Trafikverket har presenterat sitt förslag till nationell plan för transportinfrastruktur 2026–2037. Med en budget på 1 200 miljarder kronor är satsningen den största i modern tid och ska möta både industrins, arbetsmarknadens och totalförsvarets behov.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana beskriver planen som en historisk möjlighet att ta igen eftersatt underhåll och samtidigt göra strategiska investeringar för framtiden.
– Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen, säger han.
Av budgeten går cirka 500 miljarder till järnvägen, där målet är att beta av underhållsskulden och samtidigt bygga ut kapaciteten. Signalsystemet ERTMS ska rullas ut successivt fram till 2042.
Även vägnätet får en rejäl upprustning. Till 2030 ska stamvägnätets bärighet höjas till BK4, vilket möjliggör tyngre transporter och stärker industrins konkurrenskraft. Åtgärderna anpassas också efter Försvarsmaktens behov.
Planen innehåller 16 miljarder för miljöåtgärder som bullerreducering och faunapassager, samt 5 miljarder för klimatanpassning av vägar och järnvägar.
Trafikverket betonar att varje satsning analyserats utifrån samhällsekonomisk lönsamhet. Genom omprioriteringar frigörs 20 miljarder för mer motiverade investeringar.
Förslaget går nu ut på remiss, och regeringen väntas fastställa planen våren 2026.