Åtta månader efter att fordonskomponenttillverkaren IAC gick i konkurs har ett föravtal skrivits med en ny ägare, det skriver DI. Konkursförvaltaren Mikael Kubu bekräftar att de stora dragen är på plats och att verksamheten i bolaget ska fortsätta.
Konkursen i IAC Group Sweden, en av de största i Sverige under 2000-talet, inträffade den 27 juni förra året på egen begäran. Bolaget, med en omsättning på 8,4 miljarder kronor 2023, har 1.400 anställda och hundratals konsulter i Göteborg, Färgelanda och Skara.
Trots konkursen har produktionen fortsatt, tack vare stöd från svenska fordonstillverkare som AB Volvo, Volvo Cars och Scania, som är beroende av IAC:s leveranser.
”Utifrån ett konkurssammanhang är det här en gigantisk affär och det som är unikt är att vi har upprätthållit driften. Det gör det komplext att sälja och både vi och intressenterna har haft många frågeställningar att hantera”, säger Mikael Kubu.
Två internationella storbolag har varit med i slutdiskussionerna, och nu har ett av dem landat i ett föravtal. Det slutliga avtalet förväntas vara klart i mars, men affären kräver ytterligare regulatoriska godkännanden, bland annat från EU-kommissionen på grund av köparens internationella verksamhet.
Enligt uppgifter till Di har indiska Tata Motors pekats ut som en tänkbar köpare, tillsammans med andra globala aktörer som Bosch, Continental och Magna. Köpeskillingen är avtalad och klar, och den nya ägaren planerar att fortsätta driva verksamheten och behålla personalen.
”Utgångspunkten är att köparen tar över verksamheten på alla orter och man behöver även personalen”, säger Mikael Kubu.
Kubu utreder även orsakerna bakom konkursen. IAC hänvisade till växande skulder, trots ökad omsättning och säkrad orderingång för flera år framåt. Bolaget har bland annat en skatteskuld på 1,1 miljarder kronor.