I ett pressmeddelande meddelar SKF att de investerar i anläggningen i Ljungaverk som syftar till att mer än fördubbla produktionskapaciteten av kiselnitrid. Investeringen är en del i strategin ”Intelligent and Clean” och fokuserar på anpassade erbjudanden inom segmentet med hög tillväxt där SKF har en stark position. 

Kiselnitrid utgör en kritisk komponent i hybridlager som används i flera industriella områden och är betydelsefulla för elektrifieringen inom bilindustrin. 
- Det är stort intresse från våra kunder för den nitriden vi utvinner som håller väldigt hög kvalitet, säger Mikael Sundqvist , chef för Vesta Si. 

SKF tog ett strategiskt beslut 2017 att förvärva Vesta Si i Ljungaverk för att säkra tillgången på högkvalitativ kiselnitrid. I anläggningen förädlas kisel genom flera processsteg till pulver i olika granulatstorlekar. Pulvret används sedan för att tillverka keramiska kulor och rullar som ingår i keramiska hybridlager. Dessa lager genererar extremt låg friktion och jämfört med stålvägar som är betydligt mindre. Dessutom tar de keramiska hybridlagren bort problemet med strömöverföring i lagret.  
- Det sitter ett hybridlager som innehåller kiselnitrid från Vesta Si i en stor andel av dagens elbilar, så vi är det första steget i kedjan att elektrifiera och minska CO2-utsläppen, säger Mikael Sundqvist. 

Förutom till bilindustrin används kiselnitriden från Vesta Si inom många områden som till exempel halvledartillverkning till IT-industrin, solpaneler, kylsystem för kärnkraftverk, hybridlager till elektriska motorer, pumpar, kompressorer, hybridlager till mat- och dryckesindustrin samt inom flyg- och rymdindustrin. Efterfrågan på hybridlager har stigit de senaste åren och SKF:s försäljning har ökat kraftigt.
- Med denna investering i alla steg i tillverkningskedjan kan vi bättre tillgodose den ökade efterfrågan inom såväl SKF:s egen lagerproduktion som från våra externa kunder, säger Mikael Sundqvist.