KUKA Nordics tekniker som servar kunder ute på fältet – the field service team – har fått en ny avdelningschef: Albin Sabo, det meddelar företaget i ett pressmeddelande.


– Min pappa drev tidigare ett serviceföretag i branschen, och jag började hjälpa till redan i högstadiet, säger Albin Sabo.


Närmast kommer Albin Sabo dock från en systemintegratör där han var projektledare och verkstadschef. När han i somras blev han kontaktad av KUKA för jobbet som Field Service Team Lead på KUKA Nordic såg Albin Sabo en möjlighet att testa något nytt och utvecklas vidare.

– Jag var redo för nya utmaningar, det här dök upp i precis rätt tid, säger han.


I januari började han som chef för 14 tekniker som reser runt i Norden och Baltikum för att ge assistans till KUKA Nordics kunder när något krånglar, en typ av arbete som Albin Sabo själv har lång erfarenhet av.

– Jag skulle nog kunna dra på mig overallen och göra mycket av jobben själv. Men min roll nu handlar mer om att få det att flyta för våra tekniker, säger han.


Erfarenhet av automation? Det har han gott om sedan tidigare anställningar.

– Ja, jag har installerat mycket robotar och maskiner genom åren. KUKA:s produkter är inget nytt för mig, säger han.


En av de saker han fått sätta tänderna i direkt på sin nya tjänst är att rekrytera fler tekniker till sitt team. Antalet kunder har växt i takt med att företaget ökat sin marknadsandel och teknikerna behöver bli fler.

– Tanken är att vi ska öka till runt 20 personer i gruppen, så jag och vår HR-chef kommer att genomföra ett flertal intervjuer med aspiranter.