Nyheter

Tio tips för att skriva ett bra pressmeddelande

den 5 oktober 2016 14:53 Företagsprofil

Ett pressmeddelandes grundstruktur är densamma, även om budskapet varierar. Ett pressmeddelande ska ha en tydlig avsändare, datum, kontaktinformation, rubrik, ingress, brödtext, citat och information om pressmaterial. Ett första tips är att börja med att skriva brödtexten, skriv sedan ingressen och sist rubriken.

 

1. Tydlig avsändare och kontaktinformation

Du bör ha med logotyp (helst i färg), webbadress, adress, kontaktinformation (telefonnummer och e-postadress) och namn på presskontakten.

 

2. Datum

För att journalister ska veta att ditt pressmeddelande är aktuellt, se till att datum alltid är med.

 

3. Skriv två rubriker

De flesta pressmeddelanden används både i ett utskick i ett nyhetsbrev och som en nyhet på en hemsida, därför är det bra att skriva två rubriker. En som lockar till att klicka på rubriken för att läsa vidare, tänk på att din rubrik ska vara slagkraftig och informativ. Den andra rubriken kommer ligga på din hemsida eller på en nyhetskanal. Där är det viktigt att den innehåller rätt sökord för att man ska hitta den och att den plockas upp av Google.

 

4. Ingress som summerar hela brödtexten

Ingressen är det första du läser i en text och summerar resten av artikeln. I ingressen skriver du nyheten kortfattat, läsaren ska snabbt få en inblick i textens innehåll.

 

5. Genomtänkt brödtext som presenterar det viktigaste i rätt ordning

Brödtexten är själva artikelns innehåll. Här ska du lyckas förmedla vad det är du vill ha sagt. Tänk på att presentera det viktigaste tidigt i texten. Vad är det du vill nå fram med, vad är nyttan för kunderna som behöver dina produkter och tjänster? Se till att det hamnar i din första paragraf.

 

6. Citat från nyckelpersoner

Citat är ett bra sätt att lyfta in nyckelpersoner på ett naturligt sätt. De kopplar även en person till din nyhet/produkt. Om du formulerar dina citat så att de går att läsa fristående från resten av din brödtext kan det hamna direkt i nyhetsrapporteringen.

 

7. Faktaruta

Gör gärna en faktaruta där du skriver siffror, statistik och lanseringsdatum.

 

8. Länk till meddelandet på din hemsida

Se till att ge en tydlig länk i ditt meddelande till din hemsida där meddelandet finns.

 

9. Pressbilder

Bifoga inte högupplösta pressbilder, som leder till en överfull inbox. Bifoga istället lågupplösta bilder och länka till ditt meddelande. Innan du skickar ser du till att alla bilder, videos eller annat fungerar på din sida. 

Tänk även på kreditering till fotografer eller andra personer som måste nämnas.


10. Skicka inte PDF

Skicka meddelandet i själva eposten eller som ett bifogat Worddokument, skicka inte som en PDF. Texten måste vara lätt att kopiera och ändra efter journalistens behov.

 

Nu är du redo att börja skriva, se till att du håller texten kort så gör du det enklare för dig själv och det blir lättare att läsa.

Om du vill diskutera dina pressmeddelanden så hör gärna av dig.

 

Lycka till!

Hans Wigart

Qimtek AB

hans.wigart@qimtek.se

 

Qimtek AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Qimtek-nyheter

Qimtek uppdaterar sin integritetspolicy inför GDPR
Qimtek uppdaterar sin integritetspolicy inför GDPR
På Qimtek har vi alltid värnat om din personliga integritet. Vi vill därför informera dig om en viktig förändring kring dina rättigheter i och med den nya dataskyddsförordningen som träder i kraft 25 maj. Den nya dataskyddsförordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation) är en EU-förordning som stärker..
Största lagerhållaren av speciallegeringar/80% bättre fasthållning
Hem          Sök..
Nu är enkäten för Qimteks Inköpsbarometer öppen!
..
Vinnaren av julkorgen!
Vinnaren av julkorgen!
Vem vann utlottningen av julkorgen på Elmia Subcontractor? Qimtek gjorde en enkät inför Elmia Subcontractor och lottade ut en julkorg från Hälsingland. Vinnare blev Astridh Fredriksson, inköpschef på ESAB AB i Laxå.  Stort grattis!    Bild: Micke Harrison, Svensk Verkstad Från vänster: Lena Sjöblom, Astridh..
5 tips för gratis marknadsföring i verkstadsindustrin
5 tips för gratis marknadsföring i verkstadsindustrin
Svårigheten med marknadsföring är alltid att producera något vettigt material som man kan skicka ut. Trots skrivkramp och prestationsångest så behöver det inte vara så svårt. Börja med att välja en produkt eller en tjänst som ni har och skriv ca 100 till 200 ord om hur den gagnar era kunder. Alltså, inte hur..
Svensk Verkstads Nyhetstjänst
Svensk Verkstad - 3 nyhetskanaler direkt till Sveriges tillverkningsindustri Tre nyhetskanaler - 50 000 mottagare • Svensk Verkstad Nyhetsbrev 13 000/brev. • Svensk Verkstad Magasin 22 000 ex/utgåva. • Qimteks Marknadsplats 15 000 besökare/mån. Följande ingår i din nyhetstjänst: Tidningen Svensk Verkstad­ 6 nummer / år. Publicering..
Marknadsföringspaket Elmia Subcontractor 2015!
Marknadsföringspaket Elmia Subcontractor 2015!
Svensk Verkstad, kommer att precis som i föregående års populära mässnummer om Elmia Subcontractor, ge stort utrymme för att locka många inköpare till mässan och till er monter! Vi gör även ett starkt digitalt nyhetsbrev riktat till inköpare med en banner och presentation om ditt företag. I år har digitala..
Hur många offerter får en inköparen?
Hur många offerter får en inköparen?
Frågor & Svar Hur många offerter får en inköparen? Vi på Qimtek får ofta frågan om hur många kontakter och offerter inköpare får när de lägger ut förfrågningar på Qimtek. Man hör ibland att någon har blivit nedringd och i andra fall att de inte har fått några kontakter. För..
Att bara byta till mobilanpassad hemsida missar poängen
Att bara byta till mobilanpassad hemsida missar poängen
Googles introduktion av mobilvänlighet som en rankingfaktor i det mobila sökresultatet slår hårt mot små och medelstora företag, enligt en rapport från den digitala byrån Koozai. Enligt Koozai har 46 procent av företag med mindre än 50 anställda tappat i ranking i Google. Av dem har 41 procent tappat mer än tre positioner och i..
Qimtek lanserar ny marknadsplats för tillverkningsindustrin
Qimtek lanserar ny marknadsplats för tillverkningsindustrin
Englandsbaserade Qimtek lanserar en marknadsplats för Sveriges tillverkningsindustri, där inköpare publicerar offertförfrågningar, till vilka leverantörer lämnar offerter. Både inköpare och leverantörer kan kostnadsfritt använda Qimteks marknadsplats för att söka och skicka ut offertförfrågningar, för att marknadsföra produkter och tjänster, och för att lämna offerter. Främjar..