Snart införs nya EU-krav på digitala produktpass (DPP) för svenska företag. Dessa pass blir avgörande för att följa EU:s ekodesignförordning (ESPR), det skriver Chalmers Industriteknik i ett pressmeddelande.
– Det är hög tid för företag att agera, säger Sophie Charpentier, DPP-expert på Chalmers Industriteknik.
Initialt omfattas batterier, textilier, stål- och järnprodukter med krav från 2027
DPP fungerar som digitala ID-kort för produkter och ger omfattande information om produktens livscykel.
I mitten av april 2025 kommer EU-kommissionen att publicera den första arbetsplanen. Initialt omfattas batterier, textilier, stål- och järnprodukter med krav från 2027. Många svenska företag är dock inte redo för dessa krav.
– Regelverken kommer, även om allt inte är bestämt än från EU-håll, så det gäller att vara förberedd. De som är redo får en stor konkurrensfördel, säger Sophie Charpentier.
Alla företag som säljer produkter på den europeiska marknaden kommer att påverkas. Många saknar dock den nödvändiga digitala infrastrukturen och kunskapen om kraven.
– Många svenska företag behöver stöttning att navigera rätt i de regelverk som DPP innebär, säger Sophie Charpentier.
Chalmers Industriteknik kan hjälpa företag att kartlägga nuläget, identifiera åtgärder och skapa en handlingsplan. Det är viktigt att börja implementera de nya kraven och hålla koll på uppdateringar inom regelverket.
– För att hålla kommande tidsfrist är det viktigt att påbörja arbetet nu, säger Sophie Charpentier.
Vad? Ett digitalt produktpass är en elektronisk version av ett produkts livscykelinformation, som samlar och lagrar detaljer om en produkt, till exempel dess ursprung, komponenter, tillverkning, användning och återvinning.
När? Initialt krävs digitala produktpass för 13 produktgrupper, bland annat elektronik, järn, stål, textilier, möbler, däck, färger och kemikalier. Batterier kommer allra först ut, med krav på DPP i februari 2027.
Varför? EU:s ekodesignförordning ESPR och nya batteriförordning syftar till att förbättra hållbarheten för produkter på EU-marknaden genom att förbättra deras cirkularitet, energiprestanda, återvinningsbarhet och hållbarhet. Digitala produktpass är ett verktyg för att möjliggöra detta, samt för att optimera företagens processer.
Vad kan företag göra nu? – Nu är det dags att titta på de data som varje företag har. Har de tillgång till dessa data, vilka data saknas och var lagras de? Har man inte digitala system är en digital konvertering första steget. För dem som kommit längre är det bra att börja testa. Alla tester jag hört talas om har varit framgångsrika och har gett nya insikter, företagen lär sig massor genom att göra detta. Det är också viktigt för företagen att hitta ett sätt att följa utvecklingen och engagera sig i nätverk som branschorganisationer, nationella projekt som Trace4Value/SwePass, eller internationella projekt som Cirpass2, säger Sophie Charpentier på Chalmers Industriteknik.