Nyheter

Inom 5-6 år laddas bilen med elektrisk asfalt

den 18 mars 2015 11:47 Företagsprofil

Arbetsnamnet är eRoad och enligt forskare på KTH ska de elektriska vägarna vara en realitet inom 5-6 år.

Dagens elbilar kan köra begränsade sträckor utan att behöva laddas, i snitt cirka 17 mil (*). Det har givit upphov till begrepp som räckviddsångest och kan utgöra en käpp i hjulet för elbilarnas framfart.

Detta uppmärksammas nu av KTH-forskarna Nicole Kringos och Feng Chen. De studerar vad som händer när man fyller gator och vägar med ström och arbetar med att lösa de frågor som finns runt hur själva asfalten kan elektrifieras. Det vill säga att se till att elbilar kommer att kunna laddas trådlöst samtidigt som de körs.

– Vår forskning handlar inte om elektriska vägar i form av räls eller spår i vägbanan, utan allt är inbäddat i asfalten, berättar Nicole Kringos, universitetslektor och vetenskaplig ledare för kompetensforskningscentret Road2Science på KTH.

Många frågor som behöver besvaras
Teknikkomponenterna i sig existerar till största delen redan, fortsätter hon, men det finns en rad mycket intressanta spörsmål som kräver svar.

– Vad händer till exempel när sensorer är inbakade i vägbanan?

- Hur stort avstånd får det lov att vara mellan bil och asfalt?

- Hur lagar man asfalten när den går sönder om det finns elektronik i den?

- Kan vi komma fram till nya typer av material för så kallade eRoads? Det måste dessutom vara säkert för djur och människor att vistas på vägarna, säger Nicole Kringos.

- Vidare måste asfaltens hållbarhet förbättras jämfört med idag för att förebygga skador som kan göra att vatten sipprar ner till den elektroniska utrustningen.

Laddningen sker genom trådlöst magnetfält - induktion
Hur fungerar då elektrisk asfalt tillsammans med elbilar? Jo, laddningen sker trådlöst via magnetfält, så kallad induktion.

– Elektricitet överförs via ett elektromagnetisk fält. Så vi måste använda ett stabilt asfaltmaterial som inte stör ut detta fält, men också ta hänsyn
till faktorer som snö, säger Nicole Kringos.

Forskarkollegan och doktoranden Feng Chen tillägger att asfalten bland annat måste innehålla induktansspolar, ferritkärnor och informations- och kommunikationsteknik för att fungera. Och fungerar, det gör det alldeles utmärkt i labbet. Nu gäller det att få till det i verkligheten också.

– En sak som måste ses över är hur väggunderhållet ska genomföras när vägarna är elektrifierade. Det ställs helt nya och komplexa krav på den biten, säger Feng Chen.

Han tillägger att framtidens asfaltvägar kommer att vara betydligt smartare än dagens dito. Förutom att ombesörja laddning av elbilar så ger elektrifierad asfalt bättre möjligheter för så kallad Vehicle-to-infrastructure communication (V2I), det vill säga förarlösa bilar och att samla in solenergi.

Nicole Kringos berättar att elektrifierad asfalt ska kunna vara verklighet redan om 5-6 år.

– Som sagt, rent elektroteknisk finns det lösningar redan idag. Så de behöver inte forskas fram. Vad det handlar om nu är att testa tekniken ett par år för att hitta den bästa integrerade lösningen som garanterar hållbara elektriska vägar. Sedan ska vi ägna ytterligare några år åt att forska om hur vägunderhållet ska gå till, och så måste vägarna förstås byggas, säger Nicole Kringos.

Det är inte bara Nicole Kringos och Feng Chen som jobbar med eRoad-konceptet och den elektriska asfalten. KTH-forskare i ett flertal olika grupperingar på universitetet arbetar med hur konceptet ska kunna bli en hållbar del av samhället och hur elektriska system ska kunna integreras i asfalten.

KTH-forskarna ingår i sin tur i det stora europeiska forskningsprojektet FABRIC som gör många olika tester ute på de europiska vägarna. FABRIC rör alla delar av framtidens vägar som ska passa för elektriska fordon. Det handlar om ett övergripande systemtänk där både bilar och vägar ska fungerar tillsammans rent tekniskt men där också underhåll och byggande klaffar.

* = Genomsnittlig räckvidd för Tesla Model S, VW E-Golf, BMW i3 (utan REX), Nissan Leaf Visia, VW E-Up och Renault Zoe Life.

FABRIC är en förkortning för "Feasibility Analysis and development of on-road charging solutions for future electric vehicles" och du hittar forskningsprojektets webbplats här:www.fabric-project.eu

För mer information, kontakta Nicole Kringos på 073 - 461 89 31 eller niki.kringos@abe.kth.se.

KTH Kungliga Tekniska Högskolan

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Pressmeddelande

SmartControl från Castrol
Ny lösning för smartare hantering av metallbearbetningsvätskor.Castrol, en av världens ledande tillverkare av smörjmedel, lanserar SmartControl, ett nytt system som erbjuder automatisk, maskinbaserad övervakning i realtid, samt hantering av vätskor för metallbearbetning. Castrol SmartControl har utvecklats i samarbeteLäs mer
Verkstadstrion startar eget
Med automation och robotlösningar som huvudinriktning startar de om Gemek i Ljusdal och jobben har redan börjat redan trilla in. De senaste åren har maskinerna i verkstadsföretaget Gemeks lokaler i Ljusdal stått stilla. Men nu är det full fart i verkstaden igen. En slipad och erfaren trio från Ovanåker kör igång verksamheten. – Vi gör..
Bränslecellsdriven dragtruck för framtidens flygplatslogistik
Nu lanserar Linde Material Handling dragtrucken P250 med ett av framtidens mest lovande energisystem – bränsleceller.   Teknologin erbjuder en rad fördelar, bland annat sänkta kostnader, minimal miljöpåverkan och snabb påfyllning. Infrastrukturen på flygplatser är avgörande för att passagerare och gods ska kunna transporteras på ett..
Ny leverantör av hydraulpressar på den skandinaviska marknaden
Ett imponerande kvalitetsarbete, välutbyggd R&D och stort fokus på industri 4.0 avgörande när Olsons Maskinservice breddar programmet för hydraulpressar med integrerade automationslösningar. Olsons Maskinservice AB har tecknat avtal om att representera Hursans breda pressprogram i Skandinavien och Baltikum. Hursan Press är en ledande tillverkare av hydraulpressar i Turkiet med en..
LaserProFusion-teknologin för verktygsfri formsprutning
EOS högproduktiva teknik gör industriell 3D-printing till en attraktiv lösning för massproduktion med polymerer. Mellan den 16–23 september 2019 går K Trade Fair, den ledande mässan för plast- och gummiindustrin, av stapeln.  Under mässan kommer EOS att presentera sin nya LaserProFusion-teknik, en revolutionerande process för polymerbaserad additiv tillverkning.Läs..
IT-säkerhet i industrisystem
Vägledning för IT-säkerhetsprogram för dem som tillhandahåller tjänster för industriautomation.Ytterligare en del av den internationella standarden IEC 62443 för IT-säkerhet i industriella automationssystem är nu svensk standard. Det är SS-EN IEC 62443-2-4 som handlar om IT-säkerhetsprogram för dem som tillhandahåller tjänster. Den nya delen avLäs mer
Universal Robots lanserar kollaborativ automatiseringscobot med hög nyttolastkapacitet 
Byggd för att göra mer är den idealisk för automatisering av tung materialhantering samt maskinbetjäning. Unverisal Robots nya UR16e, med imponerande 16 kilos nyttolastkapacitet, förstärker kollaborativa robotlösningar och tillför hög nyttolastkapacitet för producenter som önskar påskynda sin automatisering. UR16e kombinerar hög nyttolastkapacitet med..
Danobat förvärvar nederländska Hembrug
Företagens expertis inom slipning och hårdsvarvning utlovar nya banbrytande erbjudanden. Maskinverktygstillverkaren Danobat tillkännagav på måndageftermiddagen förvärvet av nederländska Hembrug Machine Tools. Förvärvet tillkännagavs på plats på verktygsmaskinmässan EMO i Hannover. Danobat är marknadsledande inom..
Dunderstart för svenska VBN Components på EMO
På måndagen vann Uppsalaföretaget MM Maschinenmarkts innovationspris.Nu har vinnarna utsetts för tyska MM Maschinenmarkts innovationspris på EMO i Hannover, en av världens största verktygsmaskinmässor. Den 16 september gick prisceremonin av stapeln och VBN Components segrade i kategorin additiv tillverkning, med sin 3D-printadeLäs mer
Ny leverantör av hydraulpressar på den skandinaviska marknaden
Ett imponerande kvalitetsarbete, välutbyggd R&D och stort fokus på industri 4.0 avgörande när Olsons Maskinservice breddar programmet för hydraulpressar med integrerade automationslösningar. Olsons Maskinservice AB har tecknat avtal om att representera Hursans breda pressprogram i Skandinavien och Baltikum. Hursan Press är en ledande tillverkare av hydraulpressar i Turkiet med en..
Mitsubishi öppnar teknikenter
Ett tekniskt center för utbildning och teknik för lösningar inom skärande bearbetningar. Mitsubishi Materials har öppnat ett nytt teknikcenter - MTEC (Mitsubishi Technology & Education Center) nära Stuttgart, Tyskland. Det nya centret är inrymt i en modern tvåvåningsbyggnad och invigdes officiellt med en öppningsceremoni i juni 2019. MedLäs mer
Första vändskärsborret för håldjup på 7xD
Nya borret från Sandvik Coromant visas på EMO i hall 5, monter B06. Borret CoroDrill® DS20 från specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant är det första vändskärborrskonceptet som kan tillverka hål med ett djup på upp till 7xD. Borret, där kroppen och skären har helt ny design, ger användarna..
Världens första kategori 5 lyftbord i standardutförande
Kategori 5 är den tuffaste klassificeringen av lyftbord enligt lyftbordsstandarden SS-EN 1570-1, och innebär att produkten har en livslängd på mer än 512 000 cykler med full märklast.Två år av hårt arbete och testkörningar är äntligen över. Nu lanserar EdmoLift världens första hydrauliska kategori 5-lyftbord i standardutförande, HDL 2000. –..
Verkstaden investerar i ännu en DMG MORI
Valet var enkelt.Tramek AB i Karlshamn är ett mindre verkstadsföretag som är inriktat på att rationellt tillverka mekaniska produkter i enstaka enheter eller mindre serier. Idag arbetar TRAMEK som partner och problemlösare till företag inom olika sektorer som ex. stål-Läs mer
LMV AB Investerar i en Okuma
Ökar effektiviteten och förbättrar logistikflödet.Lidköpings Mekaniska Verkstads AB har fokus inom skärande bearbetning med extremt fina toleranser. Tillverkning sker av produkter av större och mindre dimensioner i begränsade serier. Kunderna finns främst inom maskin-, fordons- och försvarsindustrin. EnLäs mer