I en av de största undersökningarna av sitt slag, omfattande 24 länder och tolv olika branscher, visar TCS hur AI kommer att forma och påverka företagens verksamheter i framtiden.
I ett pressmeddelande delar de med sig av resultatet:
- Nordiska företagsledare tror att effekten av AI kommer att vara större än, eller lika stor som den som internet (52 procent) och smartphones (55 procent) har haft.
- I Norden säger 31 procent av de tillfrågade att de vill vänta och se hur andra företag och branscher använder AI innan de fattar beslut. Samtidigt svarar 20 procent att de är villiga att ta risker genom att experimentera med AI för att dra maximal nytta av tekniken.
- En tredjedel av de nordiska företagsledarna (35 procent) säger att de vill bygga sina egna stora (LLMs) och små (SLMs) språkmodeller. Motsvarande siffra globalt är 51 procent.
Mer än åtta av tio av företagsledare globalt har redan implementerat artificiell intelligens för att förbättra befintliga intäktsströmmar eller skapa nya.
Den omfattande rapporten mäter AI-införande samt dess inverkan på företag och baseras på svar från nästan 1300 vd:ar och andra ledande befattningshavare från 24 länder. Bland dessa återfinns även Sverige, Norge, Finland och Danmark. Rapporten visar att 69 procent (65 procent i Norden) av företagen är mer fokuserade på att använda AI för att stimulera innovation och öka intäkterna snarare än på produktivitetsförbättringar eller kostnadsoptimering.
"Mänsklig kreativitet, inte AI, kommer att fortsätta att vara avgörande vad det gäller konkurrensfördelar"
Rapporten visar även att hela 65 procent av cheferna motsätter det faktum att AI skulle vara en avgörande faktor för den egna konkurrenskraften. Motsvarande siffra för Norden är 72 procent. Cheferna menar i stället att mänsklig kreativitet, inte AI, kommer att fortsätta att vara avgörande vad det gäller konkurrensfördelar.
Även om AI:s inverkan på arbetskraften fortsätter att diskuteras, menar en majoritet av de tillfrågade cheferna att medarbetarna kommer fortsätta att vara det som särskiljer deras företag från konkurrenterna. Något som talar emot den senaste tidens farhågor om att AI helt skulle ersätta stora delar av företagens personalstyrka.
Däremot svarar knappt hälften av de tillfrågade företagsledarna (45 procent) att de förväntar sig att anställda kommer att behöva använda generativ AI för att utföra sina arbetsuppgifter inom tre år.
TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder.

