Nyheter

Vad ger en banner för vårt företag...konkret?

den 5 juni 2015 12:03 Företagsprofil

Vad ger en banner för vårt företag...konkret?


Många ifrågasätter värdet att annonsera med banners på hemsidor eftersom det är svårt att värdera vad man får. Egentligen borde det vara mycket lättare att värdera än en vanlig annons i en tidning men i verkligheten är det så många variablar att man vet inte hur det ska värderas.


Vad vet vi?

Några saker kan vi alla vara överens om; en banner är relativt billigt, alla marknadsexperter kan inte ha fel, mer och mer pengar spenderas på internetmarknadsföring och vi vet att våra kunder finns på nätet.


Vad vet vi inte?

Det svåra är sedan att värdera de saker som vi kan mäta på Internet. Vi kan mäta det mesta som besök, visningar, klicks, öppningsfrekvens, sessioner, sessionsläng etc. Däremot vet vi inte om det är rätt personer som tittar och klickar på vår reklam.


Det viktiga

Det absolut viktigaste med en banner är att den ska visas till rätt publik, kontakter och företag som kan bli dina kunder. Mycket visningar är själklart bra men rätt visningar är viktigast. Om de sen klickar på din banner eller inte är mer en fråga om hur bannern är designad.


Varför bannerannonsera?

Bannerannonsering har blivit en oerhört viktigt del av företags marknadsmix, den är relativt billig och är jämfört med annan marknadsföring mycket effektiv. Den stärker namnet och förmedlar företagets meddelanden vilket stärker positionen på marknaden. Det gör det lättare för säljarna och stärker relationen med kunderna. Allt som den traditionella annonsen gör fast lite billigare.


En banner på Qimtek.se

Har du tjänster och produkter som du säljer till tillverkande företag så är Qimtek.se en av de absolut starkaste medierna i Sverige. Speciellt starkt för underleverantörer som vill sälja sina tjänster till inköpare, produktionschefer och konstruktörer. Även företag som säljer maskiner, produkter och tjänster till underleverantörer i tillverkningsindustrin.


Qimtek.se statistik

Qimtek.se får ca 15 000 unika besökare varje månad, du kan räkna med att din banner får ca 3000-5000 visningar i månaden. Klicken varierar mellan 0,1%-1,5% per banner vilket styrs nästan helt av hur den är designad och ditt meddelande. Trafiken ökar stadigt på Qimtek.se varje år, från 2014 till 2015 ökade den med 28%.


Qimtek är den enda hemsidan i verkstadsindustrin som låter sin statistik granskas av en oberoende källa, se SIS Index.

 

Vill du veta mer om bannerannonsering på Qimtek.se och svenskverkstad.se så kontakta din kontaktperson på Qimtek.






Qimtek AB

Tipsa dina vänner på Facebook
tweetTips dina vänner på LinkedIn

Mer Qimtek-nyheter

Vinnaren av julkorgen!
Vinnaren av julkorgen!
Vem vann utlottningen av julkorgen på Elmia Subcontractor? Qimtek gjorde en enkät inför Elmia Subcontractor och lottade ut en julkorg från Hälsingland. Vinnare blev Astridh Fredriksson, inköpschef på ESAB AB i Laxå.  Stort grattis!    Bild: Micke Harrison, Svensk Verkstad Från vänster: Lena Sjöblom, Astridh..
5 tips för gratis marknadsföring i verkstadsindustrin
5 tips för gratis marknadsföring i verkstadsindustrin
Svårigheten med marknadsföring är alltid att producera något vettigt material som man kan skicka ut. Trots skrivkramp och prestationsångest så behöver det inte vara så svårt. Börja med att välja en produkt eller en tjänst som ni har och skriv ca 100 till 200 ord om hur den gagnar era kunder. Alltså, inte hur..
Tio tips för att skriva ett bra pressmeddelande
Tio tips för att skriva ett bra pressmeddelande
Ett pressmeddelandes grundstruktur är densamma, även om budskapet varierar. Ett pressmeddelande ska ha en tydlig avsändare, datum, kontaktinformation, rubrik, ingress, brödtext, citat och information om pressmaterial. Ett första tips är att börja med att skriva brödtexten, skriv sedan ingressen och sist rubriken.   1. Tydlig avsändare..
Qimteks Inköpsbarometer 2016
Qimteks Inköpsbarometer 2016
Varje år sammanställer Qimtek trender och förändringar i den svenska tillverkningsindustrin.   Ditt svar är mycket viktigt och strikt konfidentiellt, eventuell personlig (valfri) information kommer inte att lämnas vidare till tredje part. Enkäten är riktad mot inköpare, beställare och beslutsfattare och har 20 frågor som inte..
Svensk Verkstad digitalguide 2016
Svensk Verkstad digitalguide 2016
Svensk Verkstad lanserar en helt ny nyhetswebb och nyhetsbrev för Sveriges tillverkningsindustri inför 2016 "Nytt Nyhetsbrev & Nyhetswebb gör Svensk Verkstad komplett". säger Johan Sköldberg, mediachef på Qimtek / Svensk Verkstad. "Vi har under en längre tid velat bygga om Svensk Verkstads hemsida till en helt modern nyhetssajt, men då magasinet..
Fem snabba steg som vinner fler affärer
Fem snabba steg som vinner fler affärer
Följande steg ger en enkel och effektiv plan som ger dig möjlighet till nya affärer när du använder Qimteks förfrågningar. 1. Kontakta köparen direkt (54% av inlöparna tycker responstid är den viktigaste faktorn när de väljer leverantör*). 2. Förbered ditt samtal med ett antal frågor. Genom att ställa..
Svensk Verkstads Nyhetstjänst
Svensk Verkstad - 3 nyhetskanaler direkt till Sveriges tillverkningsindustri Tre nyhetskanaler - 50 000 mottagare • Svensk Verkstad Nyhetsbrev 13 000/brev. • Svensk Verkstad Magasin 22 000 ex/utgåva. • Qimteks Marknadsplats 15 000 besökare/mån. Följande ingår i din nyhetstjänst: Tidningen Svensk Verkstad­ 6 nummer / år. Publicering..
Förfrågningar fyrdubblas på Qimteks marknadsplats
Förfrågningar fyrdubblas på Qimteks marknadsplats
Qimteks marknadsplats får fler förfrågningar Under de senaste tre åren har antalet förfrågningar fyrdubblats på Qimteks marknadsplats.  Det är en kombination av att Qimtek har flera anställda som jobbar med inköparna, att fler inköparna börjar använda Qimtek Sourcing som ett verktyg och att nätverket av..
Marknadsföringspaket Elmia Subcontractor 2015!
Marknadsföringspaket Elmia Subcontractor 2015!
Svensk Verkstad, kommer att precis som i föregående års populära mässnummer om Elmia Subcontractor, ge stort utrymme för att locka många inköpare till mässan och till er monter! Vi gör även ett starkt digitalt nyhetsbrev riktat till inköpare med en banner och presentation om ditt företag. I år har digitala..
Hur många offerter får en inköparen?
Hur många offerter får en inköparen?
Frågor & Svar Hur många offerter får en inköparen? Vi på Qimtek får ofta frågan om hur många kontakter och offerter inköpare får när de lägger ut förfrågningar på Qimtek. Man hör ibland att någon har blivit nedringd och i andra fall att de inte har fått några kontakter. För..
Att bara byta till mobilanpassad hemsida missar poängen
Att bara byta till mobilanpassad hemsida missar poängen
Googles introduktion av mobilvänlighet som en rankingfaktor i det mobila sökresultatet slår hårt mot små och medelstora företag, enligt en rapport från den digitala byrån Koozai. Enligt Koozai har 46 procent av företag med mindre än 50 anställda tappat i ranking i Google. Av dem har 41 procent tappat mer än tre positioner och i..
Hur går flödet med trafik på Qimteks hemsida?
Hur går flödet med trafik på Qimteks hemsida?
Hur går flödet med trafik på Qimteks hemsida? Från år till år har trafiken ökat på Qimteks hemsida, de första fem månaderna i 2015 har trafiken ökat med 28% jämfört med samma period 2014. Flödet visar att trafiken går framför allt till profilsidorna och nyhetssidorna vilket är bra nyheter..
Öka din trafik till hemsidan
Öka din trafik till hemsidan
Ett bra sätt att öka trafiken till din hemsida och Qimtekprofil är att publicera nyheter på Qimtek.se. Hur gör jag? Tänk efter om ni har något ni kan skriva om, det kan vara t.ex: - Nya maskiner, investeringar eller produkter - Ett nytt kontrakt eller ny partner - Omorganisation eller nyanställningar - Något ni gör bra som t.ex...
Qimtek lanserar ny marknadsplats för tillverkningsindustrin
Qimtek lanserar ny marknadsplats för tillverkningsindustrin
Englandsbaserade Qimtek lanserar en marknadsplats för Sveriges tillverkningsindustri, där inköpare publicerar offertförfrågningar, till vilka leverantörer lämnar offerter. Både inköpare och leverantörer kan kostnadsfritt använda Qimteks marknadsplats för att söka och skicka ut offertförfrågningar, för att marknadsföra produkter och tjänster, och för att lämna offerter. Främjar..