FKG har genomfört en enkät med fokus på lönsamhet bland sina medlemmar. Ungefär en tiondel tog möjligheten att besvara enkäten och resultaten är nedslående – en tredje del av FKGs medlemmar hade en vinstmariginal på fem procent eller mer förra året. 

- Även om prognosen för i år ser bättre ut är det fortfarande för lågt, säger Peter Bryntesson, vd för FKG i ett pressmeddelande.

Svaren visar också att underleverantörerna kämpar med högra krav på sig själva och från kunder, och med det höga trycket på att hänga med i transformationen som branschen befinner sig i. 

- Men utmaningarna är tuffa att klara när så många har låg lönsamhet, omställning är dessutom något som kostar pengar, säger Peter.

Det ser något ljusare ut för 2023, strax under hälften av respondenterna uppger att de väntar sig  en vinstmarginal på fem procent eller mer i år. 

- Även om det tyder på att det skulle gå bättre i år är det ändå inget bra betyg, säger Peter.

Eftersom lönsamheten är så pass låg så får viktiga investeringar stå tillbaka. Investeringar som produktionskapacitet och inom området forskning och utveckling får vänta. Man avvaktar även med satsningar på hållbarhet när lönsamheten är så låg, även om svenska underleverantörer är bra på det, internationellt sett. 49 procent av respondenterna svarade att har gjort investeringar i produktion av förnybar energi och 23 procent har planer på att göra det.

- Det är glädjande. För hållbarhet är ett område där svensk industri har en konkurrensfördel. Dock är det viktigt att företagen kan fortsätta vara bra på det på sikt, och för det krävs det lönsamhet, säger Peter.

De orsaker som uppges äta upp lönsamheten är ökade priser på råmaterial, inflationen och skenande energikostnader. Utgifter som också kan vara svåra att få täckning för hos kunderna. 

- Samtidigt rapporteras det om ökade vinstmarginaler hos OEM:erna, vilket tyder på att branschens ökade kostnader absorberas i leverantörsledet, säger Peter.

Som exempel så har Volvo Cars presenterat att deras nya elsuv EX 30 kommer att ha en vinstmarginal på 15 till 20 procent.

 Underleverantörerna får alltså ta smällen, säger Peter.