Laray firar i år tre decennier som en del av svensk tillverkningsindustri. Sedan starten 1993 har företaget kontinuerligt utvecklats – från legoytbehandlare till etablerad systemleverantör inom ytbehandling och lackering. Med lång erfarenhet, teknik i framkant och fokus på hållbarhet erbjuder Laray idag kompletta lösningar som stärker kundernas effektivitet och kvalitet genom hela produktionskedjan.


I hjärtat av flödet finns logistikfunktionen, och för lager- och logistikansvarige Patrik Scheldt handlar allt om att hålla kedjan obruten, från lossning till leverans.


– Det gäller att vara uppmärksam. Redan när godset lastas av och packas upp måste eventuella avvikelser upptäckas, annars kan det bli fel hela vägen. Och efter 25 år på Laray har jag bra koll och ett tränat öga för både detaljer och helhet, säger Patrik Scheldt.


"Finns det minsta oklarheter om produkten, 

uppdraget eller specifikationen så lyfts det direkt"


Patrik började på Laray 1999 efter flera år som lastbilschaufför i familjens åkeri.
– Jag började i produktionen och har lärt mig verksamheten från grunden. Framför allt jobbade jag med maskering och hängning, men även lite i lackeringen. Att ha hela kedjan i ryggraden är värdefullt, säger han.


Avancerad maskering – det osynliga kvittot

Maskeringen är en central del av Larays leveranskedja.
– Maskeringen är a och o för det slutliga resultatet. Om maskeringen är undermåligt utförd kommer det både att synas och påverka kvalitet och utseende. Det är viktigt att denna process inte ses som en ”kringtjänst”, utan som en bärande del i vår leveranskedja, säger Urban Carlsson, vd för Laray AB.


Noggrann avsyning före leverans

Allt ytbehandlat och lackerat gods som lämnar Laray avsynas noga, artikel för artikel.
– Även detta är ett steg i kedjan som måste utföras noggrant. Det är sista anhalten före leverans – vi skickar ingenting som inte håller måttet, säger Patrik Scheldt.


”Kommunikation är nyckeln till precision”

Varje vecka passerar stora volymer gods genom Larays anläggning. För att allt ska fungera krävs tydliga rutiner och rak kommunikation.
– Inga frågetecken är för små. Finns det minsta oklarheter om produkten, uppdraget eller specifikationen så lyfts det direkt. Jag har ofta kontakt med kunden själv, det är det effektivaste sättet att komma framåt inom tidsramen, säger Patrik.


Trygghet i ett prestigelöst team

På Laray präglas vardagen av samarbete och flexibilitet.
– Om det kör ihop sig täcker vd Urban eller produktionsledare Caroline upp. Det är en trygghet för både oss och våra kunder, säger Patrik.


Ett exempel på kundrelation där Laray möter höga krav är samarbetet med VBG Group Truck Equipment, tillverkare av kopplingsanordningar för lastbilar.
– Vi skickar ofta produkterna direkt till VBG:s kunder. Det är ett kvitto på att vår logistik- och leveranskedja är stark och stabil, säger Urban Carlsson.


Del av något större

Efter 25 år på Laray är Patrik Scheldt fortfarande lika engagerad.
– Vi är ett bra team. Alla bidrar, engagemanget är högt. En bra arbetsmiljö bygger på att det är schysst åt båda hållen, säger han.


När han inte har full koll på Larays leveranser dansar han gärna bugg – ofta som hjälpdansare på nybörjarkurser.
– Det är en bra hobby, motionen får jag på köpet.