- Kognitiv ergonomi handlar om hur vi tar in och tolkar information på jobbet i samspel med andra, med omgivningen och med tekniken, till exempel datorer eller andra system. Detta säger Cecilia Berlin, docent i produktionsergonomi på Chalmers.


Kognitiv förmåga innebär hjärnans förmåga att ta emot och tolka signaler, såsom ljus, ljud och tal, för att förstå situationer och fatta beslut. Exempelvis: det lyser rött – dags att stanna! 


Genom att anpassa tekniken till hur vi uppfattar och bearbetar information blir vi mer effektiva och mår bättre. Det minskar risken för misstag, bristande fokus och förväxlingar. Kognitiv ergonomi handlar alltså om att skapa en arbetsmiljö som stödjer hjärnans sätt att arbeta.


Se här fem jobbsnackis-filmer med Cecilia Berlin, docent i produktionsergonomi på Chalmers, och börja prata om hur er arbetsmiljö kan bli mer hjärnvänlig!


Att varva vant och ovant

När vi utför en arbetsuppgift som vi är ovana vid, är det krävande för hjärnan att fatta beslut om hur den ska utföras. Om vi däremot gör något vi är vana vid, känns det nästan som om det går per automatik


Mänskliga faktorn – eller ? 

Tänk på att om olyckan är framme är det viktigt att se över helheten; människa, teknik och organisation snarare än att leta efter en syndabock.


Fokusera mera 

Det är lätt att förlora uppmärksamheten på arbetet när tekniken runtomkring dig piper och blinkar. Att lyckas stänga av det som stör men behålla det du behöver är en utmaning.


Att lära sig nya saker

Att lära sig nya saker är en process där vi flyttar över något från korttidsminnet till långtidsminnet. Det finns olika strategier för att lära nytt.


Multitasking

Att göra flera saker samtidigt, är det effektivt? Knappast, enligt forskaren Cecilia Berlin. Här förklarar hon vad som händer när vi multitaskar och vad vi har att vinna på fokus i arbetet.




Källa: Prevent