Nyheter

Haas maskiner gör små underverk

den 4 mars 2014 12:57 Företagsprofil

Små men snabba...

Minimotorcyklar växer vid foten av Alperna

 

På ena sidan av en smal och dammig väg i ett anonymt industriområde nära Brescia i Lombardiet, vid foten av Alperna, ligger en byggnad som är närmast hangarliknande – där inne hittar vi 16 stycken CNC-maskiner från Haas. På andra sidan vägen, hopbyggd med en mindre fabriksbyggnad, ligger en familjebostad som fungerar som utgångspunkt för fyra bröder, deras fruar, barn och två hundar, plus de pensionerade mor- och farföräldrarna som startade Il Gruppo Gilberti S.p.A för över 30 år sedan.

Brescia är välkänt för sina kopplingar till motorsporten – den berömda landsvägstävlingen Mille Miglia som hålls varje år och startar från centrum i den historiska staden. Den första tävlingen 1927 sträckte sig över 1 000 miles eller totalt 1 618 kilometer. I grannskapet ligger det världskända teknikföretaget Brembo S.p.A som konstruerar och tillverkar bromssystem till världens mest kraftfulla bilar och motorcyklar.
För två- och fyrhjulsentusiaster vars budget inte tillåter deltagande i 1 000 miles-tävlingar med klassiska sportvagnar eller investeringar i de senaste Brembo-utrustade modellerna från Ferrari finns det ett lokaltillverkat alternativ som utlovar lika mycket underhållning i miniutförande.
”OK, så detta är vår minimotorcykel”, säger Marco, 39 år, som är den yngste av de fyra bröderna Gilberti. ”Vi bygger hela motorcykeln själva med våra CNC-maskiner från Haas, förutom motorn som vi köper in.
”Projektet att skapa och bygga en minimotorcykel föddes för tre år sedan. Från början hade vi bara en serie reservdelar – nav, fälgar osv. Nu har vi en onlinebutik där vi säljer dem till kunder över hela världen”.
Förutom delar till fordonsindustrin och allmän industri tillverkar Gilberti även komponenter för gokartracing.
”Vi hade en kraftig nedgång år 2009”, minns Marco. ”Gokartracing var ett område som minskade extra kraftigt. Lite senare började vi utveckla minimotorcykeln GR1RR som är vår visningsmodell just nu. Vi tillverkar praktiskt taget allt på den med hjälp av våra Haas SL-20-svarvar och två Haas VF-2-maskiner. Vi tillverkar inte delarna i långa serier, men vi tillverkar i stället många olika varianter. Vi använder till exempel Haas-svarvarna när vi tillverkar framaxlarna. Vi använder fräsarna när vi tillverkar bromsok från massiva arbetsstycken, plus kolvar, skruvar, alla ramstöd och styrok”.
Det råder ingen brist på liknande minimotorcyklar och fyrhjulingar – de kan köpas online såväl som offline. Många av dessa kommer från länder där priset är den viktigaste komponenten samtidigt som långsiktighet och säkerhet ligger långt ned på prioritetslistan.
”Vi har vissa exempel på Kina-tillverkade minimotorcyklar”, säger Marco. ”För att kunna tillverka en produkt som har mycket högre kvalitet men samtidigt är överkomlig i pris behövde vi hitta CNC-maskiner som var tillförlitliga, exakta och inte överdrivet dyra.
Vi valde Haas-maskinerna eftersom de uppfyller alla dessa egenskaper. Vi köpte vår första maskin för cirka 10 år sedan och vi gillade den direkt. Den var lätt att programmera, stabil och snabb. Så när vi byggde upp vår verksamhet beslöt vi att fortsätta med Haas. Faktum är att vi inte använder maskiner från någon annan tillverkare och vi är nöjda med den ordningen.
”Vi har en god relation till säljarna – de är mycket uppmärksamma även via telefon om vi har ett problem eller en fråga är de här på direkten. Men sanningen är att vi aldrig har haft några betydande problem!”
På bana med rätt förare kan en 49 cc minimotorcykel typ GR1RR enkelt nå 120 km/tim eftersom den bara väger 25 kg. Det är kanske inte så långt att ramla om nånting går snett, men med den typen av hastigheter är asfalten tillräckligt hård.
”Det finns många billiga alternativ idag, men det finns en bra marknad för välkonstruerade och vältillverkade minimotorcyklar som vår”, säger Marco. ”Alla kan omedelbart se att delarna är mycket välkonstruerade och tillverkade i mycket hög kvalitet. En Gilberti minimotorcykel ska dels vara rolig att köra, men alla som gillar högklassig maskinbearbetning kommer att ha mycket nöje bara genom att äga en”.

Edströms Maskin AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Nya eldrivna Merca-vanen till Sverige
Mercedes-Benz satsar enorma belopp på elektrifiering av sitt utbud. Nu svensk säljstart för nästa modell på tur - en elektrisk storkombi.Nu är det svensk säljstart för den andra helt eldrivna modellen i Mercedes-Benz EQ-familj. Det är den eldrivna versionen av åttasitsiga V-Klass som med ett batteri på 100 kWh får en räckvidd på upp till ca 38 mil..
Coronakrisen utbildar oss i hållbarhet
Är vi korkade eller kommer vi skapa robusta system? Experten från Göteborgs Tekniska College ser två alternativ.– Hållbarhet är inte bara ekologi och miljö. Det måste man jobba med på alla plan; ekologi, socialt och ekonomiskt. Vi måste skapa robusta system, säger Johan Bengtsson, lärare på Göteborgs Tekniska College och motorn bakom..
Microprecision kör med full styrka i krisen
Men framtiden är oviss. Microprecision i Kungsängen är kanske, som vd Rade Paunovic säger, ett ganska atypiskt företag i dessa kristider. – Vi har inte dragit ner personal-styrkan utan kör för fullt, säger han. I nästa andetag måste han dock konstatera att visst påverkas manLäs mer
Investeringsvilja finns – men företagen avvaktar
Nu är det blivit spridda skurar...säger Matts Spångberg SVMF- branschorganisationen för importörer och leverantörer av verktygsmaskiner, plåtbearbetningsmaskiner, verktyg, test- och mätverktyg samt automation och robot i Sverige I en artikel i Svensk Verkstad Magasin i slutet av april kom kunniga röster till tals angående läget om industrins investeringar inom maskin- och..
Från ånglok till Sveriges första inhemska tillverkare av militära flygmotorer
Ett undertecknat kontrakt blev avgörande för företagets framtida inriktning. Den 28 april fyller spjutspetsföretaget i Trollhättan 90 år - läs om företagets resa.Den 28 april är det 90 år sedan ånglokstillverkaren Nohab i Trollhättan undertecknade kontraktet som gjorde dem till Sveriges första inhemska tillverkare av militära flygmotorer. Idag heter företaget..
Från minuter till sekunder – en effektivare mätrutin för bockade rör
Det svenska verkstadsföretaget minskar cykeltiderna för rörmätning till mindre än tio sekunder.Lösningen stavas inspektionssystemet TubeInspect P16 och mjukvaran BendingStudio. Blomberg & Stensson AB i Katrineholm driver en flexibel produktion som tillverkar allt från prototyper till serieproduktion i små och medelstora serier. De erbjuder ävenLäs mer
Snart kommer temaveckorna: Allt som skulle visats på Produktionsmässorna 2020
Svensk Verkstad Media kommer tillsammans med Qimtek att ha två digitala temaveckor med Elmia Produktionsmässor - maskinerna, verktygen och automationslösningarna. Så håll utkik!Under de två temaveckorna får du presentera de maskiner, verktyg och automationslösningar eller något annat som ni tänkte visa på mässan. Missa in den här unika..
Det är svårt att inte ha kul på jobbet säger vd:n
Jag gör inte revolution som ny vd för företaget. Conny Erixon tillhör den kategori vd:ar som lärt sig organisationen från grunden och arbetat sig till sin plats i ledningen. – Jag gillar att vara chef, säger han. Man får en helhetssyn och får möjlighet att driva sina idéer. Förra året tog han överLäs mer
Kunskapstest online - en hit för svensk industri
-Det finns en stor kunskapstörst inom svensk industri, säger grundaren Hans Bergmark, som själv har en bakgrund inom verkstadsindustrin. Svensk industri törstar efter kunskap. Det är en helt ovetenskaplig men ändå väl underbyggd slutsats vi drar sedan Manufacturing Guides Industri-Quiz varit online i omkring ett halvår. – Efter nio månader har 33 000..
Vattenskärning förvandlar avfall till mervärde
Genom att använda vattenskärningtekniken för att skära ut hål istället för att borra dem, kan restmaterialet sparas, formas och återanvändas.Vid bearbetning av dyra material är det viktigt att minimera avfallet. I detta exemplet visar vi hur man kan producera Inconel-cylindrar och spara material i bearbetningsprocessen. Genom att använda vattenskärningtekniken för att..
Så kan 3D revolutionera underhållsbranschen
På Volvo Cars utvecklas det smarta underhållet på alla fronter. En viktig del av detta är 3D-skrivarna.De ser inte mycket ut för världen. Små, vita plastlådor med ett roterande föremål i mitten. Men de håller på att skapa en revolution inom underhåll.  Mohamad Abosh ansvarar för utvecklingen av det smarta underhållet på Volvo Cars...
Nu öppnar Underhållsmässan - som planerat
Besökare som besökt riskområden för coronavirus de senaste två veckor ombeds stanna hemma. I övrigt finns beredskap på plats och mässan bjuder övriga besökare på fullspäckat program i vanlig ordning.Två år går fort......och det är faktiskt redan dags för ännu en Underhållsmässa på Svenska Mässan i Göteborg. Globalt har några större..
Tranemo Metal växlar upp
Efter en stor investering tappade legoföretaget en stor kund, men nu har man kavlat upp ärmarna och tänker nytt.Efter en tuff tid kavlar Tranemo Metal upp ärmarna, tänker nytt och bygger om organisationen för att ta sig an marknaden med förnyade krafter.– Det är fortfarande en utmaning, men nu känns det som vi är på rätt spår, säger..
Vd-intervju: Han sluter cirkeln i Closed Loop Manufacturing
Med en far som var bergsingenjör hade han stål i blodet redan när han kom till världen i Grytnäs för 53 år sedan. Idag leder rumpmasen Siemens Digital Industries Softwares verksamhet i Norden.Det har runnit en hel del vatten under broarna mellan dessa två milstolpar i Mats Fribergs liv och karriär. När han växte upp följde familjen faderns arbetssituation och det..
Underhållsmässan i Göteborg fortsätter att växa
Den 10-13 mars öppnas dörrarna till norra Europas största mötesplats inom drift- och underhållsverksamhet. – Det här är den industrimässa hos oss som har vuxit snabbast de senaste åren, säger Anna Jarnö, Business Manager på Svenska Mässan i Göteborg.  Underhållsmässan räknar med minst 10 000 besökare och drygt 330..