Svensk Verkstads nyhetstjänst NyhetDirekt växer när ledande industriföretag och leverantörer blir användare av nyhetstjänsten. Senast har Sandvik Coromant, Svensk Exportkredit och Gühring samt SPM Instrument anslutit sina företag till NyhetDirekt.

- Det är mycket roligt och inspirerande att allt fler väljer vår nya nyhetstjänst, säger Johan Sköldberg, mediechef för Svensk Verkstad-Industri och Qimtek.


Vad är fördelarna med denna nyhetstjänst?

- Vi får in stora mängder pressmeddelanden och nyheter men det är en omöjlighet för oss att publicera allt material i vårt ordinarie nyhetsflöde där vi bevakar hela branschen ur ett brett perspektiv. Med NyhetDirekt kan vi garantera att företagens produktnyheter och annan information blir publicerat i ledande media för industrin och sociala medier. Materialet publiceras under "sponsrat innehåll", så läsaren kan se att det inte är redaktionellt, säger Johan.



Johan Sköldberg, mediechef

Kan kunden själv lägga upp nyheter?

- Det går att göra både och, endera lägger företaget upp nyheterna själva i vårt system eller så mailar man till redaktionen. I tjänsten kan man lägga upp både bilder och video, vi hoppas på att få mer rörlig bild till NyhetDirekt, det är uppskattat av läsarna.


Hur ser utvecklingen ut för nyhetspublicering generellt, kommer branschmedia gå samma väg som de stora medierna( DN, SvD m.fl.) det vill säga använda sig av betalväggar för nyheter?

- Bra fråga, jag tror att det är svårt för mindre media, som för oss i branschmedia att sätta upp betalväggar, i alla fall i dagsläget, det krävs en hel del för att skapa sådant innehåll. Jag ser att en del försöker göra det, men har svårt att se en poäng med det nu och i rådande konkurrens. Och även om vi är duktiga och skapar en hel del eget unikt material, är bevakningen och omskrivningar av pressmeddelanden det vi är snabba och bra på, det står också för den största delen av vår publicering - att paketera det och lägga bakom en betalvägg är svårt just nu i alla fall.


Hur ser framtiden och utvecklingen ut för NyhetDirekt och finns det en målbild för hur många som kan komma att använda er nyhetstjänst?

- Utveckling sker kontinuerligt och vi vet att AI kommer att vara en intressant och viktig del i NyhetDirekt så småningom. AI är en svår balans att gå, den kan inte nonchaleras men heller inte låtas styra. Vi måste se till att det blir som en inspirationskälla och en hjälp att skapa innehåll och inte dominerande komponent. Vi kommer även utveckla delen kring sociala medier allt mer. 

- Vad gäller hur många användare eller företag som vi hoppas och tror kan ansluta sig till NyhetDirekt är 2-3 procent av de cirka 30 000 företag som finns inom tillverkningsindustrin inte en orimlig siffra, det vill säga 600-900 företag, vi tror det ligger i tiden med en kostnadseffektiv nyhetstjänst för tillverkning-och verkstadsindustri. Det är ett vettigt sätt att skapa närvaro på webben för företag som inte alltid får ut sina nyheter i etern, avslutar Johan.


Av Angelica Nilsson.




Om NyhetDirekt
Med tjänsten NyhetDirekt får ditt företag tillgång till ett publiceringsverktyg med vilket du enkelt publicerar dina nyheter, pm och videor samt andra budskap (content) för att nå direkt ut till Sveriges tillverkningsindustri. 
Läs mer om NyhetDirekt