Kontraktstillverkaren Hanza meddelar idag att de ökar tillväxten med 45% första kvartalet. Vd Erik Stenfors kommenterar rapporten.

”För första gången når HANZA en omsättning över 800 MSEK på ett enskilt kvartal. Orsaken är till lika delar god nyförsäljning, stark kundportfölj och framgångsrikt genomförda förvärv.”

”Vårt expansionsprogram både skördar och sår under kvartalet. Huvudmarknader har redan en ökad kapacitet efter genomförda aktiviteter och uppvisar en bra lönsamhet. Övriga marknader genomför en rad aktiviteter för att öka kapaciteten och uppvisar temporärt en lägre marginal.”

”Framöver ser vi en förstärkt trend att samla tillverkningen nära kunden, vilket är kärnan i HANZAs affärsmodell. Sammanfattningsvis ser vi därför ljust på framtiden – både på kort och lång sikt.”


Första kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen ökade med 45 % till 824 MSEK (567). Justerat för förvärv och valuta uppgick tillväxten till 28 %.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 83 % till 41,2 MSEK (22,5), vilket motsvarar en rörelse­marginal om 5,0 % (4,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till 19,2 MSEK (9,1), vilket motsvarar 0,54 SEK per aktie (0,27).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 13,4 MSEK (66,1).