Artikeln publicerades först i Svensk Verkstads digitala magasin. Läs hela numret här.
De har sitt säte i Sandviken, och är en av världens ledande aktörer inom skärande bearbetning. Med över 80 års erfarenhet, och en tydlig satsning på forskning och utveckling, formar Sandvik Coromant framtidens tillverkning.
Sedan 2020 leds Sandvik Coromant av Helen Blomqvist, som har en doktorsexamen i kemi och lång erfarenhet inom koncernen. Med fokus på både teknologiska skiften och värderingsdrivet ledarskap navigerar hon bolaget genom en snabbt skiftande industriell värld.
Hur leder man ett globalt industribolag i vår föränderliga
värld, utan att tappa rötter eller riktning?
– Vi har ett starkt varumärke och en stolt historia, men vi kan inte vila på det. Jag pratar ofta om att vi ska vinna nu och vinna senare. Det kräver både kortsiktig leverans och långsiktig utveckling.
Hon lyfter fram vikten av psykologisk trygghet och nyfikenhet.
– Jag vill skapa en lärandekultur där människor känner sig trygga att testa nytt. Det handlar om psykologisk trygghet – att inte vara rädd för att misslyckas. Kombinerar man det med nyfikenhet och starkt kundfokus, då kan man driva bolaget framåt.
Karriärresan:
från läkardrömmar till industriledare
Helen Blomqvist drömde om att bli akutläkare men fastnade för industrin i Eksjö, där hon växte upp. Hon har en doktorsexamen i kemi, började som utvecklingsingenjör och gick från forskning till försäljning – en ovanlig bana.
– Jag har haft chefer som trott på mig, gett mig chansen att prova nytt och pusha gränser. Det har format mig. Och det är nog också det jag vill ge vidare till andra.
– Jag gillar problemlösning och ville verkligen jobba på Sandvik Coromant, som jag visste hade stark materialforskning. Jag har haft roller inom R&D, produktionsteknik, försäljning och ledning. Det gör att jag förstår många perspektiv.
Vilken personlig egenskap tycker du mest präglar ditt
ledarskap – och hur gör den skillnad i organisationen?
– Den feedback jag har fått är att jag är transparent, närvarande, uthållig. Jag gräver inte ner mig i problem utan försöker se möjligheter. Det tror jag skapar framtidstro – vilket en organisation verkligen behöver.
Tekniksprång,
kunddriv och kulturell nyfikenhet
Industrin står inför ett snabbt tekniksprång. För Sandvik Coromants vd Helen Blomqvist är det inte ett hot, utan en chans att leda.
– Industrin står inför ett stort skifte och vi är mitt i det. Vi har kunder som befinner sig på olika delar av resan, så vår utmaning är att kunna möta dem alla. Vi ser oss som en nyckelaktör i industrin – vår uppgift är att ligga i framkant. Det ligger i vårt DNA.
"Det handlar om att optimera effektivitet, kvalitet och hållbarhet på kort och lång sikt"
Helen beskriver trenderna som formar industrin i dag: hållbarhet, digitalisering, ökat kostnadstryck och kompetensgap. Här vill Sandvik Coromant vara en partner som utvecklas i takt med sina kunder.
– Vi brukar säga att vi är “part of the industry we serve”. De utmaningar vi ser är precis det våra kunder upplever. Och det här är en enorm möjlighet att skapa nya innovationer tillsammans – med kunder, partners och internt. Det handlar om samarbete som leder till framsteg.
Med en stark position inom skärande bearbetning, investeringar i forskning och utveckling samt konceptet Manufacturing Wellness erbjuder Sandvik Coromant ett helhetsperspektiv.
– Det handlar om att optimera effektivitet, kvalitet och hållbarhet på kort och lång sikt. Och vi investerar mer än någon annan i branschen i F&U. Det gör att vi kan stötta våra kunder, men även driva utveckling internt.
AI för
människan, produktionen och framtiden
Få begrepp präglar samtiden som AI – och på Sandvik Coromant har tekniken redan förändrat sättet att jobba.
– Vi har nyligen investerat i ett dedikerat AI-team och använder AI inom allt från prediktivt underhåll till personlig effektivitet. Själv har jag frigjort mycket tid genom att låta AI hantera enklare uppgifter. Det ger mig mer tid för strategiska frågor.
Intern digitalisering är en tydlig del av strategin:
– Det är många hos oss som använder den här typen av verktyg. Vi har definierat plattformar för hur vi jobbar. Jag tror det är en enorm möjlighet – men också något som kräver kritiskt tänkande.
"Nästa generation har nycklarna till industrins framtid"
Helen betonar vikten av att förstå datan bakom AI.
– Man måste fråga sig: stämmer det här? Är det sant? Det gäller både när vi planerar produktion och när vi skapar nya kundlösningar. Det här är ett verktyg som förändrar både industrin och människan.
Skulle du säga att du litar på AI generellt?
– Jag ser AI som ett fantastiskt verktyg, men det kräver kritiskt tänkande. Att förstå om data stämmer, om det är rimligt – det blir avgörande. Det gäller inte bara fake news utan även när vi använder data i våra produktionsbeslut.
Helen ser stora förhoppningar på nästa generation talanger.
– Nästa generation har nycklarna till industrins framtid. De kommer med digital kompetens, perspektiv, nyfikenhet och syftesdriv. Men de ställer också krav: på kultur, på arbetsmiljö, på hållbarhet. För att vara attraktiva måste vi kunna erbjuda allt detta.
Sandvik Coromant samarbetar både globalt och lokalt med skolor. I Sverige finns exempelvis samarbetet med Göranssonska tekniska gymnasiet i Sandviken.
– De är lösningsorienterade, teknikintresserade och vill ha balans i livet. Vi ser ett skifte i vilka roller som efterfrågas: färre vill stå vid maskinen, fler jobbar med automation, mjukvaror och problemlösning. Ingenjörskompetens blir allt viktigare.
Det var någon som sa att EPA-ungdomarna kommer att rädda
industrins framtid – vad säger du om det?
Helen håller med:
– Ja, absolut, de har det breda perspektiv inom teknik och datakunskap som industrin definitivt är i behov av framåt.
Robusthet
i leverantörskedjan – ”Det handlar om scenarioplanering”
Med ett globalt footprint och egen råvaruförsörjning inom Sandvik, bland annat via gruvan i Österrike, står Sandvik Coromant väl rustat för förändring. (Gruvan ägs av Sandvik)
– Vi jobbar med scenarioplanering hela tiden. Vi har möjlighet att flytta produktion, ett starkt inköpsteam.
Buyback-program
stödjer klimatmålen
- Vi har ett buyback-program för att återvinna hårdmetall. Det minskar vårt beroende av ny kobolt.
Sandvik Coromants buy-back-program köper tillbaka använda carbide-verktyg för återvinning och cirkulär tillverkning. Programmet minskar behovet av jungfruliga råmaterial och stödjer klimatmål. En digital portal gör processen enkel med upphämtning, prissättning och CO₂-rapportering.
– Kunderna loggar in i portalen, anger hur många kilo de har, och vi hämtar det. De får betalt direkt och behöver inte sköta logistiken själva. Det är enkelt, konkurrenskraftigt och gör att vi får in råmaterial till nya produkter.
Något annat som Sandvik Coromant utvecklat är ett verktyg för att analysera koldioxidbesparingar.
– Våra säljare kan med Sustainability Analyzer visa för kunden hur mycket CO2 de sparar genom att använda våra lösningar. Det är så vi kan konkretisera hållbarhet.
Slutligen, hur ser du på er verksamhet i ett
tioårsperspektiv och vilka trender ska man ha stenkoll på nu framåt inom
industrin?
- Vi ser ett antal trender som påverkar våra kunder och vår marknad exempelvis förändrar digitaliseringen spelplanen för tillverkande företag, och våra kunder fokuserar alltmer på att sänka kostnader och öka effektiviteten.
- Den geopolitiska och sociala instabiliteten i världen skapar osäkerhet och skiftande förutsättningar, detta sker samtidigt som fokus på hållbara lösningar driver på en omställning i industrin. Slutligen ser vi en växande kompetensbrist som intensifierar jakten på rätt resurser.
- Vi står starkt rustade för framtiden och jag ser Sandvik Coromant som en självklar partner i industrins frågor, och som en arbetsplats man verkligen vill vara på. För mig personligen är det viktigt att bidra till lärande, innovation och starka team. Då har vi lyckats!
Fakta Helen Blomqvist:
Ålder: 50 år
Bor: Stockholm
Familj: Man, 2 döttrar och 2 katter
Intressen: Läsa och lära mig nya saker, träning samt umgås med familj och
vänner.
Favorituttryck inom industrin: Manufacturing Wellness
Fakta Sandvik Coromant:
Grundat: 1942 av Wilhelm Haglund
Huvudkontor: Sandviken
Antal anställda: ca 8.000
Omsättning: det redovisar vi inte för Sandvik Coromant
Global närvaro: Försäljning i 150 länder samt global produktion.
Patent: 1.700 patent



