HANZA AB publicerade i dag sin delårsrapport för det andra kvartalet 2025. Kontraktstillverkaren fortsätter att öka lönsamheten. Bolaget har genomfört ett strategiskt förvärv som stöder satsningen mot försvarsindustrin och aviserar ökande volymer under andra halvåret. 


Omsättningen under andra kvartalet ökade med 24 procent, varav organisk 3 procent, och nådde för första gången över 1,5 miljarder SEK. HANZA upprepar även sina finansiella mål för 2025. Rörelseresultatet uppgick till 106 MSEK (50), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,0 % (4,1).


Vd Erik Stenfors kommenterar rapporten:


”Lönsamheten fortsatte att förbättras sekventiellt under andra kvartalet. Den justerade rörelsemarginalen för ”gamla HANZA” (exklusive vårt förvärv av Leden i mars i år), uppgick till 7,8 % i Q2, jämfört med 7,3 % i första kvartalet. Det är särskilt glädjande att vi nu höjt marginalen i Orbit One, som vi förvärvade 2024, till samma nivå som övriga HANZA. Ett resultat av snabb integration och effektivt synergiarbete.

Integrationen av Leden har gått mycket bra, vi arbetar nu också med kapacitetsexpansion av Ledens kundbas till övriga koncernen då volymerna ökar. Samtidigt ser vi nu att flera av HANZAs existerande kunder höjer sina prognoser inför slutet av 2025, vilket är första gången sedan lågkonjunkturen inleddes.

I juli tecknade vi avtal om att förvärva Milectria, en tillverkare specialiserad på system för försvarsindustrin, med verksamhet i Finland, Estland och Förenade Arabemiraten (Abu Dhabi). Förvärvet tillför cirka 300 medarbetare, en ny kundbas och etablerar samtidigt en dedikerad plattform med hög kompetens och kapacitet för tillverkning inom försvarssektorn. Därmed kan vi accelerera LYNX, samtidigt som vi tryggar kapaciteten för våra övriga branscher och kunder.”


>>Läs hela rapporten från Hanza