Nyheter

Haas maskiner gör små underverk

den 4 mars 2014 12:57 Företagsprofil

Små men snabba...

Minimotorcyklar växer vid foten av Alperna

 

På ena sidan av en smal och dammig väg i ett anonymt industriområde nära Brescia i Lombardiet, vid foten av Alperna, ligger en byggnad som är närmast hangarliknande – där inne hittar vi 16 stycken CNC-maskiner från Haas. På andra sidan vägen, hopbyggd med en mindre fabriksbyggnad, ligger en familjebostad som fungerar som utgångspunkt för fyra bröder, deras fruar, barn och två hundar, plus de pensionerade mor- och farföräldrarna som startade Il Gruppo Gilberti S.p.A för över 30 år sedan.

Brescia är välkänt för sina kopplingar till motorsporten – den berömda landsvägstävlingen Mille Miglia som hålls varje år och startar från centrum i den historiska staden. Den första tävlingen 1927 sträckte sig över 1 000 miles eller totalt 1 618 kilometer. I grannskapet ligger det världskända teknikföretaget Brembo S.p.A som konstruerar och tillverkar bromssystem till världens mest kraftfulla bilar och motorcyklar.
För två- och fyrhjulsentusiaster vars budget inte tillåter deltagande i 1 000 miles-tävlingar med klassiska sportvagnar eller investeringar i de senaste Brembo-utrustade modellerna från Ferrari finns det ett lokaltillverkat alternativ som utlovar lika mycket underhållning i miniutförande.
”OK, så detta är vår minimotorcykel”, säger Marco, 39 år, som är den yngste av de fyra bröderna Gilberti. ”Vi bygger hela motorcykeln själva med våra CNC-maskiner från Haas, förutom motorn som vi köper in.
”Projektet att skapa och bygga en minimotorcykel föddes för tre år sedan. Från början hade vi bara en serie reservdelar – nav, fälgar osv. Nu har vi en onlinebutik där vi säljer dem till kunder över hela världen”.
Förutom delar till fordonsindustrin och allmän industri tillverkar Gilberti även komponenter för gokartracing.
”Vi hade en kraftig nedgång år 2009”, minns Marco. ”Gokartracing var ett område som minskade extra kraftigt. Lite senare började vi utveckla minimotorcykeln GR1RR som är vår visningsmodell just nu. Vi tillverkar praktiskt taget allt på den med hjälp av våra Haas SL-20-svarvar och två Haas VF-2-maskiner. Vi tillverkar inte delarna i långa serier, men vi tillverkar i stället många olika varianter. Vi använder till exempel Haas-svarvarna när vi tillverkar framaxlarna. Vi använder fräsarna när vi tillverkar bromsok från massiva arbetsstycken, plus kolvar, skruvar, alla ramstöd och styrok”.
Det råder ingen brist på liknande minimotorcyklar och fyrhjulingar – de kan köpas online såväl som offline. Många av dessa kommer från länder där priset är den viktigaste komponenten samtidigt som långsiktighet och säkerhet ligger långt ned på prioritetslistan.
”Vi har vissa exempel på Kina-tillverkade minimotorcyklar”, säger Marco. ”För att kunna tillverka en produkt som har mycket högre kvalitet men samtidigt är överkomlig i pris behövde vi hitta CNC-maskiner som var tillförlitliga, exakta och inte överdrivet dyra.
Vi valde Haas-maskinerna eftersom de uppfyller alla dessa egenskaper. Vi köpte vår första maskin för cirka 10 år sedan och vi gillade den direkt. Den var lätt att programmera, stabil och snabb. Så när vi byggde upp vår verksamhet beslöt vi att fortsätta med Haas. Faktum är att vi inte använder maskiner från någon annan tillverkare och vi är nöjda med den ordningen.
”Vi har en god relation till säljarna – de är mycket uppmärksamma även via telefon om vi har ett problem eller en fråga är de här på direkten. Men sanningen är att vi aldrig har haft några betydande problem!”
På bana med rätt förare kan en 49 cc minimotorcykel typ GR1RR enkelt nå 120 km/tim eftersom den bara väger 25 kg. Det är kanske inte så långt att ramla om nånting går snett, men med den typen av hastigheter är asfalten tillräckligt hård.
”Det finns många billiga alternativ idag, men det finns en bra marknad för välkonstruerade och vältillverkade minimotorcyklar som vår”, säger Marco. ”Alla kan omedelbart se att delarna är mycket välkonstruerade och tillverkade i mycket hög kvalitet. En Gilberti minimotorcykel ska dels vara rolig att köra, men alla som gillar högklassig maskinbearbetning kommer att ha mycket nöje bara genom att äga en”.

Edströms Maskin AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Smidesverkstaden i Hudiksvall kammar hem Stålbyggnadspriset
Tillsammans med arkitekt, beställare och konstruktör vinner de priset för renoveringen av Nationalmuseum. Se när stålkonstruktionen lyfts på plats!Som avslutning på Stålbyggnadsdagen den 7 november på Svenska Mässan i Göteborg, delade Stålbyggnadsinstitutet ut Stålbyggnadspriset 2019. Det gick till Nationalmuseum för dess nya glastak och eleganta..
Med robotik, artificiell intelligens, 5G-teknik och digitalisering på programmet
Idag sparkar mässan Teknologia igång i Helsingfors, en av de hetaste start up-orterna i världen. Nordens ledande evenemang i teknikbranschen Teknologia 19 ordnas i Messukeskus i Helsingfors 5–7 november. På programmet står inlägg från olika tekniska sektorer, och på mässan är det också möjligt att bekanta sig med start up-företag inom..
Business på Elmia– but not as usual
Det händer så otroligt mycket på kort tid just nu, säger projektledare Gabriella Banehag. Elmia Subcontractor är i ständig utveckling, men känns ändå alltid igen i sin form. En trygg hamn där Sveriges underleverantörer träffar varandra och sina kunder på samma sätt, på samma monterplats, år efter år. Men världen är stadd..
Rekordmånga utställare när Blechexpo sparkar igång
Men plåtmässan i Stuttgart är föremål för motstridiga känslor i branschen. Hör några röster från plåtbranschen i Sverige.– Mässan är viktig för oss och vi har ställt ut där i många år, säger Joakim Dovrén, på Cidan Machinery. – Vi får för lite förfrågningar för att det ska vara värt det, säger å andra sidan..
Att ta steget till att automatisera småserietillverkning
Legoföretaget i Vellinge gjorde ett robotlyft. Erik Ralvert, vd och ägare, berättar för Svensk Verkstad hur tankarna gick. Hög mix och låg volym är en stor trend inom tillverkande industri och kraven på ökad produktivitet och flexibilitet ökar även för legotillverkarna. Att automatisera verksamheten är en väg mot ökad konkurrenskraft, men..
Familjen Schmidt som i skärande bearbetning
När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.Schmidt betyder fritt översatt från danska "skärande bearbetning". Det måste det göra. I mer än 60 år har familjen Schmidt utvecklat och producerat..
Säljaren som blev vd
Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men vill inte detaljstyra. Mysig sommarstad men inte lika livlig på vintern. Så beskriver John Ericson sin barndomsstad Nyköping. Från Nyköping till Hölö är det inte särskilt långt. Ungefär fem mil. Men..
Allt fler inser vikten av mätning
– Vill man ha kvalité måste man mäta, menar Börje Larsson på Cascade.Att mäta blir allt viktigare – för kvaliténs skull. Mätning, som tidigare ibland betraktats som något inte helt nödvändigt, blir med rätta allt viktigare för alltfler.– Det handlar mer om kvalitetskontroll än mätning. I takt med att teknik utvecklas ochLäs mer
Edwin trivs som svetsare: “Jag vill jobba med grovarbete”
Svetsare är ett hett yrke med goda framtidsutsikter. – Jag kommer att bli kvar många år inom svetsindustrin, säger Edwin Järpenge som läser till svetsare på Yrkesgymnasiet i Huddinge.  Svetsare är ett hett yrke. Inte bara bokstavligt eller på grund av att Sveriges statsminister Stefan Löfvén har en bakgrundLäs mer
Många robot- och helhetslösningar på EMO
Smartare tillverkning är temat för dagen i Hannover. Efter en vecka på världens största mässa för metallbearbetning, kan vi konstatera att det är många robotar i montrarna på EMO. En del tycker för många, de menar att det tar bort lite uppmärksamhet från andra smarta lösningar. Men mycket handlar dockLäs mer
Folkabubblan nu som elbil
Tillsammans med eClassics presenterar Volkswagen nu ett koncept för att elektrifiera historiska Folkabubblor.Den tekniska basen för konverteringen består av utprovade komponenter från nya Volkswagen e-up!. Dessa delar serietillverkas vid Volkswagen Group Components anläggningar. Elmotorn och den 1-stegade växellådan tillverkas i Kassel och komponenterna tillLäs mer
Teknikskiftet inom fordonsindustrin
Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme i teknikskiftet förutspås gå mot en ljus..
Bli smartare i Hannover
Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover. Ingen uttryckte det så bra som Roger Cronholm på Schunk; – Vi har pratat om Industri 4.0 i flera år, men det är först nu den nya tekniska utvecklingen har satt sig och vi börjar få se applikationerna. Han är inte ensam om att sia på det sättet. Hans..
Lesjöfors goes to Hollywood
Läs om hur klockfjädrar, dragfjädrar och gasfjädrar används i smarta kamerariggar i Hollywoods största film- och tv-produktioner.Fjädrar från Lesjöfors återfinns som bekant i nästan alla hörn av samhället. Men visste du att fjädrar även har en kritisk funktion i filmskapares vardag? Läs om hur klockfjädrar, dragfjädrar och..
På IAC i Torslanda är Samhallmedarbetaren Abbe en kulturbärare
I tretton år har han haft driftledarrollen och hans förmåga att se sina kolleger har lett till både ökat engagemang och ökad trivsel på arbetsplatsen.   I nästan 13 år har Abdal Lahdou, eller Abbe, som alla kallar honom, haft rollen som drift­ledare på Samhall,  på arbetsplatsen IAC Group i Torslanda utanför Göteborg. Han är inte bara en..