
Ledande i Norden inom digital B2B-försäljning för tillverkande industri
Intervju med Patrik Settlin, vd på Litium.
För att vara konkurrenskraftiga måste företag digitalisera sitt erbjudande för att möta kundens behov på självbetjäning och snabbhet.
Det är utifrån dessa principer som Litium utvecklar sin e-handelsplattform.
De är ledande i Norden inom digital B2B-försäljning i stort samt inom tillverkande industri och deras mål är helt enkelt att göra det möjligt för sina kunder att överträffa sina konkurrenter.
Berätta, vad gör ni på Litium och vad är ert erbjudande?
- Vi hjälper företag att driva effektiva digitala affärer, primärt att öka försäljningen digitalt.
- Vår teknikplattform är som en verktygslåda med allt man behöver för att driva digital försäljning av produkter. Mycket är klart out-of-the-box, sen anpassas den till kundens exakta affärsprocesser och behov tillsammans med en av våra lösningspartners. Vi är motsvarigheten till ett modulhus inom husbyggande kan man säga.
"Det tar mer och mer fart"
Litiums målmarknad är företag som omsätter från 100 miljoner upp till tio miljarder, men spännvidden är ändå stor. Många i deras målgrupp använder dock enligt Patrik fortfarande traditionella säljkanaler.
- Behovet av digitala säljkanaler har inte funnits på samma sätt tidigare, men nu ser vi att det mer och mer tagit fart.
- Dessutom kan vi idag visa på resultaten då vi har vi flera bra case att visa upp kring hur andra lyckats så vi sprider kunskap och best practice.
Vad är det roligaste med att arbeta på Litium?
- Digital försäljning är enormt kul, det är roligt att hjälpa andra bolag att bli bättre och starkare.
- Jag ser en tjusning i att tillhandahålla de rätta verktygen för att de ska bli effektiva och konkurrenskraftiga, jag vill ge dem rätt möjligheter att utvecklas och vinna helt enkelt, även i ett globalt sammanhang.
”Såna här processer kräver automation, det går helt enkelt inte att manövrera manuellt när
man börjar komma upp i volym”
Produktdata ska nå den som tar köpbeslut
Patrik berättar att Litiums plattform först handlar om att flytta produktdata ut till den som nu ska köpa någonting. Allt som man behöver få ut för att den målgrupp man vill nå ska ta sitt köpbeslut. Det här kan vara produkttexter, bilder, videos, säkerhetsklassningar och så vidare. Information och underlag som behöver nå den som ska lägga beställning för sin reservdel eller service.
- Alla har i regel ett digitalt affärssystem, men det krävs en del för att flytta ut och berika informationen från det här systemet, så det hjälper vi till med, säger Patrik.
Vidare berättar han att när man sen flyttar ut informationen till ett webbgränssnitt så behöver man ett PIM (Product Information Management system), som förädlar datan. Det här används då för att ”klä på” produkten mer information. Här kan man också hämta in mycket mer information än bara produktbeskrivning och artikelnummer, som sällan räcker för att göra ett köpbeslut, så denna byggkloss är en avgörande del för att göra köpunderlaget komplett.
- Såna här processer kräver automation, det går helt enkelt inte att manövrera manuellt när man börjar komma upp i volym, och det är där vi kommer in i bilden, säger Patrik.
Hur ser du att det fungerar inom tillverkningsindustrin?
- Pratar man inom tillverkningsindustrin kanske man inte går all in direkt och börjar med digital försäljning, säger Patrik.
- Ofta börjar man med att visa upp sin produktkatalog digitalt för att understödja sin säljstyrka. Kanske adderar man sen self-service så kunderna kan logga in i sin kundunika yta i en kundportal för att se ordrar, fakturor och så vidare.
- Men, har man väl gjort detta så är ju steget inte så långt till att lägga till kundunika erbjudanden och en köpknapp för att börja sälja på nätet!
>> Läs hela intervjun här