En ny rapport från IFS visar att det finns ett högt tryck på företag att implementera AI i sina organisationer, men enbart 30 procent av företagen har en tydlig strategi. 


I studien Industrial AI: the new frontier for productivity, innovation and competition har IFS frågat 1700 seniora beslutsfattare i 12 länder, inklusive Norden, om hur de arbetar med AI i sina organisationer. 


De svenska siffrorna visar, att trots det höga trycket på att företag måste arbeta aktivt med AI, är majoriteten av företagen i Sverige fast i planeringsfasen, eftersom de vill planera och förbereda sig väl innan en implementering av AI, för att inte drabbas av komplikationer i efterhand.


Rädda för en bubbla

Den globala undersökningen visar att majoriteten (84 procent) förväntar sig att implementationen av AI ska innebära många organisatoriska fördelar. Det anses ge störst värde när det kommer till produkt- och tjänsteinnovation, förbättrad extern och intern tillgång till data, samt kostnadsminskningar och marginalvinster. 


De svenska respondenterna i studien svarar att det finns en hög efterfrågan på att införa AI inom organisationen, och 96 procent av dessa respondenter anser sig vara väl förberedda att ta sig an den utmaning och omställning som medföljer. 


Men endast 12 procent av företagen som planerar implementering inom ett år och 66 procent av de svenska respondenterna har planer på att implementera AI inom upp till två år. 

20 procent har till och med planer på att börja implementera tekniken först om tre år.


Anledningen till denna försiktighet är att de svenska företagen i undersökningen verkar vilja hålla sig ödmjuka inför att AI kan vara en bubbla som kan komma att spricka om man inte planerar, implementerar och kommunicerar AI-omställningen på rätt sätt. Svenskarna anser att om implementeringen inte görs på rätt sätt, kan det enkelt sätta käppar i hjulen och skapa långsiktig problematik.


Svenskarna sitter fast i planeringsfasen

54 procent av de svenska respondenterna menar att de fortfarande är i en tidig fas för implementeringen av AI.  Enligt IFS krävs en robust strategi för industriell AI och en kraftfull kombination av moln, data, processer och kompetens.


"Tekniken måste finnas genomgående i företagets samtliga processer"


- För att kunna få ut maximalt värde av AI måste tekniken finnas genomgående i företagets samtliga processer och på alla avdelningar, säger Dan Matthews, CTO på IFS. Och för att kunna implementera detta i stor skala krävs ett tydligt strategiskt fokus. Man behöver ha en tydlig strategi för varje branschspecifikt användningsområde och se till att man har affärssystem och annan mjukvara på plats, där AI redan är inbyggt. Dessutom måste man tidigt investera i kompetensutveckling bland personalen. 



Om undersökningen

Censuswide undersökte 1 709 beslutsfattare som arbetar inom tillverkning, telekommunikation, tjänstefiering, byggbranschen och energi, i organisationer med en årlig omsättning på 50 miljoner USD eller mer i Storbritannien, USA, Kanada, Tyskland, Frankrike, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Japan, Australien och Förenade Arabemiraten. Undersökningen utfördes från den 6:e till 27:e mars 2024.