Betalningar inom 30 dagar skulle inte bara stärka enskilda företag utan också bidra till en sundare och mer hållbar tillväxt för hela industrin, det skriver Sinf i ett pressmeddelande.


Ökande betaltider skapar problem

Betaltiderna ökar, kunderna förhandlar, förhalar och använder mellanhänder. Att små och medelstora företag används som bank innebär såväl sämre likviditet som stora merkostnader. Kostnaderna för att låna ut sina egna pengar till storföretagen innebär att företagen får svårt att betala leverantörsfakturor och/eller löner i tid. Vissa vill rekrytera och investera men saknar kapital.


Underleverantörernas svåra situation

Underleverantörerna är i förhandlingar med storföretagen trängda och pressade, vilket motparten är väl medveten om. Långa betaltider är ofta inte en förhandling, utan en förutsättning för affär. Valet står mellan att acceptera de ogynnsamma villkoren eller att förlora kunden.


Underleverantörsbarometern Q1/2025

I underleverantörsbarometern för Q1/2025 uppger nästan hälften av underleverantörerna att verksamheten påverkas av långa betaltider. För hela 31 procent utgör de ett hinder för investeringar, men även problem i merarbete och merkostnader. De vågar heller inte satsa på att anställa utan får skjuta upp den typen av behov.


Detta är oerhört allvarligt och en direkt tillväxtbroms, eftersom långa betaltider inte bara hämmar företagens likviditet utan också deras förmåga att planera för framtiden, säger avgående Sanna Arnfjorden Wadström, vd på Sinf. - När kapital binds upp i väntan på betalningar från kunder begränsas möjligheterna att investera i ny utrustning, teknik eller produktutveckling. Detta skapar en ond cirkel där bristen på investeringar leder till sämre konkurrenskraft, vilket i sin tur kan minska intäkterna ytterligare.


Mellanhänder och förhalningar

Dessutom upplever 28 procent att kunderna använder mellanhänder för att förbättra sin betalstatistik.

- Det är ett allvarligt tillvägagångssätt för att kringgå bolagsverkets statistik kring betaltiderna och därmed regeringens avsikt, fortsätter Sanna Arnfjorden Wadström. 

- Det är tydligt att en lagstiftning är den enda vägen framåt.


Försämrade betalningstider

Hela 77 procent av underleverantörerna drabbas av att kunderna medvetet försöker förhala betalningstiden utöver 30 dagar. Andelen som får betalt på 60 dagar eller mer har ökat sedan förra året och är nu dubbelt så stor som då, samtidigt som andelen som har betaltider på 30 dagar har minskat. 34 procent av underleverantörerna upplever att kunderna ofta till alltid förhandlar till sig mer än 30 dagars betaltid.


Dessutom händer det systematiskt att oklarheter på fakturor inte fångas upp av kunden förrän fakturan ska betalas. En utredning startar och företaget får vänta ytterligare veckor på en betalning trots att fakturorna är korrekta.


Övriga siffror i underleverantörsbarometern

Orderingången förväntas bli betydligt bättre, den ökar med 10 procentenheter sedan Q4. Det ljusnar trots att det fortfarande är lågkonjunktur. Förväntningarna på företagens lönsamhet är även den något bättre, men fortfarande extremt låg. Även produktiviteten är betydligt ljusare, vilket brukar indikera konjunkturförändring.


Företagen upplever konjunkturen aningen ljusare än föregående kvartal och många tror fortfarande att det vänder under andra halvan av 2025.

Något färre upplever en brist på arbetskraft, 61 procent jämfört med 67 vid föregående mätning i Q2/2024. 22 procent förväntar sig att öka personalstyrkan, jämfört med 33 procent i somras. 


Det är fortfarande relativt få som förväntar sig en minskad personalstyrka, 9 procent.

Av de som vill öka personalstyrkan söker 58 procent operatörer i produktion. 16 procent vill öka personalstyrkan inom marknad och försäljning.


>>Länk till Underleverantörsbarometern