Nyligen presenterade Peter Bryntesson FKG:s årliga branschenkät Vägvisaren, på Elmia Subcontractor, som visar på ett ansträngt läge för svenska leverantörer inom fordonsindustrin. Minskad omsättning och försämrade marginaler präglar branschen, där långa betaltider och försenade betalningar påverkar kassaflödet negativt.
Allt hårdare villkor tvingar fler och fler företag att söka kunder i andra segment
Allt hårdare villkor tvingar fler och fler företag att söka kunder i andra segment där affärsvillkoren är bättre. Enligt Peter är det här en tydlig signal till fordonstillverkarna att se över sina villkor.
- Min roll är att värna för svensk fordonsindustri och leverantördelen av svensk industri, säger Peter. Utmaningarna just nu hämmar investeringar i forskning och utveckling, vilket hotar branschens omställning till hållbar teknik.
Språkrör gentemot myndigheter och beslutsfattare
FKG erbjuder nätverk, utbildning och marknadsinsikter där de hjälper sina medlemsföretag att växa och möta branschens utmaningar.
- Vi är en icke vinstdrivande organisation, vilket innebär att vi lever på inkomsterna från våra 300 medlemmar. En av huvuduppgifterna för oss är att representera våra medlemmars intressen och vara ett språkrör gentemot myndigheter och andra beslutsfattare, samtidigt som vi erbjuder en plattform för att följa och analysera de senaste marknadstrenderna, säger Peter.
”Vår viktigaste uppgift är absolut nätverket”
Peter berättar att man på FKG arbetar aktivt med att öppna dörrar till globala marknader, och lyfter ofta forskning inom områden som elektrifiering, digitalisering och hållbarhet, som är avgörande för framtidens fordonsindustri.
- Vår viktigaste uppgift är absolut nätverket, att skapa mötesplatser för våra medlemmar. Men vi arbetar också mycket med lobbying, upplärning kan man säga, där vi lär upp bland annat politiker att få inblick och rätt insyn i fordonsbranschen.
- Vi är en partner när det gäller instanser för nya lagar, och vi hjälper till i vad Sverige ska tycka på det europeiska planet till exempel kring tullar på kinesiska elbilar. Vi arbetar också mycket med kompetens och kompetensväxling, det är en stor fråga, säger Peter.
Det råder ju en viss oro i branschen nu, hur skulle du beskriva det från ditt håll?
- I grund och botten kan man säga att det är tre stormar som drar in över fordonsindustrin just nu, säger Peter. Den digitala stormen, där inbakas tekniska förändringar som sker, den digitala eran med alla nya mjukvarulösningar. Sen har vi klimatstormen, vi måste sänka co2-avtrycket i branschen, det går ju mot elfordon i stället för motorer.
- Och sist men inte minst har vi den politiska stormen som handlar mycket om EU:s beslut om tullar på Kinabilar, vi har Trump som hotar med tullar både mot Mexico, Kanada och Europa, och även i Tyskland är det hyfsat turbulent just nu.
- En storm hade räckt för att skapa oro, så det gäller verkligen att sitta lugnt i båten nu. Att inte fatta överilade beslut, utan samla fakta och tänka strategiskt.
Hur behåller du lugnet i dessa stormar?
- Det är en bra fråga, säger Peter. Jag är ute väldigt mycket för att omvärldsbevaka för att kunna ge rätt och bra information till våra medlemmar. Jag skulle säga att vi omvärldsbevakar för minst 200 bolag i Sverige, så de får reda på vad som händer och sker, och kan ta rätt och bra beslut, de kommande fem åren.
Peter menar att vi i Sverige har det rätt bra, mycket på grund av att bland annat Volvo och Scania är två oerhört välskötta bolag, vilket vi alla tjänar på.
- Även om det backar nu och volymerna går ner så har vi flera fina bolag att ta rygg på, säger Peter. Volvo och Scania är marknadsledande i Europa, de satsar mycket på forskning och ny teknik, vilket är bra för framtiden.
Har ett högt förtroende inom EU
Några av de organisationer som Peter besöker och diskuterar med i sin roll är Clepa, som är den europeiska branschorganisationen för leverantörer till fordonsindustrin. De representerar branschen gentemot EU:s institutioner och globala aktörer. Här finns 125 direktmedlemmar, några av dem är Bosch och Continental, sedan finns det där också 12 nationella organisationer, där bland annat FKG ingår.
- Det verkar som att vi har lyckats rätt bra ändå från vårt håll, trots de vindar som viner, för under 2024 och 2025 är jag faktiskt ordförande för alla nationella organisationer, säger Peter. Det tyder på att vi har ett högt förtroende inom EU.
En av anledningarna, säger Peter, till att ha fått uppdraget som ordförande, är för att Sverige som land är framstående inom avgörande områden.
- Vi är duktiga på det här med digitala lösningar och hållbarhet, vi har det i vårt dna på något sätt. Det är två väldigt viktiga områden att behärska de närmaste fem åren inom fordonsbranschen.
”Alla re:begrepp är av största vikt”
Peter poängterar att trots att vi i Sverige är förhållandevis skyddade, så är det ändå livsfarligt att sitta stilla och göra ingenting just nu, man måste vara aktiv, och man måste förstå hur ens plats ser ut i det framtida pusslet ser ut i den här branschen.
- Även om man gör en ganska enkel hårdvarubit, så ska man kunna se om det finns någon digital lösning kopplad till det. Att man alltså ersätter hårdvara med mjukvara på ett eller annat sätt, säger han.
- En annan sak som alla måste börja titta på är cirkularitet, att man får sina flöden av material cirkulära på något sätt, exempelvis återtillverkning, alla typer av re-ord, remanufacturing, recycling, refunction, alla de begreppen är av största vikt i nuläget, säger Peter.
Källa: Svensk Verkstad Magasin nr 4.