Nyheter

Peugeot snyggare på landet än i ängsliga storstan...

den 11 september 2013 14:30 Företagsprofil

Snygg, dyr och kvalitativ; så tycker svenskarna om varumärket Audi. Ford anses vara pålitlig om du frågar de som bor i storstäderna, däremot håller inte landsortsborna med i samma utsträckning. Volkswagen kopplas ihop med ord som säker och pålitlig.

Det visar en omfattande varumärkesundersökning, MK-rapporten, genomförd av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Mediekompaniet.

– MK-rapporten visar på betydande skillnader för ett antal varumärken, där både kännedomen och relationen till varumärket är olika beroende på om man bor i en storstad eller på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:
– Förstår man skillnaderna kan man bli effektivare i sin marknadsföring.

Viktiga fakta från undersökningen:

  • Opel uppfattas som tråkig och anonym
  • Inte oväntat ligger Volvo i topp vad gäller kvalitet, pålitlighet och säkerhet
  • Citroën verkar vara mer populär i storstaden där man beskriver den med ordet kvalitet i större utsträckning än på landsorten
  • BMW beskrivs som dyr, kvalitativ, lyxig, snabb och snygg

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av YouGov under juni 2013. Totalt har tolv branscher kartlagts: skor, konfektion, bemanning, hemelektronik, försäkringar, banker, telekom, sport-/fritid, resor och bilar. 2013 mäts för första gången även spelbolag samt de politiska partierna inför valet 2014. 2012 mättes tio andra branscher, vilket innebär att den nu omfattar totalt 22 olika branscher och över 300 olika varumärken. Årets undersökning genomfördes i två steg, en förstudie för att kartlägga relevanta attribut och en kvantifiering av valda attribut. Förstudien genomfördes i form två fältarbeten om 250 intervjuer per bransch. Själva undersökningen innefattade 2000 intervjuer på ett nationellt representativt urval av kvinnor och män i åldern 18-64 år.

För mer information, vänligen kontakta:
Heléne Werner, chefsanalytiker Mediekompaniet, tel. 0708-94 62 29, e-post helene.werner@mediekompaniet.com
Jonna Strandberg, marknadschef Mediekompaniet, tel. 070-559 41 61, e-postjonna.strandberg@mediekompaniet.com

Om Mediekompaniet
Mediekompaniet bildades i början av 2010 av AdCenter, Dagspress Direkt, Internetsäljarna, Land&Rike och Stormarknadspress. Mediekompaniet är Sveriges första lokala medievaruhus och når nästan 5 miljoner konsumenter genom annonser, digitala medier, bilagor och tematidningar. Förutom att skräddarsy lösningar åt uppdragsgivarna satsas stora resurser på analys, affärsutveckling, omvärldsbevakning och mediemätningar. Mediekompaniet ägs av oberoendemorgontidningar från landet och omsätter ca 700 mkr med runt 50 anställda i Stockholm och Göteborg. Mer information finns på www.mediekompaniet.com

 

Qimtek AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Pressmeddelande

SmartControl från Castrol
Ny lösning för smartare hantering av metallbearbetningsvätskor.Castrol, en av världens ledande tillverkare av smörjmedel, lanserar SmartControl, ett nytt system som erbjuder automatisk, maskinbaserad övervakning i realtid, samt hantering av vätskor för metallbearbetning. Castrol SmartControl har utvecklats i samarbeteLäs mer
Verkstadstrion startar eget
Med automation och robotlösningar som huvudinriktning startar de om Gemek i Ljusdal och jobben har redan börjat redan trilla in. De senaste åren har maskinerna i verkstadsföretaget Gemeks lokaler i Ljusdal stått stilla. Men nu är det full fart i verkstaden igen. En slipad och erfaren trio från Ovanåker kör igång verksamheten. – Vi gör..
Bränslecellsdriven dragtruck för framtidens flygplatslogistik
Nu lanserar Linde Material Handling dragtrucken P250 med ett av framtidens mest lovande energisystem – bränsleceller.   Teknologin erbjuder en rad fördelar, bland annat sänkta kostnader, minimal miljöpåverkan och snabb påfyllning. Infrastrukturen på flygplatser är avgörande för att passagerare och gods ska kunna transporteras på ett..
Ny leverantör av hydraulpressar på den skandinaviska marknaden
Ett imponerande kvalitetsarbete, välutbyggd R&D och stort fokus på industri 4.0 avgörande när Olsons Maskinservice breddar programmet för hydraulpressar med integrerade automationslösningar. Olsons Maskinservice AB har tecknat avtal om att representera Hursans breda pressprogram i Skandinavien och Baltikum. Hursan Press är en ledande tillverkare av hydraulpressar i Turkiet med en..
LaserProFusion-teknologin för verktygsfri formsprutning
EOS högproduktiva teknik gör industriell 3D-printing till en attraktiv lösning för massproduktion med polymerer. Mellan den 16–23 september 2019 går K Trade Fair, den ledande mässan för plast- och gummiindustrin, av stapeln.  Under mässan kommer EOS att presentera sin nya LaserProFusion-teknik, en revolutionerande process för polymerbaserad additiv tillverkning.Läs..
IT-säkerhet i industrisystem
Vägledning för IT-säkerhetsprogram för dem som tillhandahåller tjänster för industriautomation.Ytterligare en del av den internationella standarden IEC 62443 för IT-säkerhet i industriella automationssystem är nu svensk standard. Det är SS-EN IEC 62443-2-4 som handlar om IT-säkerhetsprogram för dem som tillhandahåller tjänster. Den nya delen avLäs mer
Universal Robots lanserar kollaborativ automatiseringscobot med hög nyttolastkapacitet 
Byggd för att göra mer är den idealisk för automatisering av tung materialhantering samt maskinbetjäning. Unverisal Robots nya UR16e, med imponerande 16 kilos nyttolastkapacitet, förstärker kollaborativa robotlösningar och tillför hög nyttolastkapacitet för producenter som önskar påskynda sin automatisering. UR16e kombinerar hög nyttolastkapacitet med..
Danobat förvärvar nederländska Hembrug
Företagens expertis inom slipning och hårdsvarvning utlovar nya banbrytande erbjudanden. Maskinverktygstillverkaren Danobat tillkännagav på måndageftermiddagen förvärvet av nederländska Hembrug Machine Tools. Förvärvet tillkännagavs på plats på verktygsmaskinmässan EMO i Hannover. Danobat är marknadsledande inom..
Dunderstart för svenska VBN Components på EMO
På måndagen vann Uppsalaföretaget MM Maschinenmarkts innovationspris.Nu har vinnarna utsetts för tyska MM Maschinenmarkts innovationspris på EMO i Hannover, en av världens största verktygsmaskinmässor. Den 16 september gick prisceremonin av stapeln och VBN Components segrade i kategorin additiv tillverkning, med sin 3D-printadeLäs mer
Ny leverantör av hydraulpressar på den skandinaviska marknaden
Ett imponerande kvalitetsarbete, välutbyggd R&D och stort fokus på industri 4.0 avgörande när Olsons Maskinservice breddar programmet för hydraulpressar med integrerade automationslösningar. Olsons Maskinservice AB har tecknat avtal om att representera Hursans breda pressprogram i Skandinavien och Baltikum. Hursan Press är en ledande tillverkare av hydraulpressar i Turkiet med en..
Mitsubishi öppnar teknikenter
Ett tekniskt center för utbildning och teknik för lösningar inom skärande bearbetningar. Mitsubishi Materials har öppnat ett nytt teknikcenter - MTEC (Mitsubishi Technology & Education Center) nära Stuttgart, Tyskland. Det nya centret är inrymt i en modern tvåvåningsbyggnad och invigdes officiellt med en öppningsceremoni i juni 2019. MedLäs mer
Första vändskärsborret för håldjup på 7xD
Nya borret från Sandvik Coromant visas på EMO i hall 5, monter B06. Borret CoroDrill® DS20 från specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant är det första vändskärborrskonceptet som kan tillverka hål med ett djup på upp till 7xD. Borret, där kroppen och skären har helt ny design, ger användarna..
Världens första kategori 5 lyftbord i standardutförande
Kategori 5 är den tuffaste klassificeringen av lyftbord enligt lyftbordsstandarden SS-EN 1570-1, och innebär att produkten har en livslängd på mer än 512 000 cykler med full märklast.Två år av hårt arbete och testkörningar är äntligen över. Nu lanserar EdmoLift världens första hydrauliska kategori 5-lyftbord i standardutförande, HDL 2000. –..
Verkstaden investerar i ännu en DMG MORI
Valet var enkelt.Tramek AB i Karlshamn är ett mindre verkstadsföretag som är inriktat på att rationellt tillverka mekaniska produkter i enstaka enheter eller mindre serier. Idag arbetar TRAMEK som partner och problemlösare till företag inom olika sektorer som ex. stål-Läs mer
LMV AB Investerar i en Okuma
Ökar effektiviteten och förbättrar logistikflödet.Lidköpings Mekaniska Verkstads AB har fokus inom skärande bearbetning med extremt fina toleranser. Tillverkning sker av produkter av större och mindre dimensioner i begränsade serier. Kunderna finns främst inom maskin-, fordons- och försvarsindustrin. EnLäs mer