Nyheter

Inom 5-6 år laddas bilen med elektrisk asfalt

den 18 mars 2015 11:47 Företagsprofil

Arbetsnamnet är eRoad och enligt forskare på KTH ska de elektriska vägarna vara en realitet inom 5-6 år.

Dagens elbilar kan köra begränsade sträckor utan att behöva laddas, i snitt cirka 17 mil (*). Det har givit upphov till begrepp som räckviddsångest och kan utgöra en käpp i hjulet för elbilarnas framfart.

Detta uppmärksammas nu av KTH-forskarna Nicole Kringos och Feng Chen. De studerar vad som händer när man fyller gator och vägar med ström och arbetar med att lösa de frågor som finns runt hur själva asfalten kan elektrifieras. Det vill säga att se till att elbilar kommer att kunna laddas trådlöst samtidigt som de körs.

– Vår forskning handlar inte om elektriska vägar i form av räls eller spår i vägbanan, utan allt är inbäddat i asfalten, berättar Nicole Kringos, universitetslektor och vetenskaplig ledare för kompetensforskningscentret Road2Science på KTH.

Många frågor som behöver besvaras
Teknikkomponenterna i sig existerar till största delen redan, fortsätter hon, men det finns en rad mycket intressanta spörsmål som kräver svar.

– Vad händer till exempel när sensorer är inbakade i vägbanan?

- Hur stort avstånd får det lov att vara mellan bil och asfalt?

- Hur lagar man asfalten när den går sönder om det finns elektronik i den?

- Kan vi komma fram till nya typer av material för så kallade eRoads? Det måste dessutom vara säkert för djur och människor att vistas på vägarna, säger Nicole Kringos.

- Vidare måste asfaltens hållbarhet förbättras jämfört med idag för att förebygga skador som kan göra att vatten sipprar ner till den elektroniska utrustningen.

Laddningen sker genom trådlöst magnetfält - induktion
Hur fungerar då elektrisk asfalt tillsammans med elbilar? Jo, laddningen sker trådlöst via magnetfält, så kallad induktion.

– Elektricitet överförs via ett elektromagnetisk fält. Så vi måste använda ett stabilt asfaltmaterial som inte stör ut detta fält, men också ta hänsyn
till faktorer som snö, säger Nicole Kringos.

Forskarkollegan och doktoranden Feng Chen tillägger att asfalten bland annat måste innehålla induktansspolar, ferritkärnor och informations- och kommunikationsteknik för att fungera. Och fungerar, det gör det alldeles utmärkt i labbet. Nu gäller det att få till det i verkligheten också.

– En sak som måste ses över är hur väggunderhållet ska genomföras när vägarna är elektrifierade. Det ställs helt nya och komplexa krav på den biten, säger Feng Chen.

Han tillägger att framtidens asfaltvägar kommer att vara betydligt smartare än dagens dito. Förutom att ombesörja laddning av elbilar så ger elektrifierad asfalt bättre möjligheter för så kallad Vehicle-to-infrastructure communication (V2I), det vill säga förarlösa bilar och att samla in solenergi.

Nicole Kringos berättar att elektrifierad asfalt ska kunna vara verklighet redan om 5-6 år.

– Som sagt, rent elektroteknisk finns det lösningar redan idag. Så de behöver inte forskas fram. Vad det handlar om nu är att testa tekniken ett par år för att hitta den bästa integrerade lösningen som garanterar hållbara elektriska vägar. Sedan ska vi ägna ytterligare några år åt att forska om hur vägunderhållet ska gå till, och så måste vägarna förstås byggas, säger Nicole Kringos.

Det är inte bara Nicole Kringos och Feng Chen som jobbar med eRoad-konceptet och den elektriska asfalten. KTH-forskare i ett flertal olika grupperingar på universitetet arbetar med hur konceptet ska kunna bli en hållbar del av samhället och hur elektriska system ska kunna integreras i asfalten.

KTH-forskarna ingår i sin tur i det stora europeiska forskningsprojektet FABRIC som gör många olika tester ute på de europiska vägarna. FABRIC rör alla delar av framtidens vägar som ska passa för elektriska fordon. Det handlar om ett övergripande systemtänk där både bilar och vägar ska fungerar tillsammans rent tekniskt men där också underhåll och byggande klaffar.

* = Genomsnittlig räckvidd för Tesla Model S, VW E-Golf, BMW i3 (utan REX), Nissan Leaf Visia, VW E-Up och Renault Zoe Life.

FABRIC är en förkortning för "Feasibility Analysis and development of on-road charging solutions for future electric vehicles" och du hittar forskningsprojektets webbplats här:www.fabric-project.eu

För mer information, kontakta Nicole Kringos på 073 - 461 89 31 eller niki.kringos@abe.kth.se.

KTH Kungliga Tekniska Högskolan

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Pressmeddelande

Ingenjörstrainees automatiserar resningen av midsommarstången
Under sommarlovets första veckor har 20 gymnasieelever från Gävleborg sommarjobbat som ingenjörstrainees på Högskolan i Gävle. Ingenjörstrainee anordnas av Teknikerjakten för fjärde året i rad och tio tjejer och tio killar, som läser andra året på teknik eller natur, får då prova på olika delar av ingenjörsyrket samtidigt som det väcker..
Med två nya maskiner kan verksamheten i Stora Höga utökas
För att möta den ökande efterfrågan behövdes nya maskiner och valet var enkelt.Lichron i Skövde har nyligen installerat två stycken horisontella fleroperationsmaskiner från Hyundai-Wia till Processkontroll Mekaniska AB beläget i Stora Höga utanför Stenungsund. Maskinerna Hyundai-Wia HS5000 och HS6300 har palettstorlek 500x500mmLäs mer
Ett annat projekt avslutat för Madesta-Steel Prefabrication
Ett annat projekt avslutat för Madesta-Steel Prefabrication
Tidigare i år levererade Madesta-Steel Prefabrication cirka 500 ton #prefabricated #steel #plates för Prio Energys nya tankpark i Gafanha da Nazaré, Portugal. Madestas prefabriceringstjänster minskade kostnaden och underlättade tankkonstruktionen, jämnt jämfört med lokala alternativ. ===================================== #premium #steel #prefab..
Återvinningsbar rengöringsvätska för metallbearbetning
Nya Castrol Techniclean XBC för metallbearbetning minskar avfall, förbättrar hållbarhet och bidrar till den cirkulära ekonomin.Castrol, världsledande tillverkare av smörjmedel, har introducerat sin första återvinningsbara serie av högpresterande rengöringsvätskor för metallbearbetning, Castrol Techniclean XBC. Det nya sortimentet gör att..
Brickpack utökar maskinparken
Senaste investeringen är en robotsvetsanläggning.Brickpack har investerat i en svetscell som klarar att svetsa detaljer upp till formatet 1500x1000 mm och 500 kg. Det är en komplettering till befintlig maskinpark för att skapa utökade möjligheter för plåtbearbetning. Investeringen omfattar en FanucLäs mer
DMG MORI levererar till Profilgruppen
Aluminiumföretaget utökar maskinparken i Åseda. ProfilGruppen i Åseda har investerat i sin fjärde horisontella flerop från DMG MORI. Den här gången blev det en DMG MORI NHX4000 med en palettväxlare med 2 paletter. Investeringen var ett led i en ökad marknadsandel och samtidigt nya produkter hos enLäs mer
Dorato Tools blir representant för världens största tillverkare av fräshobbar
I förra veckan stod det klart.Dorato Tools AB med säte i Eskilstuna blir representant för koreanska fräshobbstillverkaren DTR i Sverige, Norge och Danmark. Koreanska DTR är specialiserat på tillverkning av verktyg för framförallt kuggbearbetning. Man är idag världens största leverantörLäs mer
Holsby Metall investerar i maskiner från DMG MORI
Samtidigt bygger man ut produktionslokalerna i både Vetlanda och Holsby Brunn. Mikael Fasth och Simon Nilsson förvärvade Holsby Metall AB i Vetlanda i februari 2011. Båda två har flera års erfarenhet från verkstadsindustrin och ser mycket ljust på företagets framtid. Just nu byggs det för fullt och utökning av produktionsytan pågårLäs..
Fordonstillverkaren från Getinge växlar nu upp farten
I Getinge norr om Halmstad har man från dag ett arbetat med ambitionen att bli en professionell tillverkare av produkter som ska tåla många år i svenskt klimat.   Nu växlar bilbyggaren i Getinge upp en växel och anställer mer personal. -Vi har tillsammans med ett antal kunder under två år hårdtestat våra hästlastbilar och är..
Creaform lanserar nästa generation 3D-scanners
Snabbare, enklare, förbättrade algoritmer och precision - Creaforms senaste generation portabla 3D-scannrar är bättre än någonsin. Go! SCAN Spark™ har oöverträffad hastighet, användarvänlighet och är skräddarsydd speciellt för produktdesigners och ingenjörer. Med fullt stöd för färg och hög upplösning för komplexa detaljer..
Prototyper i världsklass med skarpt know-how
I över 40 år har de tillverkat modeller, alltid med inriktning mot krävande uppdrag och fordonsindustrin som främsta målgrupp. Nu är företaget ambassadör för Elmia Subcontractor.– Vi har maskinerna. Vi kan tekniken. Men det är vår spjutspetskunskap och djupa erfarenhet som gör oss till förstaval hos de stora bolagen, säger Daniel Larsson, vd på Unnaryd Modell och..
Vi håller öppet i sommar och har ledig kapacitet i två av våra maskiner
Vi håller öppet i sommar och har ledig kapacitet i två av våra maskiner
Våran Puma tar upp till 80mm stänger i stångmagasinet och vår Lynx 65mm. Båda med drivna verktyg och y-axel, båda nya 2018. Vi tar gärna serier om 50-2000 bit, vi kör i automatstål, rostfritt, gjutjärn och plast. Är det lite enklare bitar tar vi inte massa onödigt betalt, kan det rulla igenom obemannat tar vi 400-500kr/h...
KIZEI - det första plåttätade sfäriska rullagret på marknaden
Nomo lanserar tillsammans med premiumtillverkaren NTN-SNR.Efter genomgående analyser av öppna sfäriska rullager konstaterades det att de vanligaste anledningarna till förkortad livslängd beror på att smuts tränger in i lagret eller att lagret inte håller kvar smörjmedlet mellan smörjtillfällena. Det finns sedanLäs mer
Masentia stärker sälj
Rekryterar två erfarna säljare.Masentia i Värnamo förstärker sin maskinförsäljning med Dan Forsmark och Thomas Hässel som båda börjar nu i juni. Dan Forsmark, Västerås, kommer närmast från Schaeffler Nordic AB där han arbetat som OEM Sales Engineer med försäljning av kullager och skenstyrningar.Läs mer
Teknikprodukter fördjupar samarbetet med Tufcot Engineering
Blir officiell distributör i Skandinavien.Teknikprodukter har sedan många år tillbaka ett mycket tätt samarbete med komposit-tillverkaren Tufcot Engineering i England. Nu fördjupas samarbetet ytterligare när Teknikprodukter får statusen som "Officiell Distributör i Sverige, Norge och Finland". ILäs mer