En mellanchef slits mellan att passa in och att anpassa sig, mellan att vara ledare och följa beroende på situationen. De tvingas bli en slags kameleonter, enligt forskaren Daniel Tyskbo.
- Ena stunden ska de vara befälhavare som får saker att hända, för att i nästa stund vara kompis med medarbetarna. Det skapar förvirring för både mellanchefen och medarbetarna när de inte förstår sina respektive roller eller vem som faktiskt leder i en specifik situation.
I studien kunde forskarna se att det gav mellanchefer en vi-känsla att vara kompis med medarbetarna samtidigt som det gjorde att gränserna suddades ut och faktiskt försvagade deras roll som handlingskraftig ledare.
- Det som kan tyckas som ett gott ledarskap och ett välfungerande team kan visa sig vara annorlunda om man studerar ledarskapet på djupet och tittar på hur mellancheferna egentligen mår, säger Daniel Tyskbo.
Tydlighet underlättar
Han menar att det behövs och förståelse i organisationen för att rollen mellanchef är komplex och varierar utifrån situationen. Ett stöd är att det finns en tydlighet i organisationen som ska innehålla. Ett annat att prata om uppdraget och hur komplext det är. Genom att ha klara gränser och förväntningar kan mellanchefen bättre navigera de motstridiga kraven och minska risken för identitetsförvirring och stress.
- Arbetsgivaren behöver skapa förutsättningar där mellanchefer kan utveckla och utnyttja sin förmåga att balansera mellan sina olika roller. Ge tydliga riktlinjer för när det är lämpligt att agera som en beslutsfattande ledare och när det är lämplig att agera som en stöttande kollega.
Det gäller att förse cheferna med verktyg och träning som hjälp dem i att både vara effektiva och nära sitt team när det behövs, anser Daniel Tyskbo.
Behöver kunna peka med hela handen
För trots att medarbetarna kanske oftast vill se mellanchefen som en kompis finns det tillfällen då de vill ha en tydlig ledarskap, att någon pekar med hela handen, tar beslut och säger vad de ska göra. Klarar man inte det då som mellanchef finns risken att medarbetarna i stället väljer att gå till chefens chef.