Synen på inkludering skiljer sig också markant: endast 41 procent av HR-ansvariga inom industrin ser gratis mensskydd som en viktig del av arbetsmiljön, jämfört med 60 procent i övriga branscher.
Samtidigt har opinionen förändrats kraftigt. Andelen anställda som tycker att gratis mensskydd borde finnas på jobbet har ökat från 39 till 69 procent på två år. I åldersgruppen 18–33 år anser hela 86 procent att det borde vara en självklarhet.
"Arbetsmiljön måste kännas både trygg och inkluderande"
– Vi vet att tillverkningsindustrin behöver bli mer attraktiv för fler – inte minst kvinnor – och då måste arbetsmiljön kännas både trygg och inkluderande. Gratis mensskydd är en liten åtgärd som kan göra väldigt stor skillnad i arbetsvardagen, säger Rebecca Wendel, varumärkeschef för Tork på Essity.
Kunskapen om mensens påverkan på arbetsvardagen är också låg inom industrin. Bara 37 procent av arbetsgivarna uppger att de har god förståelse – att jämföra med 75 procent i andra branscher. Samtidigt har 27 procent av de anställda tvingats sjukskriva sig på grund av mensrelaterade besvär. En tredjedel av HR-ansvariga inom industrin tror dock inte att det någonsin hänt.
– Att erbjuda fria mensskydd på toaletterna är en relativt enkel åtgärd som bidrar till en god arbetsmiljö och främjar medarbetarnas hälsa. Det borde vara lika självklart som att erbjuda sina anställda tvål och toalettpapper, säger Rebecka Hallencreutz, verksamhetsansvarig på organisationen Mensen.