Solen gassar och det var kanske vårens varmaste vecka, men i Lobby Nord på Elmia har besökarna köat för att komma in i mässhallarna varje dag klockan 9 under förra veckan.

Nordens största affärsmötesplats har i år 480 utställande företag, ett stort scenprogram och en hel del andra nya event för i år. 
Överlag verkar utställarna nöjda med besöken, och Svensk Verkstad fick några ord med flera av dem på plats.

Många vittnar om att de större företagen skickat större besöksdelegationer och utställarna själva har växlat upp bemanningen. 

- Vi har haft bra besök, både specifika case och mer inspiration, en bra mix, säger Adam Asplund, vd på Edströms.

En del andra utställare menar att under förmiddagarna och mitt på dagen är det anstormning med besök, men att eftermiddagarna har varit lugnare. Kanske skulle mässan kunna komprimeras till tre dagar tycker somliga. Men stämningen är trots allt hög. Det känns efterfrågat att få träffas fysiskt och skapa affärer och samarbeten. 

Cascade visade upp sin ATOS Scanbox under mässan.
-  Mässan är en viktig del i vår marknadsföring, säger Stefan Francois, Sales Manager.

Under dagarna har många aktuella frågor lyfts också, som automatisering, hållbarhet, kompetensförsörjning, AI och såklart massor av den senaste produktionstekniken. 

- Ett nytt tänk och bra nyckelord som lyfter ny teknik "Smart, omställbar och hållbar". Flera utställare har lyft upp de här viktiga delarna på agendan och de har också genomsyrat många samtal i montrarna, säger Matts Spångberg, vd på SVMF.