När FKG:s Vägvisare presenterades på Elmia Subcontractor i går, inför publik och tillsammans med SINF:s vd Carl Aschan, gav den en tydlig bild av en bransch van vid rörliga mål.
– Utmaningarna fortsätter att vara många, som låga vinstmarginaler och marknadsosäkerhet, men vi kan också se att framtidstron har ökat sedan förra året, säger Gabriella Virdarson, communication and strategy officer på FKG.
Andelen medlemsföretag som ser Sverige som sin huvudsakliga marknad minskar, samtidigt som Europa ökar i betydelse som tillväxtmarknad. Asien visar också tillväxt – om än från lägre nivåer – medan USA tappar i betydelse.
– Alla känner till bakgrunden, med handelshindren, och vi kan även se i undersökningen att de som påverkas av dem och de geopolitiska spänningarna har ökat från 25 till 46 procent jämfört med förra året, säger Gabriella Virdarson.
Låga marginaler kvarstår
Mer än hälften av de svarande uppger att det är svårt att få OEM:erna att dela på ökade kostnader. 38 procent upplever en försämrad vinstmarginal – elva procentenheter färre än i fjol – men fortfarande anger 68 procent att marginalen är under fem procent.
– Det är svårt att se hur våra medlemmar ska kunna bära upp sina grundinvesteringar och dessutom ha råd med forskning och utveckling när de tjänar så lite pengar, säger Gabriella Virdarson.
Betaltiderna fortsätter att skapa problem, även om de blivit något kortare. 61 procent anger fortfarande att de långa väntetiderna påverkar kassaflödet negativt, och 39 procent menar att det hindrar nödvändiga investeringar.
Stabilisering och ny framtidstro
Färre företag rapporterar minskad personalstyrka jämfört med i fjol, och bolag med 20–30 procent kvinnor har ökat med 50 procent.
– En annan positiv trend är att vi ser att medlemmar som bedömer sina framtidsutsikter som goda eller mycket goda har ökat sedan förra året. Det går upp med åtta procentenheter och landar på 72 procent. Efter ett all-time-low förra året har den negativa trenden äntligen vänt, säger Gabriella Virdarson.
Hon tror att leverantörerna har hittat nya sätt att göra affärer trots handelshindren – och att många nu börjar förbereda sig för en konjunkturvändning 2026.
