Nyheter

Haas maskiner gör små underverk

den 4 mars 2014 12:57 Företagsprofil

Små men snabba...

Minimotorcyklar växer vid foten av Alperna

 

På ena sidan av en smal och dammig väg i ett anonymt industriområde nära Brescia i Lombardiet, vid foten av Alperna, ligger en byggnad som är närmast hangarliknande – där inne hittar vi 16 stycken CNC-maskiner från Haas. På andra sidan vägen, hopbyggd med en mindre fabriksbyggnad, ligger en familjebostad som fungerar som utgångspunkt för fyra bröder, deras fruar, barn och två hundar, plus de pensionerade mor- och farföräldrarna som startade Il Gruppo Gilberti S.p.A för över 30 år sedan.

Brescia är välkänt för sina kopplingar till motorsporten – den berömda landsvägstävlingen Mille Miglia som hålls varje år och startar från centrum i den historiska staden. Den första tävlingen 1927 sträckte sig över 1 000 miles eller totalt 1 618 kilometer. I grannskapet ligger det världskända teknikföretaget Brembo S.p.A som konstruerar och tillverkar bromssystem till världens mest kraftfulla bilar och motorcyklar.
För två- och fyrhjulsentusiaster vars budget inte tillåter deltagande i 1 000 miles-tävlingar med klassiska sportvagnar eller investeringar i de senaste Brembo-utrustade modellerna från Ferrari finns det ett lokaltillverkat alternativ som utlovar lika mycket underhållning i miniutförande.
”OK, så detta är vår minimotorcykel”, säger Marco, 39 år, som är den yngste av de fyra bröderna Gilberti. ”Vi bygger hela motorcykeln själva med våra CNC-maskiner från Haas, förutom motorn som vi köper in.
”Projektet att skapa och bygga en minimotorcykel föddes för tre år sedan. Från början hade vi bara en serie reservdelar – nav, fälgar osv. Nu har vi en onlinebutik där vi säljer dem till kunder över hela världen”.
Förutom delar till fordonsindustrin och allmän industri tillverkar Gilberti även komponenter för gokartracing.
”Vi hade en kraftig nedgång år 2009”, minns Marco. ”Gokartracing var ett område som minskade extra kraftigt. Lite senare började vi utveckla minimotorcykeln GR1RR som är vår visningsmodell just nu. Vi tillverkar praktiskt taget allt på den med hjälp av våra Haas SL-20-svarvar och två Haas VF-2-maskiner. Vi tillverkar inte delarna i långa serier, men vi tillverkar i stället många olika varianter. Vi använder till exempel Haas-svarvarna när vi tillverkar framaxlarna. Vi använder fräsarna när vi tillverkar bromsok från massiva arbetsstycken, plus kolvar, skruvar, alla ramstöd och styrok”.
Det råder ingen brist på liknande minimotorcyklar och fyrhjulingar – de kan köpas online såväl som offline. Många av dessa kommer från länder där priset är den viktigaste komponenten samtidigt som långsiktighet och säkerhet ligger långt ned på prioritetslistan.
”Vi har vissa exempel på Kina-tillverkade minimotorcyklar”, säger Marco. ”För att kunna tillverka en produkt som har mycket högre kvalitet men samtidigt är överkomlig i pris behövde vi hitta CNC-maskiner som var tillförlitliga, exakta och inte överdrivet dyra.
Vi valde Haas-maskinerna eftersom de uppfyller alla dessa egenskaper. Vi köpte vår första maskin för cirka 10 år sedan och vi gillade den direkt. Den var lätt att programmera, stabil och snabb. Så när vi byggde upp vår verksamhet beslöt vi att fortsätta med Haas. Faktum är att vi inte använder maskiner från någon annan tillverkare och vi är nöjda med den ordningen.
”Vi har en god relation till säljarna – de är mycket uppmärksamma även via telefon om vi har ett problem eller en fråga är de här på direkten. Men sanningen är att vi aldrig har haft några betydande problem!”
På bana med rätt förare kan en 49 cc minimotorcykel typ GR1RR enkelt nå 120 km/tim eftersom den bara väger 25 kg. Det är kanske inte så långt att ramla om nånting går snett, men med den typen av hastigheter är asfalten tillräckligt hård.
”Det finns många billiga alternativ idag, men det finns en bra marknad för välkonstruerade och vältillverkade minimotorcyklar som vår”, säger Marco. ”Alla kan omedelbart se att delarna är mycket välkonstruerade och tillverkade i mycket hög kvalitet. En Gilberti minimotorcykel ska dels vara rolig att köra, men alla som gillar högklassig maskinbearbetning kommer att ha mycket nöje bara genom att äga en”.

Edströms Maskin AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Duon som lockar svenskarna till Düsseldorf
Mindre stressade besökare i Tyskland Med rör och tråd i fokus fortsätter parallellmässorna Tube och Wire att locka branschen till tyska Düsseldorf. Många av dem är svenskar och skandinaver. – Tube, Wire och Elmia Automation är våra viktigaste mässor, konstaterar Anders Henriksson, vd påLäs mer
Familjeföretaget investerar i personal och miljö
Att tillverka delar till flygplansindustrin kräver extremt hög precision och efter bearbetningen spred sig alltid den smutsiga oljedimman över lokalen.Med expansion och nya investeringar blev läget plötsligt akut för att hitta en lösning för att ta hand om oljedimman i lokalerna. Två stycken oljedimavskiljare från 3nine blev början till ett..
Swedish Steel Prize är inte bara en tävling utan en hyllning till gott ingenjörsskap
I november delade SSAB ut priset för tjugonde gången. Hur resonerar juryn bakom världens enda internationella tävling för framtidens stållösningar? Vi har träffat juryns ordförande, Eva Petursson, till vardags SSABs forskningschef.Som världens enda internationella utmärkelse för idéer med betydelse för framtidens stållösningar, lockar Swedish Steel Prize..
Net shape forming - Formning av komplexa karosskomponenter i ett stycke
En stor utmaning både tekniskt och kvalitetsmässigt. AP&T visar möjligheterna med nytt verktyg för varmformning av höghållfast aluminium. Med AP&T:s produktionsteknik för varmformning av aluminium kan karosskomponenter som traditionellt fogas samman av flera delar formas i ett enda steg. Tekniken möjliggör ”net shape forming” och därmed också kortare produktionstider..
Vd-intervju: Han har lyft ABUS i tio år
Svensk Verkstad talar med ingenjören från Värmland som chefar på ABUS Kransystem. Tony Wittgren kan lyft. Så pass bra att han leder ABUS Kransystems verksamhet i Sverige. Att Tony Wittgren är född och uppvuxen i Värmland undgår ingen. Dialekten är omisskänlig och man förväntar sig nästan en rolig historia när som helst... Han togLäs mer
Fingret i luften: Inköparna känner ofta förändringarna tidigt
Rapporterna om konjunkturen är varierande. När Svensk Verkstad talade med några inköpare inför 2020 lät det så här.Inköparna har alltid ett finger i luften och känner oftast förändringarna tidigt, då de har kontakt med olika branscher på daglig basis. Medan somliga inte känner ens den lättaste bris, har andra börjat känna att det drar en smula...
Han ska få maskiner och system att prata med varandra
– Kan vi skapa verktyg så att maskinerna kan översätta data per automatik så kan vi få ner kostnaden för att bygga automation och digitalisering, säger Jerker Delsing, professor vid Luleå tekniska universitet.Arrowhead Tools är ett europeiskt miljardprojekt som, enkelt sagt, genom framtagande av en öppen källkod ska få maskiner och system att förstå varandra..
Gänget som skapade Kyotech i Jönköping
Tillsammans representerar arrangörerna alla delar i produktionskedjan - resultatet blev succé. -Ett event för kunskap och inspiration. Så säger Jan Bengtsson säljchef på Kyocera, arrangör till den nya mötesplatsen Kyotech, som gick av stapeln 6 februari i Jönköping. Frågan som ställdes var; Processäker lönsamhet, hur går det..
Legoreportaget: På Svarvmekano är det lätt att göra rätt
Kärnverksamheten är skärande bearbetning i metalliska material, framförallt krävande bearbetning i rostfritt. – Kuggbearbetning är fortfarande en viktig del i verksamheten, säger Fredrik Gordon, vd på Svarvmekano i Malmö. Kugghjul har gått som en röd tråd genom Svarvmekanos historia och verksamheten har anor sedan hundra år. Det är inte dåligt..
Nästa generation maskiner och lösningar presenterades på EMO - bildextra
Industri 4.0 är inte längre bara ett diffust begrepp. Det stod klart under EMO 2019 i Hannover. Det har upprepats som ett mantra i branschen under några år, svävat över metallbearbetningsindustrin som ett väsen alla sträckt sig efter.Nu har det landat i en rad tillämpliga applikationer och smarta lösningar och har blivit en verklighet som industrinLäs mer
Hur digitaliserad är svetsning?
Vi har börjat vänja oss vid digitala verktyg i tillverkningsindustrin med en ständig tillströmning av smarta lösningar, men hur smart är svetsningen idag? Vi frågar Marcus Lyberg på Nitator Stainless Steel. – Själva svetsprocessen är inte särskilt digitaliserad, men strömkällor och framför allt kringutrustning blir allt smartare, konstaterar Marcus Lyberg,..
Vd-intervjun: 20 år som Stålgross
Företaget som i 20 år levt upp till sitt namn. Svensk Verkstad samtalar med vd Johan Helge.I 20 år har Stålgross levt upp till sitt namn och etablerat sig som en pålitlig stålleverantör till svensk tillverkningsindustri. – Från början var det ren tradingverksamhet, berättar vd Johan Helge. Idag har verksamheten utvecklats betydligt och StålgrossLäs mer
Globala jätten till Elmia Verktygsmaskiner
Inom 30 mils radie från Jönköping hittar verktygsmaskinstillverkaren 80 procent av sina svenska kunder. Därför är det en självklarhet att ställa ut på Elmia Verktygsmaskiner.– Det är en mässa som lockar många fler besökare än andra. Så har det varit sedan starten, säger Patrick Almquist, försäljningschef på DMG MORI i Sverige.Att det kommer..
Ännu smartare Underhåll 2020
Tillverkningsindustrin ser i allt högre grad hur viktigt underhåll är– Skyddsombudsdagarna parallellt med mässan - en nysatsning på kvinnor i syfte att få fler unga tjejer till industrin - ett helt nytt mässprogram – Och naturligtvis massor av smart underhåll. Anna Jarnö, Business manager för Underhåll 2020, har mångaLäs mer
Maskiner och kranar lätta att hacka
Styrde kran med armbandsklockaMed enkla metoder kan hackare ta över fjärrstyrningen av en maskin och antingen simulera ett fel eller orsaka skador. Genom att spela in signaler och återsända dom kan till exempel en tornkran styras av någon utomstående. Radiostyrda fjärrkontroller somLäs mer