Modul, tidigare Modulsystem i Kalix AB, en legotillverkare av detaljer i tunnplåt, inleder år 2025 med en positiv känsla i dialogen med kunder och samarbetspartners. Ett ljusare marknadsläge ger tilltro till att återhämtningen är i sikte, skriver företaget i ett pressmeddelande. Orderingång och omsättning ökar återigen, vilket ger bolaget goda förutsättningar att fortsätta växa med stabil lönsamhet.
Företaget är en helhetsleverantör inom legotillverkning i tunnplåt. Från idé till färdig produkt hjälper de sina kunder med både produktutveckling och produktion. De har långsiktiga goda relationer och affärer med sina kunder, en modern maskinpark med hög grad av automation, och är förankrade som en av industriarbetsgivarna i Kalix, Norrbotten.
Moduls kunder finns främst inom svensk bygg-, VVS-, el- och inredningsindustri. Branscher som sedan våren 2023, på grund av höga energipriser och höjda räntor, har haft utmaningar då bostadsbyggandet reducerats i Sverige. För Modul innebar detta att en all-time-high omsättning på 103 MSEK vid bokslutet för 21/22 reducerades vid boksluten 22/23 och 23/24, med personalneddragningar och andra kostnadsreducerande åtgärder som följd.
Investerat i ökad automation och digitalisering
Parallellt arbetade ledningen aktivt och kontinuerligt med löpande effektiviseringsåtgärder inom produktion och administration. Med dessa kostnadsbesparande åtgärder genomförda, och trots ett oroligt marknadsläge, har Modul kunnat uppvisa relativt hög omsättning, ha positivt kassaflöde och visa vinst under åren 2022-2024. Bolaget har även kunnat fortsätta investera i ökad automation och digitalisering samt intensifierat sin marknadsföring, med ökad digital närvaro hos både befintliga och nya kunder.
Modul har långvariga affärsrelationer med sina kunder och en relativt lång orderhorisont. Detta gör att företaget nu, tidigt 2025, känner optimism. Med både befintliga och nya kunder förs samtal om innovation, produktutveckling och produktion, vilket ger goda förutsättningar för ökande orderingång.
- Tillsammans med alla engagerade medarbetare på Modul och våra samarbetspartners ser jag positivt på 2025 och framåt. Med våra kunders fortsatta förtroende, och med hjälp av ett ljusare och gynnsammare marknadsläge, så är jag mycket optimistisk, säger vd Niclas Tidström.
Fortsätter utveckla bra samarbete och affärer med både befintliga och nya kunder
- Mycket roligt och intressant att vi på Modul fortsätter utveckla bra samarbete och affärer med både befintliga och nya kunder. Att vi fortsätter växa som tillförlitlig innovativ partner till våra kunder i såväl design- som konstruktion samt produktion och montage, säger sälj- och konstruktionschef Marcus Östling.
"Vi jobbar utifrån våra ledord: Tillsammans, Nytänkande, Möjligheter"
Moduls grundläggande affärsidé är att utveckla och tillverka kompletta detaljer av tunnplåt. Idag återfinns produkterna inom byggindustrin, VVS- och elektronikbranschen samt smarta lösningar för möbler och inredning. Sedan bolagets start i Kalix 1997 har Modul alltid inspirerats av att lösa produktionstekniska problem, vilket varit en av framgångsfaktorerna till företagets expansion. Idag erbjuder Modul ett koncept som innebär "från idé till färdig produkt".
Modul består idag av ett sammansvetsat team om 45 medarbetare med en omsättning på cirka 70 miljoner. Bolagets företagskultur genomsyras av nytänkande, engagemang, mångfald och samarbete.
- Vi jobbar utifrån våra ledord: Tillsammans, Nytänkande, Möjligheter. Vi har fokus på hållbarhet, jämställdhet och mångfald. Och vi är stolta över att vi som industriföretag idag har 40% kvinnliga medarbetare och att vi har många olika nationaliteter och olika bakgrunder, avslutar Tidström.