Nyheter

Svets - ett hantverk för robot och människa

den 22 december 2015 14:18 Företagsprofil

Det är få industriella processer som genererar så mycket stolthet över hantverkskunnande som svetsning. Samtidigt är det få processer som automatiseras och robotiseras i så hög grad som svetsning.

Det finns utrymme för både hantverket och den manuella svetsningen som den starkt automatiserade.

När man tänker automatiserad svetsning går tankarna ofta till bilindustrin, där mekaniseringen gått långt och där robotar under många år svetsat chassin och karosser. Av de för närvarande 3 500 robotar som jobbar i Sverige återfinns 2 200 i bilindustrin. De flesta av dem svetsar.

Men automatiseringen slår också igenom i allt större utsträckning i generell industri. Alltfler svetsare får en svetsande robot till granne i verkstäderna.

Men samtidigt som automatiseringen ökar är det ingenting som talar för att svetsaren skulle komma att ersättas av roboten. Det kommer alltid att finnas behov av den mänskliga svetsaren och hans kunskaper.
Det betyder bara att svetsning är en process som appliceras i så många olika sammanhang att det finns utrymme för flera sätt att utföra den på, av både människor och maskiner.
Som i andra robotsammanhang utvecklas robotsvetsningen och många aktörer jobbar för att utveckla nya applikationer. Automationsföretag, robotintegratörer, robotutvecklare.

Robotar som bara svetsar
Österrikiska IGM har hittat sin nisch genom att specialiera sig på svetsande robotar.

– Robotarna byggs för svetsare av svetsare, säger Peder Edholm på IGM. De flesta robottillverkare bygger multi purpose-robotar som ska kunna måla, paketera, svetsa och allt möjligt.

Det visade sig att verkstadspersonal inte kunde hantera robotarna så enkelt som man ville, och följden blev skräddarsydda robotar för just svetsning.

– Funktionerna finns hos de flesta robotar, men kan vara lite krångliga att hitta i programvaran. Genom att skapa en robot med en mjukvara för ett speciellt ändamål kan man göra det betydligt enklare.

– Det viktigaste i sammanhanget är förstås mjukvaran. Den är gjord särskilt för svetsning och svetsaren har direkt tillgång till de funktioner han behöver för svetsning. Det gör allting så mycket enklare, när man direkt har tillgång till funktioner man behöver för ändamålet.

Har inte tid

– Vi kan se att det fortfarande finns en otroligt stor potential om man ser till robottäthet i framför allt små och medelstora verkstäder, säger Edholm.

– I de stora verkstäderna har man ofta kommit väldigt långt, men det finns fortfarande mycket manuell svetsning som kan gå i robot på små och medelstora företag. Där ser vi störst tillväxtpotential.

Men Peder Edholm stöter på samma problem som de flesta andra i branschen; trögheten att ta steget till automation.

– Det är kräver mycket energi för oss som ligger ute och försöker sälja automation. Företagarna har mycket att göra, de måste koncentrera sig på produktionen har har inte tid att fundera över nya lösningar. En vd i en medelstor verksamhet har hundra olika frågor att ta ställning till varje dag och det kan vara svårt att lägga tid på en fråga som oftast inte är akut.

Samtidigt ökar trycket på företagen att de måste titta på nya lösningar och öka sin automationsgrad för att vara konkurrenskraftiga.

– Det finns exempel på företag som investerat i automation och därmed räddats från nedläggning.

– Jag har flera sådana aktuella case, men där de ändå inte kommer till skott. Och det beror just på att de inte har tid.

– Jag brottas mycket med det här i mitt dagliga jobb och försöker förse kunderna med pay off-kalkyler och visa på lönsamma investeringar. Visa att det är en smart idé.

– Det behöver inte bara vara robotar. Det finns väldigt mycket svetsmekanisering överlag, enkla lösningar som ofta är extremt lönsamma att ta in.

– Men en robot är en ganska enkel grej att köpa. Det är inte så mycket engineering i en robotcell egentligen, utan ganska mycket standard och uppbyggt på moduler, anpassat till olika geometrier.

– Det finns inga stora överraskningsmoment i en robotinvestering.

Läs hela reportaget i Svensk Verkstad nummer 6.

 

Svensk Verkstad

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Reportage

Smidesverkstaden i Hudiksvall kammar hem Stålbyggnadspriset
Tillsammans med arkitekt, beställare och konstruktör vinner de priset för renoveringen av Nationalmuseum. Se när stålkonstruktionen lyfts på plats!Som avslutning på Stålbyggnadsdagen den 7 november på Svenska Mässan i Göteborg, delade Stålbyggnadsinstitutet ut Stålbyggnadspriset 2019. Det gick till Nationalmuseum för dess nya glastak och eleganta..
Med robotik, artificiell intelligens, 5G-teknik och digitalisering på programmet
Idag sparkar mässan Teknologia igång i Helsingfors, en av de hetaste start up-orterna i världen. Nordens ledande evenemang i teknikbranschen Teknologia 19 ordnas i Messukeskus i Helsingfors 5–7 november. På programmet står inlägg från olika tekniska sektorer, och på mässan är det också möjligt att bekanta sig med start up-företag inom..
Business på Elmia– but not as usual
Det händer så otroligt mycket på kort tid just nu, säger projektledare Gabriella Banehag. Elmia Subcontractor är i ständig utveckling, men känns ändå alltid igen i sin form. En trygg hamn där Sveriges underleverantörer träffar varandra och sina kunder på samma sätt, på samma monterplats, år efter år. Men världen är stadd..
Rekordmånga utställare när Blechexpo sparkar igång
Men plåtmässan i Stuttgart är föremål för motstridiga känslor i branschen. Hör några röster från plåtbranschen i Sverige.– Mässan är viktig för oss och vi har ställt ut där i många år, säger Joakim Dovrén, på Cidan Machinery. – Vi får för lite förfrågningar för att det ska vara värt det, säger å andra sidan..
Att ta steget till att automatisera småserietillverkning
Legoföretaget i Vellinge gjorde ett robotlyft. Erik Ralvert, vd och ägare, berättar för Svensk Verkstad hur tankarna gick. Hög mix och låg volym är en stor trend inom tillverkande industri och kraven på ökad produktivitet och flexibilitet ökar även för legotillverkarna. Att automatisera verksamheten är en väg mot ökad konkurrenskraft, men..
Familjen Schmidt som i skärande bearbetning
När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.Schmidt betyder fritt översatt från danska "skärande bearbetning". Det måste det göra. I mer än 60 år har familjen Schmidt utvecklat och producerat..
Säljaren som blev vd
Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men vill inte detaljstyra. Mysig sommarstad men inte lika livlig på vintern. Så beskriver John Ericson sin barndomsstad Nyköping. Från Nyköping till Hölö är det inte särskilt långt. Ungefär fem mil. Men..
Allt fler inser vikten av mätning
– Vill man ha kvalité måste man mäta, menar Börje Larsson på Cascade.Att mäta blir allt viktigare – för kvaliténs skull. Mätning, som tidigare ibland betraktats som något inte helt nödvändigt, blir med rätta allt viktigare för alltfler.– Det handlar mer om kvalitetskontroll än mätning. I takt med att teknik utvecklas ochLäs mer
Edwin trivs som svetsare: “Jag vill jobba med grovarbete”
Svetsare är ett hett yrke med goda framtidsutsikter. – Jag kommer att bli kvar många år inom svetsindustrin, säger Edwin Järpenge som läser till svetsare på Yrkesgymnasiet i Huddinge.  Svetsare är ett hett yrke. Inte bara bokstavligt eller på grund av att Sveriges statsminister Stefan Löfvén har en bakgrundLäs mer
Många robot- och helhetslösningar på EMO
Smartare tillverkning är temat för dagen i Hannover. Efter en vecka på världens största mässa för metallbearbetning, kan vi konstatera att det är många robotar i montrarna på EMO. En del tycker för många, de menar att det tar bort lite uppmärksamhet från andra smarta lösningar. Men mycket handlar dockLäs mer
Folkabubblan nu som elbil
Tillsammans med eClassics presenterar Volkswagen nu ett koncept för att elektrifiera historiska Folkabubblor.Den tekniska basen för konverteringen består av utprovade komponenter från nya Volkswagen e-up!. Dessa delar serietillverkas vid Volkswagen Group Components anläggningar. Elmotorn och den 1-stegade växellådan tillverkas i Kassel och komponenterna tillLäs mer
Teknikskiftet inom fordonsindustrin
Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme i teknikskiftet förutspås gå mot en ljus..
Bli smartare i Hannover
Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover. Ingen uttryckte det så bra som Roger Cronholm på Schunk; – Vi har pratat om Industri 4.0 i flera år, men det är först nu den nya tekniska utvecklingen har satt sig och vi börjar få se applikationerna. Han är inte ensam om att sia på det sättet. Hans..
Lesjöfors goes to Hollywood
Läs om hur klockfjädrar, dragfjädrar och gasfjädrar används i smarta kamerariggar i Hollywoods största film- och tv-produktioner.Fjädrar från Lesjöfors återfinns som bekant i nästan alla hörn av samhället. Men visste du att fjädrar även har en kritisk funktion i filmskapares vardag? Läs om hur klockfjädrar, dragfjädrar och..
På IAC i Torslanda är Samhallmedarbetaren Abbe en kulturbärare
I tretton år har han haft driftledarrollen och hans förmåga att se sina kolleger har lett till både ökat engagemang och ökad trivsel på arbetsplatsen.   I nästan 13 år har Abdal Lahdou, eller Abbe, som alla kallar honom, haft rollen som drift­ledare på Samhall,  på arbetsplatsen IAC Group i Torslanda utanför Göteborg. Han är inte bara en..