han började 2009. O’Neills erfarenhet är värdefull för Haas F1 Team, eftersom hans uppgift när han först började hos Manor var att sätta ihop ett F1-team på sex månader. Några av de många uppgifter som O’Neill hade ansvar för var rekrytering av personal, inköp av utrustning och infrastruktur, tillsyn över bildesign och val av leverantörer. O’Neill var teamchef för Jordan Grand Prix från 1998 fram till 2005 innan han anslöt sig till A1GP, en racingserie som marknadsfördes som ”motorsportens VM”. I egenskap av teknisk huvudkoordinator hos A1GP organiserade O’Neill serie- och bantestning för bilar. Under den här tiden var han även teamchef för A1GP:s Team Ireland som vann A1GP-mästerskapet i seriens fjärde säsong (2008–2009).

Taylor arbetade även hos Marussia, där han var ställföreträdande chefsdesigner, innan han anslöt sig till Haas F1 Team. Innan Taylor började hos Marussia var han designgruppledare hos McLaren från april 2006 till december 2010. Taylor var huvudansvarig för fordonsdesign hos Red Bull Racing, Toro Rosso och Jaguar med början år 2002 innan han anslöt sig till McLaren. Han hade högre designbefattningar hos Arrows (1997–2002) och Scuderia Ferrari (1992–1997) efter perioder på Cosworth (1987–1989) och Benetton (1989–1992). Taylor ansluter sig till Haas F1 Team under sitt 28:e år i Formel 1. Under den perioden har han fått en mängd erfarenheter inom alla aspekter av Formel 1-design.

Agathangelou kom till Haas F1 Team från Scuderia Ferrari där han i mars 2012 hade ansvaret för uppgraderingen av teamets vindtunnel och testningssystem i Maranello i Italien. Innan det arbetade Agathangelou som ingenjörskonsult hos den italienska racerbiltillverkaren Dallara i ett antal projekt sedan 2009, däribland som tekniskt ansvarig för Campos F1-projektet, tekniska uppgraderingar år 2012 för GP2 och World Series by Renault, design och utveckling av DW12 Indycar-chassit samt projektledning för sportbilen till ”lågpris”, Alfa Romeo 4C. Agathangelou har omfattande erfarenhet inom Formel 1. Han var aerodynamikchef hos Jaguar och senare Red Bull Racing från 2002 fram till 2007. Agathangelou hade samma befattning hos Renault F1/Benetton från september 1999 till mars 2002. Agathangelou började sin Formel 1-karriär 1994 som aerodynamikanalytiker hos McLaren. Han flyttade sedan till Tyrrell i augusti 1997 som ledande aerodynamiker och anslöt sig sedan till Honda Racing Development i april 1998 i egenskap av aerodynamikchef i förberedelse för Hondas deltagande i Formel 1 2000.



Agathangelou och Taylor har redan konstruerat en modell i 60-procentig skala av bilen som Haas F1 Team ska tävla med år 2016. Paret har tillbringat flertalet timmar i vindtunneln som Haas F1 Team delar med sin tekniska partner Scuderia Ferrari. Tack vare sitt gedigna arbete med skalmodellen i dagsläget kommer Haas F1 Team att vara redo att tävla år 2016.

”Även om det fortfarande kvarstår en hel del arbete, har vi redan nått en bit på vägen för att göra Haas F1 Team konkurrenskraftigt när vi startar i Formel 1 år 2016.” sa Steiner, en Formel 1-veteran som ursprungligen rekryterades av den trefaldiga Formel 1-mästaren Niki Lauda till Jaguar 2001 som stallchef. ”Tack vare vårt tekniska partnersamarbete med Ferrari har vi kunnat utveckla vår bil och vårt team i en väldigt snabb takt. Vårt sätt att bygga upp vårt Formel 1-team är nytt och annorlunda, men det fungerar. Vi har fullt förtroende för vår plan, vi är engagerade i Formel 1 och vi följer framför allt tidsplanen. Så här dags nästa år kommer våra bilar redan att ha testats och vi kommer att vara i full gång med att förbereda dem för Melbourne.”

Tävlingen i Melbourne i Australien inleder Formel 1-säsongen. Det är där som Haas F1 Team kommer att göra sin debut efter försäsongstesterna. Haas Automation, Inc., CNC-maskintillverkaren som Haas F1 Teams ordförande Gene Haas grundade 1983, kommer att utgöra teamets primära sponsor.

Förutom Haas F1 Team har Haas motorsportsinnehav i Stewart-Haas Racing och Windshear.

Stewart-Haas Racing samägs av Haas och Tony Stewart. Organisationen vann Sprint Cup-mästerskapet 2014 med föraren Kevin Harvick vilket var teamets andra mästerskapstitel på fyra år. Föraren/ägaren Stewart vann teamets första Sprint Cup-titel 2011. Stewart-Haas Racing har fyra tävlingsbidrag – nr 14 Bass Pro Shops/Mobil 1 Chevrolet för Stewart, nr 10 GoDaddy Chevrolet för Danica Patrick, nr 4 Budweiser/Jimmy John’s Chevrolet för Harvick och nr 41 Haas Automation Chevrolet för Kurt Busch. Teamets bas är en anläggning på 18 581 kvadratmeter med cirka 280 anställda.

Windshear är en vindtunnel med transportband på 290 km/tim. i Concord, North Carolina. Den är den första av sitt slag i Nordamerika. Vindtunneln grundades av Haas och är bara den tredje vindtunneln med transportband i sin skala hittills. Dessutom är den världens första kommersiellt tillgängliga och fullskaliga vindtunnel med transportband. Windshear finns tillgänglig till uthyrning för alla motorsportteam och biltillverkare. NASCAR, INDYCAR, sportbils- och NHRA-team använder Windshear, och det gör även United States Council for Automotive Research (USCAR) som har utfört tester på produktionsbilar på Windshear.

Haas F1 Team
kommer att debutera i FIA:s Formel 1-världsmästerskap 2016 och blir då det första amerikanskledda Formel 1-teamet sedan 1986. Haas F1 Team grundades av industrimannen Gene Haas och har sin bas i USA, på samma campus i Kannapolis, North Carolina som Stewart-Haas Racing, det mästerskapsvinnande teamet från NASCAR Sprint Cup-serien. Haas är grundare av Haas Automation, Nordamerikas största CNC-maskintillverkare, och ordförande för Haas F1 Team.

Haas Automation, Inc. är USA:s ledande tillverkare av CNC-maskinverktyg. Haas Automation grundades av Gene Haas år 1983 och företaget tillverkar en fullständig uppsättning vertikala och horisontella fleroperationsmaskiner och svarvar samt rundmatningsbord och indexeringsenheter. Alla Haas-produkter tillverkas på företagets 93 000 kvadratmeter stora tillverkningsanläggning i Oxnard, Kalifornien. Produkterna distribueras genom ett globalt nätverk av Haas-fabriksleverantörer som erbjuder det bästa i branschen när det gäller service och support plus ett oöverträffat kostnads-/prestandaförhållande. 

Edströms Maskin AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Pressmeddelande

Protolab investerar i nytt metrologiskt labb
Ser en ökad efterfrågan på snabbare mätning och certifiering av prototyper och delar.Mot bakgrund av den ökande efterfrågan på snabbare mätning och certifiering av prototyper och delar öppnar nu Protolabs, världens snabbaste tillverkare av anpassade prototyper och produktionsdelar i låga volymer, sitt nya metrologiska laboratorium. ProtolabsLäs mer
Fullspäckat program på Metal Inspiration Days i Jönköping
För sjunde året i rad öppnar tre av branschens tyngsta aktörer, ABB Robotics, Edströms och Stenbergs, portarna till två inspirerande dagar. Metal Inspiration Days är en möjlighet för branschen att träffas, nätverka och utbyta erfarenheter och idéer om exempelvis automation, minskade ställtider, mätutrustning, verktyg och innovativa..
Rototilt vässar med två meriterade chefer
Plockar från Komatsu Forest och PON Equipment.   Rototilt fortsätter att lägga stort fokus på att erbjuda den bästa servicen till sina kunder. Jan Karlsson, tidigare Komatsu Forest AB, tillträder rollen som Orderdesk- och eftermarknadschef och Fredrik Ellingsson, tidigare PON Equipment AB, blirLäs mer
Dafo Vechicle förvärvar Katrineholmsföretag
Med stora kunder som MAN, Epiroc och Scania.Svensk Brandservice har länge varit ett landets främsta företag inom tillverkning och installation av släcksystem för fordon och maskiner i brandfarlig miljö. Katrineholmsföretaget, som sedan starten 1982 haft ett nära samarbete med Dafo, kommer nu bliLäs mer
Laserrök - ett hälsofarligt ämne
Lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning med flera är tekniker som vi alla känner till, men hur många av oss känner till att laserröken är ett hälsofarligt ämne?Vid laserbearbetning av metall frisläpps damm som innehåller tungmetaller och vid laserbearbetning av legerade metaller frisätts ämnen som nickel, kobolt och krom. I värsta fall tas alla dessa ämnen upp..
Toyota Material Handling fortsätter satsningen på rådgivningsverksamhet
Ser över kundens hela interna logistik- och produktionsflöden, oavsett om det gäller förbättrade flöden, automationsmöjligheter, utformning av lokaler eller implementation av lean.  Toyota Material Handling arbetar aktivt med att bygga en nära relation med sina kunder för att kunna erbjuda mer än bara sina produkter. Ambitionen är att hjälpa kunderna att..
Full fräs för Härdservicegruppen
Ny investering på ingång samt nominering till Årets Tillväxtföretag.Det har gått två år sedan Härdservice i Halmstad expanderade till Mälardalen genom förvärvet av Kolbäcks Värmebehandling AB. Investeringar i såväl maskinpark som personal har gett nyförvärvet en stark utveckling under dessa två år. Nu belönas..
Etteplan gör årets fjärde förvärv
Köper företag med verksamhet i Växjö och Ljungby.Etteplan fortsätter att stärka sin position i Sverige genom förvärvet av Teknifo AB, ett företag specialiserat på teknisk produktdokumentation. Förvärvet stämmer väl överens med Etteplans tillväxtstrategi, genom att stärka såväl företagets expertis somLäs mer
Montico digitaliserar svetsutbildning
Montico har förstärkt sin IWS-utbildning med en förberedande onlineutbildning. Monticos IWS-utbildning (International Welding Specialist) omfattar totalt 240 timmar och innehåller bland annat materiallära, svetsprocesser, konstruktion, svetsproduktion och praktisk träning med olika svetsmetoder. Inför varje lektionstillfälle påLäs mer
Enklare handhavande av utvändiga brotschar för små diametrar
Utvändig brotschning från Mapal intressant alternativ till slipning. Finbearbetning av små utvändiga diametrar görs för det mesta med någon typ av slipprocess. Utvändig brotschning är ett intressant och kostnadseffektivt alternativ till slipning. Om t.ex en IT6 tolerans behöver bearbetas i en svarv med serieproduktion,Läs mer
Ny säljare till Din Maskin
Din Maskin välkomnar Hannu Hiltunen som ny säljare till företagets norra distrikt.Hannu är utbildad maskiningenjör med lång erfarenhet av försäljning mot tillverkningsindustrin och kommer närmast från Bufab där han arbetade som key account manager. – Jag ser fram emot att ta företaget framåt och vidareutveckla Din Maskins positionLäs mer
Effektivare renblåsning av filter med ny ventil
Konstruktionen med membran utan fjäder ger ventilen en livslängd på minst 10 miljoner cykler.SMC lanserar en ny filterblåsventil med hög pulskraft, snabb responstid och låg luftförbrukning.  JSXFA är konstruerad för att ta bort smuts och partiklar från en rad olika industrifilter, snabbt och energieffektivt. Ett högt momentant tryck ger en pulsLäs mer
Han blir ny vd för automationsföretaget
Bolaget förvärvades 2018 av Midroc Automation.LKN Industriautomation AB är ett välrenommerat bolag inom maskiner, robot- och produktionssystem för fordons- och tillverkningsindustrin. I oktober 2018 förvärvade Midroc Automation bolaget, som är en tidigare långsiktig kund och samarbetspartner tillLäs mer
Rototilt vässar produkterna
Det höga tempot i utvecklingstakten fortsätter. Intresset har varit stort sedan Rototilt lanserade sina produktförbättringar i våras. Då presenterade tiltrotatortillverkaren längre livslängd, smidigare gång och mer precision hos tiltrotatorerna R4, R5, R6 och R8. Nu införs samma innovativa teknik ävenLäs mer
20 miljoner till robot-techföretaget i Hälsingland
Företaget utvecklar robotlösningar och mjukvara till bland annat monteringslinjer inom industrin. MTEK Industry i Alfta i Hälsingland utvecklar mjukvara och robotlösningar för industriföretag som sysslar med sammansättning av små delar. Företagets lösning digitaliserar produktionsflödet, vilket ökar snabbheten och ger färre fel. Nu..